Fıkıhi Sorular ve Cevaplar
S.1) Hocam Kâbe’ye yakın bir otelde kaldık, Teravihi bulunduğumuz otelde imama uyarak kıldık, sonra dediler ki sizin namazınız olmadı. Ne dersiniz açıklar mısınız?
C.1) Hanefi ve Şafiye göre cemaatle namazın caiz olması için cemaate bitişik olacak, arada metruk bir yol, çay, dere gibi bir engelin olmaması lazım. Siz otelde kıldım diyorsunuz kaldı ki arada araba geçecek kadar yol var buna göre arada yol veya o kadar bir boşluk var hopörlerden ses duyuluyor diye imama uyuluyorsa namaza uymak caiz değildir.
S.2) Hocam ben Şafiyim genç imam bir bayanla tokalaştı, bende arkasında namaz kılmadım benimle münakaşa ettiler. Bunu açıklar mısınız?
C.2) Siz Şafisiniz şafiye göre yabancı bir kadın eli sıkılırsa abdest bozulur dolayısıyla sizin namazınız olmaz siz haklısınız.
S.3) Hocam Şafi bir imam namaz kıldırdı, Mekke Medine arasında imamın ayak topuğu yarılmış kan akıyordu, biz de ona uyduk bazı arkadaşlar namazlarını yeniden kıldılar. Yapılanın doğruluğu nedir açıklar mısınız?
C.3) Siz Hanifisiniz, imamın ayağı kanamışsa o da Şafi ve Maliki onun namazı tamamdır. Fakat Hanefi’nin namazı olmaz namazını kaza edenler doğru yapmışlardır.
S.4) Hocam son günlerde camilerde tabure çoğaldı, kasıtlı olarak Hıristiyanlar dağıttırıyormuş, bununla ilgili açıklama yapar mısınız?
C.4) Ayakta namaz kılamayan bir kimse oturarak namaz kılabilir. Şayet secde edemiyorsa az başını eğerek kılar ama ufak tefek mazeretlerden dolayı rüku secdeyi terk etmek doğru değildir. Çünkü rüku farzdır gücü yettiği halde rüku ve secdeyi terk ederse namazı olmaz.
S.5) Hocam kazaya kalan namazları kılarken, ezan okuyup, kamet getirecek miyiz?
C.5) Kaza namazı kılarken; Erkekler bir günlük kaza namazı için bir ezan okur, her namaz içinse kamet getirmesi sünnettir. Kadınlar ise kamet getirmezler.
S.6) Kaza namazları cemaatle de kılınabilir mi açıklar mısınız.?
C.6) Kaza namazları yalnız kılınabilineceği gibi cemaatle de kılınabilir. Eğer kılınan sabah, akşam ve yatsı namazları ise kıraâti cehren (sesli) okur, öğle ve ikindi namazları ise hafif (gizli) okunur.
S.7) Hocam kredi kartı ile alış veriş yapıyoruz, caiz midir ne yapmamız lazım?
C.7) Kredi kartı; Hayata yeni girmiş oldu, ister istemez alış verişler yapılıyor. Borcu gününde ödemek lazım gününü geçirirseniz faiz işler faiz ise haramdır. Kartlarda temerrüt faizi uygulanıyor, adamın üç milyar borcu varmış 45 milyar ödemiş çünkü bankaların çoğu yabancıların eline geçti, sömürüyor.
S.8) Hocam benim midem ağrıyor bira içersen geçer deniyor. Haramla tedavi olur mu açıklar mısınız?
C.8) Hanefi ve Şafi mezheplerine göre içki; Bira, şarap, votka gibi haram olan şeylerden tedavi olunmaz.
Ebudderda (ra)’ın rivayet ettiği hadiste Peygamberimiz (s.a.s) şöyle buyurmuştur; “Şüphesiz Allah (cc) hastalığı da ilacı da indirmiştir. Her hastalığa karşı bir ilaç yaratmıştır. Öyleyse tedavi olunuz. Haramla asla tedavi olmayınız. (Kaynak Ebu Davud)
S.9) Hocam sakal ve bıyık koymak nedir? Sakal ve bıyığı tıraş etmek doğrumudur açıklar mısınız?
Ayrıca, sakal bırakmak için hanımdan izin alınır mı?
C.9) Sakal bırakmak sünnetullahtır. Bütün peygamberler sakallıdır. Aynı zamanda Peygamber (s.a.s)’ın fiili bir sünnetidir. Peygamberimiz (s.a.s) “Müşriklere muhalefet ediniz, sakalı bırakınız bıyıklarınızı kısaltınız buyurmuştur. (Kaynak Buhari-Müslim)
Sakal ve bıyığı kesmek caiz değildir. Ayrıca hanımdan izin alınmaz. Nasıl namaz kılmak, teravih namazı kılmak için izine gerek yoksa sakal için de aynıdır.
S.10) Sakal tıraşı olurken besmele çekilir mi açıklar mısınız?
C.10) Ulema şöyle der; Zina, kumar, içki gibi kesin olan haramlarda besmele çekmek haramdır. İnkarı küfrü gerektirir. İhtilaflı olan haramlarda besmele çekmek küfrü gerektirmese de doğru değildir.
