Fıkıh soru ve cevapları
S-1: Hocam Türkçe meal okuyoruz bu hatim yerine geçer mi? Açıklar mısınız?
C-1: Kur’an okurken hem lafzı hem de manasıyla okumalıdır. Meal okumak bilgi edinmek olarak okunuyor bu hatim yerine geçmez. Kur’an okurken kendi özelliğiyle okunmalıdır. Yani Arapça olarak okunmalıdır. Kur’an’ın 4 özelliği vardır.A-Okunması ezberlenmesi kolaydır.B-23 yıla yakın bir zamanda ayet, ayet sure sure indirilmiştir, diğer kitaplar bir defa da toptan indirildi ama Kur’an 23 yılda celse celse geldi.C-Diğer kitapların hükmü kalkmıştır. Hepsi Kur’an’ın içinde toplanmıştır.D-Kur’an-ı Kerim’in hükmü kıyamete kadar bakidir. Hiç bozulmamıştır, bozulmayacaktır.
S-2: Hocam secde ayeti okunduğunda abdestimiz olmuyor veya cünüp isek tilavet secdesini ne zaman yapacağız açıklar mısınız?
C-2: Abdesti olmayan veya cünüp olan bir kimse secde ayeti’ni dinlemişse guslettikten abdest aldıktan sonra tilavet secdesini yapacaktır. Hanefi mezhebine göre tilavet secdesi yapmak vaciptir. Hayız ve nifaz halinde bile olsa yıkandıktan sonra o bayanın tilavet secde etmesi vaciptir.Şafi mezhebine göre; Hayız ve nifaz halinde olan bir bayanın tilavet secdesi yapması sünnet değildir, ama hemen abdestini alır gusül yaparsa zamanında olursa secde etmesi sünnettir.
S-3: Hocam; Namaz kılarken secde ayetini okuduğumuzda hemen tilavet secdesini yapmamız gerekir mi? Açıklar mısınız.
C-3: Hanefi mezhebine göre namazda okunan ayet biter bitmez hemen secde yapılır ancak namazda süre okurken secde ayetiyle bitirirse tilavet secdesi yapılmaz, ama secde ayetinden sonra ayet okumaya devam edilecekse hemen secde yapılır.
S-4: Hocam Tilavet Secdesi nasıl yapılır açıklar mısınız?
C-4: Hanefi mezhebine göre tilavet secdesi vaciptir, okuyan dinleyen bir Müslüman “niyet ettim Allah rızası için tilavet secdesine” denir. El kaldırılıp tekbir alınmaz hemen secdeye varılır secdede 3 defa Sübhane rabbiyel ala denir, Allah’u Ekber diyerek secdeden kalkılır kalkarken "Gufraneke rabbena ve ileykel masır" denir selam verilmez. Şafi mezhebine göre ise; Bir kimse secde ayetini iki ayrı mecliste tekrarlarsa yahut bir mecliste bir defa da okunsa her okuyuşta tilavet secdesi yapılır, niyet etmeden el kaldırmadan tekbir alıp secdeye varılır. 3 defa Sübhane rabbiyel aliyil ala denir. Namaz dışında secde ayeti okunursa niyet edilir secdeye gidilir. Üç defa Sübhanel rabbiyel ala denir selam verilir.
S-5: Hocam; benim birinde on bin lira alacağım var. Bir yıldır alamıyorum alırken vade farkı alabilir miyim, bazı hocalar alırsınız diyorlar ne dersiniz?
C-5: Hanefi ve Şafi mezheplerine göre; senin alacağın on bin TL. ise ancak on bin TL alırsın vade farkı adında fazlalık almak faizdir, şöyle yapılabilir senin alacağın var gününde ödemedi günü gelince bu alacağını dolara, altına, Euro’ya endekslersin dolar, altın veya Euro üzerinden senedi yenilersiniz.
S-6: Hocam bizi işten çıkardılar, benim hiç bir kabahatim yok, hiç de bir şey vermedi ben hakkımı alabilir miyim açıklar mısınız?
C-6: İşçi alırken karşılıklı anlaşma varsa bu anlaşmayı tek taraflı bozan kimse tazminat öder bunu alabilirsiniz. Devlet yasalarla bu işi kanunlaştırmış, iş veren de işçi de bunu kabul ediyor demektir, ama siz bazı bahanelerle işten çıkarsınlar da tazminat alayım niyetiyle yapılırsa elbette bu aldığın veya alacağın tazminat caiz değildir haramdır.
S-7: Hocam tartışıyoruz bazı arkadaşlar kabir azabı yoktur, kabirde ceset çürür ruh kıyamete yakın dirilir diyorlar. Biz de kabir azabı vardır diyoruz bize yardımcı olur musunuz?
