A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkhi sorular ve cevaplar

Fıkhi sorular ve cevaplar

S.1) Hocam; Abdestin farzı kaçtır. Ulusal bir kanalda ilahiyatçı bir profesör çıplak ayağı mesh edeceksin. Kur’an-ı Kerim’de ayaklar yıkanacak diye bir Ayet-i Kerime yoktur diyor. Ne dersiniz? Açıklar mısınız?

C.1)

Hanefi Mezhebinde; Abdestin farzı 4’tür

1- Yüz bitimine kadar yıkamak. Gözün içini yıkamak farz değildir. Göz pınarını yüzden yıkamak farzdır. 3 defa yıkamak sünnettir.

2- Elleri dirseklere kadar hiç kuru yer kalmadan yıkamak. Tırnakların altına suyun  geçmesini sağlamak. 3 defa yıkamak sünnettir.

3- Başın en az dörtte birini mesh etmek farzdır şarttır.

4-Ayakları topuklara kadar yıkamak farzdır.

Şafiilerde; 4 farzın dışında

1- Niyet etmek farzdır.

2- Tertibe uymakta farzdır.

3- 4 Mezhepte ayakları yıkamak da farzdır. Çıplak ayağa mesh verilmez.

S.2) Hocam; Bazı arkadaşlar umumi tuvaletlerde ayakta idrar yapıyorlar. Ondan sonra hemen abdest alıyorlar. Bu doğru mudur? İkaz ediyoruz dinlemiyorlar. Bunu gündeme getirir misiniz?  

C.2) Buna istibra denir. Erkekler idrardan sonra biraz beklemeli, öksürmelidir. İdrar kalıntılarının tamamen kesildiğine kanaat getirmelidir. Tuvaletten hemen sonra abdest almak hiç doğru değildir. Şayet damlama olursa abdest olmaz. O zaman boşa namaz kılınır. Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Kabir azabının en şiddetlisi ayakta bevl etmektir.” Bu pisuar (ayakta işeme aparatı) Ortadoğu’da, Afrika ülkelerinde yok. Avrupalılarda var. Şimdi bizde de moda oldu. Dikkat edin ayakta idrar yapmayın. 

S.3) Hocam; Midye yemek helal midir? Fuarlara gittiğimizde karides yiyen arkadaşlar var. Bunlar yenir mi? Bir açıklama yapar mısınız?

C.3) Biz cevaplarımızı genelde Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre veriyoruz.

Hanefi Mezhebine göre; Balık suretinde olup daima suda yaşayan hayvanlar yenir. Bazıları müstesnadır yenmez. Su aygırı, köpek balığı, kaplumbağa, kurbağa gibi hayvanlar ile ıstakoz, salyangoz, midye, karides gibi hayvanlar yenmez haramdır. Bu çeşit hayvanların haram sayılması görünüş ve yenen kısımları itibarı ile çirkin ve pis olmasından dolayı yenmezler.

Şafii Mezhebinde ise; yalnız suda yaşayıp karada yaşaması mümkün olmayan hayvanların yenmesi helaldir. Ancak; kurbağa, yengeç, timsah gibi hem karada hem de denizde yaşayan hayvanların yenmesi haramdır. (Kaynak: Fethül Kadir – Bedayi – Mezhebi Erbaa)

S.4) Hocam; Benim torunum Avrupa’da kalıyordu. Şimdi temelli dönüş yaptı. Evde köpek besliyor. Köpek mutfağa, odalara da giriyor. Bende kızıyorum. Evde köpek beslemenin hükmü nedir? Bir açıklama yapar mısınız?

C.4) Köpek beslemenin bazı yönlerde dinen caiz olduğu yönler vardır. Çoban köpekleri, av köpekleri, polislerin eğittiği köpekler bunlar beslenebilir. Bunun dışında köpek beslemek caiz olmaz. Avrupa’da adam çocuk yapmıyor, köpek besliyor. Evlerinde, arabalarında köpek olur. Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Kim av, çoban, bekçi köpeklerinden başka köpek beslerse her gün yapmış olduğu ibadetin ecir ve sevabından bir kırat eksilir.” (Kaynak: Buhari – Müslim – Tirmizi) Burada 1 kırat benzetmesi bir Uhud Dağı kadardır.

Kırat: Elmas, zümrüt gibi değerli taşların tartısında kullanılan, iki desigramlık ölçü birimidir. Birim ölçüsüdür. Peygamber Efendimiz (S.A.V) böyle hallerde Uhud Dağı kadar olan sevabın eksileceğini haber vermiştir. 

