Fıkhî Sorular ve Cevapları
S.1) Hocam bir tartışma oldu güneş enerjisinden alınan abdest olmaz çünkü güneş ısıtıyor dediler ne dersiniz?
C.1) Direkt olarak ağzı açık sudaki kapta ısınan suda abdest almak mekruhtur. Güneşin zararlı olanlar insan vücuduna da zararlı olur. Enerjiye gelince, su direkt güneşe temas etmiyor, paneller ısınıyor, içindeki borular ısınıyor, boru içindeki kapalı olan su da boru içinde ısınıyor. Bu sudan abdest almak, gusül abdesti almak caizdir. Bir sakıncası yoktur.
S.2) Hocam nikahın hükmü nedir? İcap ve kabul ne demektir? Açıklar mısınız?
C.2) Nikahın hükmü farz olanı, 1- İcap ve kabul olur. 2- İki erkek şahit olması farzdır.
İcap ve kabul,
Nikahta olmazsa olmazlardan birisi, iki erkek şahit icap ve kabuldür. Allah’ın emri, Peygamberin kavliyle Filancının kızını eşliğe, aileliğe, zevcesi olmaya aldın kabul ettin mi? Denir. Muhatabı da aldım kabul ettim demesi şarttır. Farzdır.
Evet demekle, kabul ediyorum, kabul edeceğim, gibi şeyler icap ve kabul yerine geçmez. İllaki kabul ettim denirse nikah tamamdır. Evet demekle nikah olmaz.
S.3) Hocam biz Umreden arıyoruz; açık büfe otel midye var, ıstakoz var. Umreci Müslümanlar yiyor, bizde yiyebilir miyiz? Açıklar mısınız?
C.3) Biz cevaplarımızı genelde Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre veriyoruz.
Hanefi Mezhebine göre;
Balık suretinde olan, yalnız suda yaşayan balıklar helaldir. Karada yaşaması mümkün değildir. Buna göre, ıstakoz, karides, midye yenmez. Kaynak; Fethül Kadir.
Şafi Mezhebine göre;
Yalnız denizde yaşayan, karada yaşaması mümkün olmayan hayvanlar yenir. Midye yenmez Bir de ıstakoz yenmez. Şuna dikkat edelim, umredesiniz midye, karidesle ne işiniz var. Haramlardan kaçının, Hanefi yi terhiz edin. Öyle şeyler yemeyiniz. Biyadetül muctehir.
S.4) Hocam biz Almanya’da yaşıyoruz. Hastalandım, acil hastaneye kaldırdılar, bir Alman bana kan verdi, Senin Kanın bozuk, namazın olmaz, helal değildir diyorlar ne dersiniz?
C.4) Hayati bir mevzuda verilen kanın hristiyan kanından alınmasında, verilmesinin bir engeli yoktur. Aklınızdan şüpheyi kaldırın. Herhangi dini bir engeli yok.
S.5) Hocam zamanın değişmesiyle hükümler de değişir diyorlar, açıklama yapar mısınız?
C.5) İslam hukukunun iki kaynağı var;
A- Ana Kaynaklar;
1- Kitap,
2- Sünnet,
3- İcma,
4- Kıyas
Kur’an ve Hadislerin koyduğu hükümler değişmez.
B- Yan Kaynaklar;
Bunlar 36 ya kadar çıkar;
Kıyas; örfler, adetler, geçmiş ümmetlerin kitap sünnete aykırı olmayan hükümler. Ör; Kur’an da şarap haramdır. Ayetle sabit. Peki Kur’an ve Sünnette bira, rakı, votka vs. gibi içkilerde haramdır. Kıyas yoluyla şarap neden haramdır? bunun illeti nedir ? Akla zararlı olması, bünyeye zararlı olması, topluma zararlı olmasından haramdır. Bira votka akla zararlı, bünyeye zararlı olduğu için haramdır.
İslam .hukukta islamın setli zerai diye bir hüküm var
Diyelim ki birisi tarlasında bir kuyu açtı, üzerini kapatmadı, geldi birisi o kuyuya düştü, düşen adamın tüm zararlarını o kuyuyu kazıp ta tedbirini almayan kişi veya kuyuyu kazan öder. İçtihad kapısı açıktır. Kazan adam.
S.6) Hocam mısır ekiyoruz, silaj ekiyoruz bunların öşürü var mıdır? Açıklar mısınız?
C.6) Tarladan kalkan tüm mahsulün öşürü var. Motorla sulanıyorsa 1/20 yirmide bir öşürü, zekatı vardır. Silaj kaç ton çıktı bunun 1/20 sini yani 100 kg. da 5 kg. verilecektir. Çünkü Allah cc. Kur’an da şöyle buyurur; “ve etü hakka hü yevme hasadih “ hasat mevsimi gelince onun hakkını verin. İbn-i Abidin şöyle der; Öşürden masraf düşülmez. Çünkü masraf onda, öşür yirmide veriliyor, yüzde elli düşülüyor.
S.7) Hocam biz arkadaşlarla tavla oynuyoruz. Tavla oynamak günah mıdır? Açıklar mısınız?
C.7) Tavla, zar atarak oynamak şans oyunudur. Tavla oynamak ittifakla haramdır. Tavlada 15 pul beyaz, biryanda 15 pul siyah etti 30 , 2 de zar eder 32 . yahudi 32 farzla alay ettiriyor. Peygamberimiz (S.A.S) şöyle buyurur; “Tavla oynayan elini domuz yağına, kanına bulamış gibi olur.” Müslim Hadisi
Diğer bir kaynakta şöyle buyurur;
“Tavla oynayan Allah cc. ve Resulüne asi olmuş olur.” Kaynak; Ebu Davud İbn-i mace Tavla
oynandıktan sonra yenilen taraf çay içirirse, meşrubat içirirse, içilen şeyde haramdır. Bir lokma haram kana karışırsa, 40 gün ibadete manisi vardır derler. Düşeş geldi mi oyunu kazanıyor, o da 12 eder namazın farzına denk.
S.8) Hocam Karaman’dan arıyorum, biz kart çekerek altın alacağız. Bu caiz midir? Açıklar mısınız ?
C.8) Altın, gümüş, yabancı paralar fiziki olarak alınır. Parası hemen verilir. Kartla altın almak, gümüş almak caiz değildir, helal değildir. Din işleri yüksek kurulunun fetvası da böyle. Ancak bankamatikten altını alırken aynı anda bankacılık sistemi hemen hesaba geçiyorsa o zaman caizdir, helaldir.
S.9) Hocam dini nikah kıyarken mihir şart mıdır? Vermezsek ne olur? Açıklar mısınız? Nikaha zararı var mıdır? Açıklar mısınız?
C9) Hanefi Mezhebine göre; mihir vacibtir. Kadının hakkıdır. Az, çok mihir verilecek. Bunu bulunduğunuz yere göre mihir konuşulurken mihiri az çok bir mihir verilir. Kardeş kardeşe güvenlik olur.
İmam-ı Azam’a göre mihrin en azı 10 dirhem gümüş, Şafi’ye göre mihrin en azı için bir sınır yoktur. Satılabilen en az bir şey mihir olabilir.
Not: Mihir iki kısma ayrılır;
1-Mihri misil; Nikah kıyılırken mihir tesbit edilmezse,denklerine bakılarak mihir tesbit edilir.
2-Mihri Müsemma; Nikan kıyılırken veya daha sonra vadedilen mihir.
a)Mihri muaccel, hemen verilen mihir,
b)Mihri müeccel , sonradan verilmek üzere anlaşılan mihirdir. Mihir kadının hakkıdır, malıdır, razı olmadıkça kimse alamaz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.