C-7: Kabir azabı vardır, kabir azabı haktır. Buna işaret eden ayet ve sahih hadisler de vardır. Her ölen insan ister denizde ölsün ister çamura gömülü ölsün günahkar ve inkarcılar kabir azabı görürler. Ali İmran süresi “Allah yolunda ölenlere ölüler demeyin bilakis onlar diridirler.” Allah’ın lütuf ve kereminden kendilerinden kendilerine verdikleri ile sevinçli bir halde Rableri yanında rızıklandırırlar. Hz. Ayşe (RA) şöyle der “Bana bir gün bir Yahudi kadını geldi kabir azabından bahsetti bana Allah seni kabir azabından korusun dedi. Bende Peygamber (sav) sordum kabir azabı var mıdır dedim. Efendimiz (sav) şöyle buyurdu "Nuh (as)ın kavmi suda boğuldular arkasından da ateşe sokuldular.” (kaynak -Tirmizi, Beyhaki)Fetavai Hindi’ye şöyle der "Kabir azabını ve Adem oğullarının tekrar dirilmesini inkar eden kimse kafir olur” (Fetavahi Hindi’ye 4/338)" Peygamber (sav) şöyle buyurdu "Kabir ya cennet bahçelerinden bir bahçe veya cehennem çukurlarından bir çukurdur" (Tirmizi Beyhaki)
S-8: Hocam hastanede cenaze yıkıyoruz görevimiz bu, bazı cenazeler geliyor parmağında yüzük ağzında altın dişleri de oluyor bu dişleri çıkaracak mıyız açıklar mısınız?
C-8: Ölünün parmağındaki yüzük çıkarılır, ağzında altın dişi seyyar ise çıkarılır, yok kendi dişine kaplama yapılmışsa çıkarmak caiz değildir ağzında öyle kalır.
S-9: Hocam bazı cenazelerde ve Şehitler de ölenin fotoğrafı taşınıyor bu hareketler doğru mudur açıklar mısınız?
C-9: Günümüzün alimlerinin görüşlerine göre kesinlikle resim taşımak caiz değildir. Biz puta putçuya karşıyız bu resimlerde bir nevi putçuluktur bu açıdan resim taşımak caiz değil.
S-10: Ecel nedir kaç çeşit ecel vardır. Trafik kazasında ölen tedbir olsaydı ölmezdi deniyor açıklama bekliyoruz.
C-10: Ecel Allah (c.c) İlmi ezelde bir insanın ecelini takdir etmiştir. Biz bilemeyiz o ecel gelince bir saat ileri bir saat geri bırakılamaz. Araf:33 Allah (cc) şöyle buyurur "Bir ümmetin eceli geldiği zaman onların, onun eceli bir saat ileri takdim bir saat geri tehir edilemez" örfte iki türlü ecel vardır.
A- Ecel-i Müsemma: Allah’ın ilmi ezel yazdığı çizdiği takdir ettiği ama bizim bilemediğimiz mutlak eceldir değişmez herkesin bir eceli musamması vardır oda ecel hazır olduğu vakittir. Ecel geldi cihana baş ağrısı bahane.B-Ecel-i kaza: Bir sebebe bağlı olarak Allah’ın ilmi ezelde takdir ettiği gibi ömrün uzaması bereketlenmesidir. Peygamberimiz (sav) şöyle buyurur "Kader tedbir ile değişmez fakat makbul olan dua o belayı defeder yani bela ile dua çakışır bela gelirken dua onu karşılar çarpışır dua belayı önler."
Hadisi kaza; muallakayı hiçbir şey değiştirmez. Yalnız dua değiştirir. Hadis “az sadaka çok belayı karşılar” İmamı Taftazanı şöyle der "Sadaka ömrü uzatır sözü zaman çizelgesi içinde değil ömrün bereketli geçmesi verimli geçmesi murad edilmiştir, ama en iyisini en doğrusunu Allah bilir. İslam alimleri ömrün uzaması hakkında çok çeşitli yorumlar yapmışlardır. Trafik kazasında bir insanın eceli gelmişse ölür, gelmemişse ölmez. Örnek; Van depreminde Azra bebek enkaz altında günler sonra sağ çıkarıldı.
S-11: Hocam yılbaşında Noel kutlanıyor yeni yıla giriş kutlanıyor bu doğru bir hareket midir açıklar mısınız?
C-11: Biz Müslümanız niçin Hristiyanların yılbaşını kutlayalım onlar bizim hicri yılımızı bayramımızı kutluyor mu? Hz İsa’ya biz inanmak zorundayız bir peygamberin doğumu böyle kutlanır mı. Peygamberimiz (sav) 622. Medine’ye hicret ettiklerinde Medine halkının iki mukaddes günü vardı, birisi Nevruz ilkbahar da kutlanır, ikincisi Mihrican son baharda kutlanırdı bu günler de eğlenirlerdi. Bir gün Peygamber (sav) bunlar nedir diye soruyor! Halk biz bugünlerde güler eğleniriz bunun üzerine Peygamber (sav) şöyle buyurdular "Allah bunların yerine daha iyi günler, o günler Ramazan ve Kurban bayramıdır.”Noel Baba Antalya Demre doğumlu, aslı Yahudi olan Aziz Pavlas’tır. İncil’i bozan tahrif eden de odur. Müslüman uyanık olandır.
Selam hidayete tabi olanlar üzerine olsun.23.12. 2016
Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.