Dua ve Selamlar
C.1) Hanefi ve Şafiye göre cemaatle namazın caiz olması için cemaate bitişik olacak, arada metruk bir yol, çay, dere gibi bir engelin olmaması lazım. Siz otelde kıldım diyorsunuz kaldı ki arada araba geçecek kadar yol var buna göre arada yol veya o kadar bir boşluk var hopörlerden ses duyuluyor diye imama uyuluyorsa namaza uymak caiz değildir.
S.2) Hocam ben Şafiyim genç imam bir bayanla tokalaştı, bende arkasında namaz kılmadım benimle münakaşa ettiler. Bunu açıklar mısınız?
C.2) Siz Şafisiniz şafiye göre yabancı bir kadın eli sıkılırsa abdest bozulur dolayısıyla sizin namazınız olmaz siz haklısınız.
S.3) Hocam Şafi bir imam namaz kıldırdı, Mekke Medine arasında imamın ayak topuğu yarılmış kan akıyordu, biz de ona uyduk bazı arkadaşlar namazlarını yeniden kıldılar. Yapılanın doğruluğu nedir açıklar mısınız?
C.3) Siz Hanifisiniz, imamın ayağı kanamışsa o da Şafi ve Maliki onun namazı tamamdır. Fakat Hanefi’nin namazı olmaz namazını kaza edenler doğru yapmışlardır.
S.4) Hocam son günlerde camilerde tabure çoğaldı, kasıtlı olarak Hıristiyanlar dağıttırıyormuş, bununla ilgili açıklama yapar mısınız?
C.4) Ayakta namaz kılamayan bir kimse oturarak namaz kılabilir. Şayet secde edemiyorsa az başını eğerek kılar ama ufak tefek mazeretlerden dolayı rüku secdeyi terk etmek doğru değildir. Çünkü rüku farzdır gücü yettiği halde rüku ve secdeyi terk ederse namazı olmaz.
S.5) Hocam kazaya kalan namazları kılarken, ezan okuyup, kamet getirecek miyiz?
C.5) Kaza namazı kılarken; Erkekler bir günlük kaza namazı için bir ezan okur, her namaz içinse kamet getirmesi sünnettir. Kadınlar ise kamet getirmezler.
S.6) Kaza namazları cemaatle de kılınabilir mi açıklar mısınız.?
C.6) Kaza namazları yalnız kılınabilineceği gibi cemaatle de kılınabilir. Eğer kılınan sabah, akşam ve yatsı namazları ise kıraâti cehren (sesli) okur, öğle ve ikindi namazları ise hafif (gizli) okunur.
S.7) Hocam kredi kartı ile alış veriş yapıyoruz, caiz midir ne yapmamız lazım?
C.7) Kredi kartı; Hayata yeni girmiş oldu, ister istemez alış verişler yapılıyor. Borcu gününde ödemek lazım gününü geçirirseniz faiz işler faiz ise haramdır. Kartlarda temerrüt faizi uygulanıyor, adamın üç milyar borcu varmış 45 milyar ödemiş çünkü bankaların çoğu yabancıların eline geçti, sömürüyor.
S.8) Hocam benim midem ağrıyor bira içersen geçer deniyor. Haramla tedavi olur mu açıklar mısınız?
C.8) Hanefi ve Şafi mezheplerine göre içki; Bira, şarap, votka gibi haram olan şeylerden tedavi olunmaz.
Ebudderda (ra)’ın rivayet ettiği hadiste Peygamberimiz (s.a.s) şöyle buyurmuştur; “Şüphesiz Allah (cc) hastalığı da ilacı da indirmiştir. Her hastalığa karşı bir ilaç yaratmıştır. Öyleyse tedavi olunuz. Haramla asla tedavi olmayınız. (Kaynak Ebu Davud)
S.9) Hocam sakal ve bıyık koymak nedir? Sakal ve bıyığı tıraş etmek doğrumudur açıklar mısınız?
Ayrıca, sakal bırakmak için hanımdan izin alınır mı?
C.9) Sakal bırakmak sünnetullahtır. Bütün peygamberler sakallıdır. Aynı zamanda Peygamber (s.a.s)’ın fiili bir sünnetidir. Peygamberimiz (s.a.s) “Müşriklere muhalefet ediniz, sakalı bırakınız bıyıklarınızı kısaltınız buyurmuştur. (Kaynak Buhari-Müslim)
Sakal ve bıyığı kesmek caiz değildir. Ayrıca hanımdan izin alınmaz. Nasıl namaz kılmak, teravih namazı kılmak için izine gerek yoksa sakal için de aynıdır.
S.10) Sakal tıraşı olurken besmele çekilir mi açıklar mısınız?
C.10) Ulema şöyle der; Zina, kumar, içki gibi kesin olan haramlarda besmele çekmek haramdır. İnkarı küfrü gerektirir. İhtilaflı olan haramlarda besmele çekmek küfrü gerektirmese de doğru değildir.
Dua ve Selamlar
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.