Cibril (A.S) gecikince Peygamber Efendimiz (S.A.V) sebebini sordu. Cebrail (A.S) “Biz Melekler köpek olan eve girmeyiz” dedi.    

S.5) Hocam; Ben köyden yazıyoru. Bir eşeğim var. Yaz günü hayvan terliyor, bazen kolumla terini siliyorum, sonra namazımı da aynı elbise ile kılıyorum. Bana senin namazın olmuyor dediler. İçime bir şüphe düştü. Bu konuyu açıklar mısınız?

C.5) Hayvanların terleri salyaları gibidir. Salyası temiz olanın teri de temizdir. Salyası pis olanın teri de pis olur. Temizliğinden şüphe edilen bir hayvanın teri de pistir necistir. Namaz olmaz. Deve, sığır, koyun, manda gibi hayvanların salyaları temizdir, bunların teri de temizdir. Namaza manisi yoktur. Katır, eşek gibi hayvanların salyaları temiz değildir, buna göre teri de temiz olmaz.

Yalnız; İmamı Azam’ın görüşü; ehli merkep ve katırın teri temizdir, Namaza manisi yoktur der. Sizin namazlarınız İmamı Azam Hazretleri’nin görüşüne, fetvasına göre tamdır. Allah kabul etsin. Yalnız sağlık açısından hijyen açısından dikkat etmek gerekir. (Kaynak: Ö. N. Bilmen, Büyük İslam İlmihali)

S.6) Hocam; Balık çiftliğine gittik. Adam balığı tuttu boğazından kesti, kafasını attı. Sonra onu bize pişirdi bizde yedik. Bazı arkadaşlar o balık yenmez. Balığa bıçak vurup kesmek haramdır diyorlar. Açıklar mısınız?  

C.6) Balığın yenmesi için kendi haline bırakılır. Ölür veya ağzına bol tuz konularak ölür. Balıkta siyah akıcı kan olmadığı için balık kesilmez. Buna rağmen adam kesmişse hayvana eziyet olur. Kesilmesi mekruh diyen görüşlerde vardır. Yenmesi buna rağmen helaldir. Müsterih olun.

S.7) Hocam; Evde karınca çıkıyor, hem de çok çıkıyor. Onları ilaçla öldürmenin dinen bir mahsuru var mıdır? Açıklar mısınız?

C.7) Karınca zararsız bir mahlûktur, zehirleyici değildir. Onu ilaçla öldürmek caiz değildir. Ancak karıncanın hoşlanmayacağı kokular sıkarak uzaklaştırmak gerekir. Kekik kokusu, katran kokusu, mazot kokusu gibi şeylerle uzaklaştırmak gerekir. Kanuni Devrinde Şeyhülislam’ı Zembilli’ye sorar: Kanuni derki “Dirahte ger ziyan etse karınca, Zararı var mıdır? Karınca” Zembilli; “Yarın Hakk’ın huzuruna varınca, Süleyman’dan hakkını alır karınca” cevabını verir.

S.8) Hocam; Arkadaş kızını nişanladı, oğlan tarafı kıza şişman, usul bilmiyor gibi asılsız sözlerle suçladılar. Kızın babası da 3 defa üçten dokuza şart olsun bende size kız vermem dedi. Ancak oğlanla kız birbirlerinden vazgeçmediler. Baba ikna oldu kızını verdi. Bu arkadaşın durumu nedir? Nikâhı ne oldu? Açıklar mısınız?

C.8) Eyvah ki ne eyvah! Neden şart etmiş. Başka bir şey söyleseymiş, kızını tekrar aynı adama vermeyi kabul etmişse dini hükümlere göre karısı boş olur. Karısı ona yabancı olur. Bir arada kalamazlar. Karı koca olamazlar. Aile hayatı bitmiştir.

Ancak bu kadın başka bir kocaya varıp zifafa girmesi lazımdır. Sonra o koca ölür veya boşarsa boşandıktan sonra bir iddet görür veya 120 gün bekler. Sonra ilk kocasına o zaman dönebilir. Mehir verir, nikâh kıyılır. O zaman birleşmeleri helal olur.

Fi emanillah maas Selame

Dua ve Selamlar. 17.08.2020

Ali Galip DOĞAN/İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

İletişim-Tel: 0 (332) 3524213 veya 0 (505) 772 15 93-94

Posta:[email protected]

Facebook: Ali Galip Doğan

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi