A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkhî sorular ve cevapları

Fıkhî sorular ve cevapları

S.1) Hocam; Biz 1 yıllık evliyiz. Karım genelde oruç tutuyor. Geceleri de nafile namaz kılıyor. Bana ayırdığı zamanı çok kısıtlı oluyor, beni mahrum ediyor, beni üzüyor. İslam’a göre eşimin yaptığı doğru mudur? İzah eder misiniz?

C.1) Bizim orta yolu tercih etmemiz gerekir. İfrat ve tefritten kaçınmalıyız. Bizim yolumuz Ehl-i Sünnet yoludur. Yani bidatlerden kaçınarak Sünnete sarılmanın yoludur.

Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Eğer bir kimsenin bir kimseye secde etmesi emredilseydi, kadının kocasına secde etmesini emrederdim

Öyle olunca; kadın kocasına bağlıdır. Kocasının izni olmadan, kadın nafile oruç tutamaz, nafile namaz kılamaz.

Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Bir erkek karısını yatağına çağırır da bir özrü olmadan yatağına gelmezse Allah (C.C) ve melekleri o kadına lanet eder

Eşinizin yaptığı Allah’ın emrine, Rasülullah’ın sünnetine, dolayısı ile İslam Dinine ters düşer. Eşiniz ham softalık yapıyor. Senin iznin olmadıkça onun nafile oruç tutması caiz olmaz. Sevap yerine günah kazanır.

S.2) Hocam: Biz yurt dışında bir fuara gidiyorduk. Bazı arkadaşlar uçağa binmeden saat 11.00’da Öğle Namazını kıldılar. Neden böyle yaptınız diye sorduk. Cemi takdim yaptık dediler. Bu yapılan doğru mudur? Açıklama yapar mısınız?

C.2) Namazda vakit farzdır. Vakit girmeden o vaktin namazı kılınmaz. Evet; arkadaşlarınızın yaptığı iş, ibadet yanlıştır. Çünkü vakit girmeden o girmeyen vaktin namazı kılınmaya çalışılmıştır. Vakit girdikten sonra Öğle Namazı kılınmalıdır.

Şafii Mezhebine göre; cemi takdim yapabilirler.

Hanefi Mezhebine göre; Cemi Takdim ve Tehir Hacc Günü Takdim yapılır. Müzdelife Tehir olur. Diğer zamanlarda Cemi Takdim ve Cemi Tehir yapmak caiz değildir.

S.3) Hocam; Biz 6 aylık evliyiz. Kocam erken işine gidiyor. Kocamın erkek kardeşi kayınbiraderim evde kalıyor. Ben razı değilim. Kocamla bu hususta tartışıyoruz. Dinimiz açısından bu uygun mudur? Açıklar mısınız?

C.3) Siz haklısınız. İslam’a göre bir erkekle aynı evde kalmak caiz değildir.

Peygamber Efendimiz (S.A.V): “En tehlikeli olan tekelerdir” buyurdu.

Ashabı İkram sordular;

— Ya Rasülullah teke nedir? Dediler.

Efendimiz (S.A.V):

— Teke erkek kardeştir. Buyurdular. Böyle çok yuvalar yıkılmıştır.

Nikâh düşen bir kadınla bir erkek kapalı bir odada kalırsa üçüncüsü şeytan olur. Böyle nice yuvaların yıkıldığını duyduk. Kocan varken kalabilir. Ancak kocan yokken caiz değildir, uygun değildir.

 S.4) Hocam; Sizi Konya dışından arıyorum. Youtube’den takip ediyorum. Bir komşumun hanımı zina yapmış. Kocası da bu durumu kabul ediyor. Bunların nikâhı var mıdır? Yeniden nikâh kıydırılacak mı? Önemli bulduğumuz için açıklama bekliyoruz.

C.4) Zina eden bir kadın veya erkek haram işlemiş büyük günaha girmiştir. İslam Ceza Hukukuna göre bu kadın recmedilir. Kadın tövbe etmişse pişmansa kocası da kabul ediyorsa bunların nikâhına bir zarar gelmez, nikâhı tamamdır, yeniden bir nikâh daha kıyılması gerekmez.  

S.5) Hocam; Beni geceleri korkutuyorlar. Kulaklarıma bazen kuş gibi bazen kedi gibi sesler geliyor. Bir hocaya sorduk bu senin ikinci ruhundur diyor. Bende iki ruh olur mu? Ne yapacağım? Çaresiz kaldım. Allah rızası için bir açıklama yapar mısınız?

C.5) Peygamber Efendimiz (S.A.V)’e sormuşlar.

Ruh nedir diye; bunun üzerine Kur’an-ı Kerim’de İsra Suresinin 85. Ayet-i Kerimesinde Allah (C.C) şöyle buyurur: “(Ya Muhammed) de ki; O Rabbimin emrindendir. O başka bir şey değildir

Sizde iki ruh olmaz. Herkeste bir ruh vardır. Ruhun nasıl olduğu bilinmez. Ruh ölmez.

Size tavsiyemiz ilk önce doktora psikiyatriye muayene olun. Sonra da güvenilir bir hocaya gidin. Sizin duyduklarınız cindendir. Size cin musallat olmuş görünüyor. İyi güvenilir bu işten anlayan bir hocaya gidin.

S.6) Hocam; Hacca gitmek için para yatırdık, ancak gidemedik. O paranın zekâtı verilecek mi? Açıklar mısınız?

C.6) Ev almak, Hacca gitmek için para biriktirirseniz, üzerinden de bir yıl geçmişse o paranın zekâtını vereceksiniz. Zekâtın farz olması için nisap miktarı parası olan ve üzerinden bir yıl geçerse o paranın zekâtı verilecektir. Borcunuz varsa, borcu düşersiniz kalanın kırkta birini yani yüzde %2,5’ini zekât olarak vereceksiniz.

S.7) Hocam; Biz ticaretle uğraşırız. Toptan gıdacıyız. Zekâtı satış üzerinden mi yoksa alış üzerinden mi vereceğiz? Açıklar mısınız?

C.7).Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; demirbaş olan zekâta tabi olmaz.

Meşhur olan görüşe göre; siz elinizdeki malların değerini tespit edersiniz. Toptan satış fiyatı üzerinden zekâtı hesap edersiniz. Borcunuz varsa düşersiniz, alacağınız varsa hesaba dahil edersiniz. Yüzde 2,5 (%2,5) yani kırkta bir (1/40)’tan zekâtını verirsiniz.

Zekâtta altın ve gümüş baz olarak alınır.

İmamı Azam’a göre; altın ve gümüşün birbirine kıymetleri hesaplanarak zekât verilir. Altın ve gümüşün kıymetleri hesap edilerek verilir.

İmamı Azam’a göre; miktar baz olarak alınır.

İmameyne göre; ağırlığı 200 dirheme ulaşmayan fakat 200 dirhem gümüşten daha değerli olan bir takıdan zekât vermek gerekmez. Ölçü 81 gram altın, 200 dirhem gümüştür.

Fakat burada İmamı Azam’ın görüşü tercih edilmiştir. (Kaynak: Kuduri, s. 168 Lubab)

S.8) Hocam; Kocam öldü. Yanımda akli dengesi olmayan bir kızım var. Babasından mal kaldı. Ancak parayı bilmez, bir şey bilmez, ben yardım ederim. Bunun malından zekât verecek miyim? Açıklar mısınız?

C.8) Biz genelde fetvaları açıklarken Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre açıklama yaparız.

Hanefi Mezhebine göre; Deli çocuk gibi mükellef olmayanlara zekât farz değildir. Çünkü bunun gibilere namaz, oruç, hacc ve zekât farz değildir. Yalnız arazisinden çıkan mahsullerden çıkandan öşür verilecektir.

Şafii Mezhebine göre; çocukların ve akli dengesi olmayan delilerin malları nisap miktarına ulaşırsa velisi, vasisi bunların mallarından bunların adına zekâtlarını verirler.

(Kaynak: M. Konevi-Fetvalars. 283)

S.9) Hocam; Ben hastayım, oruç tutamıyorum. Fitremi yetim olan torunlarıma verebilir miyim? Fitremi her gün mü yoksa toptan mı vereceğim?  Açıklar mısınız?

C.9) Zekât ve Fitre kimlere verilmez:

A) Usule         : Anne, baba, dede, nine yukarı doğru çıktıkça zekât verilmez.

B) Furuğa      : Oğlana, kıza, toruna, torunun torununa aşağı indikçe zekât, fitre verilmez.

Siz torununuza fitre, zekât veremezsiniz.

C) Camii, çeşme, okul ve yol inşaatlarına zekât verilmez.

D) Ölünün kefenine zekât olmaz.

Siz fitreyi her gün verebilirsiniz yahut toptan da verebilirsiniz. Fitrenin ölçüsü bir fakirin 2 öğün doyurulmasıdır. Yani 30 TL’den verin.

S.10) Hocam; Namaz kılarken İza Cae’yi okudum. Kalktığım zaman İhlâsı okudum. Bir sure atlamışım. Sehiv Secdesi yapacaktın diyorlar. Doğru mudur?  Açıklar mısınız?

C.10) Kısa bir sure atlamak Mekruh olur. Sehiv Secdesi gerekmez. Sehiv Secdesi farzın ertelenmesinde, vacibin terk ve ertelenmesi sonucu lazım gelir.

S.11) Hocam; Vitir Namazı kılarken Kunut Dualarını okumayı unuttum. Sehiv Secdesi de yapmadım. Namazın olmadı dediler. Yeniden kıldım. Ne yapmam gerekirdi? Açıklar mısınız?

C.11) Hanefi Mezhebine göre; Kunut Dualarını okumak vaciptir. Okumayı unuttuğun zaman Sehiv Secdesi yaparsın. Sen yapmamışsın, kaza etmene gerek yoktu.

Şafii Mezhebinde; Vitir Namazı sünnettir. 2 rekâttan sonra 1 rekât kılınır. Sehiv Secdesi Şafiilerde gerekmez.  

Fi emanillah maas Selame

Ali Galip DOĞAN/İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

20.03.2022

[email protected]

İrtibat Tel

0.332.352 42 13

0.505.772 15 93 - 94

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi