A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkıhi sorular ve cevaplar

Fıkıhi sorular ve cevaplar

S.1- Hocam! Bazen sabah namazına kalkamıyorum. Güneş doğduktan sonra sünnetle beraber mi kılacağız? Eda niyeti ile mi yoksa kaza niyeti ile mi kılacağız? Açıklar mısınız?

C.1- Sabah Namazı güneş doğduktan sonra kılınırsa sünnetle beraber kılınır. Amma öğleden sonra kılınırsa sadece farzı kılınır.

Kaza ne demektir? Vakti içinde kılınmayan namaz, vakti çıktıktan sonra kazaya kalır. Kazaya kalan bir farz namazı kaza niyeti ile kılınır. Sabah Namazı güneş doğduktan sonra kılınırsa kaza niyeti ile kılınacaktır. Eda niyeti ile kılınamaz.

Eda demek; bir kimse Öğle Namazının farzına yetişir farzı kılar, farzdan sonra Öğle Namazının kılınmayan ilk sünnetini eda niyeti ile kılar. Hiçbir zaman vaktinde kılınmayan bir farzı, namaz vakti çıktıktan sonra kılınırsa kazaya kalmış namaza niyet edilerek kılınır.

S.2- Hocam! Üç vakitte namaz kılmak mekruhtur, harama yakındır. Cuma günleri sanayide Cuma’ya 10 dakika kala namaz kılıyorlar. Bu mekruh değil midir? Neden kılıyorlar açıklar mısınız?     

C.2- Sizin gördüğünüz Suriyeli veya Doğu Bölgesinden gelen Şafii kardeşlerimizdir.

Şafii Mezhebine göre; kerahet vakitlerinde Tahiyyetül Mescid Namazı kılınır. Şafiilerce mekruh değil, Hanefilerce mekruhtur.

Yalnız İmamı Azam’ın talebesi İmamı Ebu Yusuf Cuma Günleri kerahet vakti olsa da Tahiyyetül Mescid Namazı kılınır der. Hanefi Mezhebi’nde olanlar da İmamı Ebu Yusuf’a göre kılmak caizdir kılabilirler. (Mezahib-i Erbaa: c.1 s.272 – Büyük İslam İlmihali 3. Kitap madde 406)

S.3- Hocam! Namazların sonunda son oturuşta farz olan oturuş mudur? Yoksa tahiyyat okumak mıdır? Açıklar mısınız?

C.3- Burada oturmak farzdır. Tahiyyat okumak vaciptir. Burada ulemanın icmaı vardır. Yalnız bu oturuşun miktarında ihtilaf vardır.

Hanefi Mezhebine göre; tahiyyat okunacak kadar oturmak farzdır. Tahiyyat okumak vaciptir.

S.4- Hocam! Öğle Namazının farzını kılarken secdeyi unuttum kıyama kalktım. Ben bu secdeyi yapmadan namazı kıldım. Senin namazın olmadı dediler. Nasıl kılacaktım açıklar mısınız?

C.4- Secdeler farzdır. Farzı terk edenin namazı olmaz. O namazı fasit olur. Ancak son tahiyyata otururken o rekâtın secdesini yaptıktan sonra 2 secde daha yapacaksın. Namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. O zaman namaz tam olur. Secdelerden birisi terk edilirse namaz olmaz. Sehiv secdesi farzın tehirinde (ertelenmesi) vacibin terk ve tehirinden dolayı yapılır. Farzın terki namazı ifsat eder.

S.5- Hocam! Dedemden kalma dağılmış Kur’an-ı Kerim var. Bana yakın dediler. Yakalım mı? Ne yapalım açıklar mısınız?

C.5- Kur’an-ı Kerim Allah’ın kelamıdır. Kur’an yıpranırsa veya dağılırsa kesinlikle Kur’an-ı yakmayın.

Yıpranmış olan Kur’an bir mezarın içine gömülür veya ayak değmeyen bir yere açılır oraya gömülür veya temiz bir beze sarıp bir mağaraya konabilir. Tekrar altını çizerek hatırlatalım. Allah’ın kelamını yakmayınız. ((Feteva-i Hindiyye 5/323)

S.6- Hocam! Bir eve misafir olduk, namaz kılarken önümüze seccade serdiler. Üzerinde besmele yazılıydı. Namazı kıldık amma içimiz rahat olmadı. Ne dersiniz?

C.6-

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; bir seccade üzerinde besmele varsa veya bir ayet yazılıysa o seccade üzerinde namaz kılmak caiz olmaz, oturmakta caiz değildir. Bunlara çok iyi dikkat etmek lazımdır. (İbni Abidin)

S.7- Hocam! Bir arkadaş ben cinle evliyim, cinden benim çocuklarım var diyor. Cinle evlilik caiz midir, olur mu? Merak ediyoruz açıklar mısınız?

C.7- Cinler de insanlar gibi şuurlu, emir ve yasaklardan sorumludur. Yalnız cinle evlenmek caiz olmaz. Bunların nikâhını kim kıyacak? Cinlerin nikâh kıyması caiz olmaz.

Fıkıhta şöyle bir kıyas yapmışlar: Bir insan nasıl hayvanla evlenmesi caiz değilse cinlerle de evlenmesi caiz olmaz demişlerdir.

S.8- Hocam! Babamız kalpten ameliyat oldu. Amma ameliyatta iken öldü. Doktor dinen mesul müdür? Açıklar mısınız?

C.8- Doktor uzmansa, ehilse, ihmali yoksa bu takdiri ilahidir, doktor mesul olmaz. Amma anestezide bir hata varsa doktorun hatası, ihmali varsa o zaman doktor mesuldür. 

S.9- Hocam! Bankalar altın satıyor. Benim 10.000.-TL param var. Onun yerine banka bana gram olarak altın veriyor. Amma biz altını almıyoruz. Bu caiz midir? Açıklar mısınız?

C.9-

Hanefi Mezhebine göre; altın, gümüş ve yabancı paraların alış-verişi peşin olmalıdır. Siz para veriyorsunuz amma altını elinize almıyorsunuz. Size şu kadar gram altınınız var diyorlar. Bu caiz değildir. 10.000.-TL’ye karşılık hemen kaç gramsa altını size verecekler. Sizde oraya emanet kasaya paranızı koyabilirsiniz.

İkinci boyutu banka zaten faizle geçiniyor. Haramdan olan bir yerden alış-veriş caiz olmaz. Bu işlere dikkat etmek lazımdır.

S.10- Hocam! Devlet bankalarının verdiği krediler faiz değildir caizdir diyorlar. Ne dersiniz?

C.10- Hangi banka olursa olsun, faizle işleyen bir bankanın verdiği faizli kredi haramdır. Helaldir diyen dinden çıkar. Amma devlet faizsiz teşvik verebilir o caizdir. Faiz olursa miktarı ne olursa olsun alınan kredi haramdır.

Selam ve dua ile Allah (C.C)’a Emanet olunuz. 25 Ekim 2017 Perşembe

Ali Galip DOĞAN /İrşad Vakfı Başkanı

İletişim: GSM.0. 505.772 15 93 /[email protected]

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi