A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkhi sorular ve cevaplar

Fıkhi sorular ve cevaplar

S.1) Hocam; Bazı ulusal kanallarda kurban kesin diye Kur’an-ı Kerim’de bir ayet yoktur. Kurban kesmeye gerek yok diyorlar. Ne dersiniz?

C.1) Kurban Allah (C.C)’a yakınlık ve Allah’ın rızasını kazanmak için belli günlerde belli kişiler tarafından belli hayvanların boğazlanmasına kurban denir.

Hanefi Mezhebine göre; Kevser Suresindeki Venhar kelimesi hayvan kesmek anlamına gelir. “Allah için namaz kıl ve kurban kes öyle ise kurban kesmek vaciptir. Durumu müsait olanların kurban kesmesi vaciptir derler. Hanefiler şu Hadis-i Şerifi kaynak gösterirler. Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Kim genişlik ve imkân bulur da kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın.” (İbni Mace, Ahmed Bin Hambel)

Hanefiler böyle bir tehdit vacibin terki halinde söz konusudur. (El Bedayi, Fethül Kadir)

Şafii Mezhebine göre; Venhar kelimesi namaza bağlı olarak anlaşıldığı için elleri namazda göğüs üzerine bağlamak anlamındadır derler. Şafii Mezhebinde; kurban kesmek sünnettir derler. Gücü yettiği halde kurban kesmeyen Peygamber Efendimiz (S.A.V)’in şefaatinden mahrum olur. Bu meseleyi İmamı Azam, İmamı Şafii bilmiyorlardı da bunlar mı biliyorlar.

S.2) Hocam; Kurban kesmek kimlere vacip olur? Kimler kesecektir? Açıklar mısınız?

C.2) Kurban kesmek için şu şartların olması lazımdır:

A) Müslüman olanlar kurban keserler.

Hanefi ve Şafii Mezheplerince; diğer ibadetlerde olduğu gibi kurbanda da Müslüman olanlara vaciptir sünnettir.

B) Zengin olmak

Hanefi Mezhebine göre; zekâtta olduğu gibi zekât farz olanlara kurbanda vacip olur. Yalnız burada fitrede aranan şartlar aranır.

C) Hür olmak

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; hür olmayana kurban vacip olmaz. Mahkûmlara, esirlere ve askerlere kurban vacip olmaz.

D) Mukim olanlara kurban kesmek vacip olur. Misafir olanlara kurban vacip olmaz. Fakat buna rağmen keserse daha faziletli olur. Sevap olur.

Şafii Mezhebine göre; Yolcu, misafir olanlara da kurban kesmeleri sünnettir. Kurban keseceklerdir.

S.3) Hocam; Babam 1 ay önce korona dan vefat etti. Ben onun adına kurban kesebilir miyim?  Açıklar mısınız?

C.3)

Hanefi Mezhebine göre; ölen bir kimse adına kurban kesilir. Kesenler bunun etinden yiyebilir. Yakınları da yiyebilir. Sevabı ölen kimseye olur. Ayrıca kesenlerde aynı sevabı alır. (Reddül Muhtar)

Şafii Mezhebine göre; İzni olmadan başkası adına kurban olmaz. Vasiyet etmemişse ölü adına kurban kesilmez. Vasiyet etmişse kurban kesilebilir. Kesilen kurbanın tümü fakirlere tasadduk edilir. Siz Hanefi Mezhebindensiniz. Siz babanızın adına kurban kesebilirsiniz.

Hanefi’ye göre; ölen kimse benim adıma kurban kesin demişse o kurbanın etinden oğulları kızları yiyemezler, yenmesi haramdır. Ölenin vasiyeti olduğu için yenmesi haramdır.

S.4) Hocam; babam Korona virüse yakalandı. Eğer iyi olursa bir sığır kurban edeceğiz demiştik. Allah’a şükür babam iyileşti. Şimdi biz bunun yerine koyun kesebilir miyiz? Açıklama yapar mısınız?

C.4) Buna Adak Kurbanı denir. Siz adak adamışsınız, hastanız da iyileşmiş öyle ise sizin 24 ayından gün alan bir sığır kesmeniz vacip olmuş. Siz bir sığır alıp keseceksiniz. Siz, babanız, kardeşleriniz, dedeniz bu etten yiyemezsiniz. Olduğu gibi fakirlere dağıtacaksınız.

S.5) Hocam; Kurbanlık sığır aldık, kapak atmıştır dediler. Veteriner Hekim bu sığır yaşını doldurmamış kurbanda da yaşını doldurmuyor diyor. Ne yapacağız? Kurban kesilmesi caiz olur mu?  Açıklar mısınız?

C.5) Sığırların kurban olabilmesi için 2 yaşından gün alması şarttır. Kapak ölçü sayılmaz. Kapak atma dengeli beslenmeye bağlıdır. Şimdi sığırlarda kafa kâğıdı var veya çok güvendiğiniz yerden alınız. Veteriner bey bundan anlar, onun doktorudur.

Hanefi mezhebine göre; 24 ayını doldurmayan hayvanlardan kurban olmaz. Hatta 23 ay 24 gün yaşı olsa yine de caiz olmaz Keçilerde 12 ayından gün alması lazım. Koyunlarda ise 6. ayını doldurmuş 7. aydan gün almış semiz olan kuzu kurban olur. (kaynak: Fetevai Hindiyye, İbni Abidin)

S.6) Hocam; 5 yıllık evliyiz. Karım Nafile Oruç tutar. Bağlı bulunduğu şeyhi Cuma Günleri oruç tutun, Cuma Müslümanın Bayramıdır onun için sevabı olur demiş. Eşimi bir türlü ikna edemiyorum. Siz Cuma Günü oruç tutmaya ne dersiniz?  

C.6) Genelde biz cevaplarımızı Hanefi ve Şafii mezheplerine göre veririz. Bu konuda Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre yalnız Cuma Günleri oruç tutmak mekruhtur. Sevap yerine günah kazanır. Sizin hanımınız yanlış yapıyor. Bu şeyh efendi; ilim sahibi şeyh olsa bunu söylemez. Dini kurallara ters olanı aklı başında sünnet yolunda bir şeyh bunu söylemez.

Ebu Hüreyre (R.A) şöyle rivayet eder; Peygamber efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Sizden biri sadece Cuma Gününde oruç tutmasın. Ancak bir gün önce veya bir gün sonrasıyla tutabilir.” (Kaynak: Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesai)

Bu Hadis-i Şeriften anladığımıza göre Cuma Günü Müminin Bayramı olduğu için tek Cuma Gününe has oruç tutulmaz.

Bir tarikatın 3 ayağı olmalıdır.

  1. Cihad ayağı
  2. İlim ayağı
  3. Zikir ayağı

3 ayaklı sehpa gibi olmalıdır.

S.7) Hocam; Son günlerde eş cinseller sokaklarda hürriyet hürriyet diye yürüyüş yapıyorlar. Livatanın hükmü nedir? Açıklar mısınız?

C.7) Livata erkekle erkeklerin yaşaması, cinsel ilişkide bulunması demektir. Bu Allah’ın, Peygamber’inin ve meleklerin lanet ettiği kimselerdir. Kur’an-ı Kerim’de Şuara Suresinin 165 ve 166. Ayet-i Kerimelerinde şöyle buyrulur: “Rabbimizin, sizin için yaratmış olduğu eşlerinizi bırakıp ta insanlar içinden erkeklere mi gidiyorsunuz. Doğrusu siz haddi aşmış bir kavimsiniz.

Peygamber efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Sizin için en çok korktuğum şey Lut kavminin kötü amelidir.” (Hâkim)   

Peygamber efendimiz (S.A.V) şöyle lanet okudu: “Lut kavminin amelini yapanlara Allah (C.C) lanet etsin.” Böyle kimselere 3 defa lanet etmiştir. (Nesai)

Nehai; Bir kimseyi 2 sefer recmetmek olsaydı o da livatacılar olurdu.

S.8) Hocam; Zekât kimlere verilmez? Vakıf ve derneklere verilir mi? Açıklar mısınız?

C.8) Cevabımızı Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre vereceğiz.

      Kimlere zekât verilmez.

  1. Müslüman olmayanlara, ateistlere, deistlere zekât verilmez. Çünkü zekât İslam’ın

şartlarından birisidir. Bu açıdan Müslüman olmayanlara zekât verilmez.

  1. Dinen zengin olanlara zekât verilmez. Dinen zenginlik 81 gr altını veya o kadar parası

olan demektir. Zengin olanların zekât alması da haramdır. Zekât verirken iyi araştırılmalı ona göre zekâtı verilmelidir.

  1. Kur’an kursu, cami, su, minare gibi inşaatlara zekât verilmez. Ölünün kefen ve mezar

masraflarına da zekât olmaz.

  1. Usule; baba, anne, dede, nine gibi yukarı doğru zekât verilmez.
  2. Füruğa; aşağıya doğru indikçe oğlana, kıza, toruna zekât verilmez.

S.9) Hocam; Babam korona virüsten vefat etti. Zekât borcu varmış, hesaplamış koymuş. Biz babamızın zekâtını verecek miyiz? Bu yıl Hac kurası da çıkmıştı, bu yıl da gidemedi. Haccını ne yapacağız? Açıklar mısınız?

C.9)

İmamı Azam’a göre; ölen kimseden zekât borcu düşer. Ancak zekâtı için vasiyet etmişse malının 3’te birinden zekât verilecektir.

İmamı Şafii’ye göre; Bir kimse zekât farz olduğu halde vefat etmişse o kişi Allah’ın emri farz olduğu geride bıraktığı mallardan, varisler onun malından zekât verecektir. Ölümle zekât borcu düşmez. Ölenin malının tamamından zekât borcu ödenir.

Hac ibadetine gelince; babanız parasını yatırmış, yıllarca Hac çıkar mı diye beklemiş ancak ömrü yetmemiş, size düşen görev; babanız adına birini Hacca bedel göndereceksiniz. İçinizde daha önce Hacca gitmiş birisi varsa Müftülükle görüşün o kardeşiniz babanız adına Hac yapsın. İhrama onun niyeti ile girer, Tavaf ve Say ibadetlerini onun niyeti ile yapar. 

Dua ve Selamlar. 09.07.2020

Fi emanillah maas Selame

Ali Galip DOĞAN

İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

İletişim-Tel: 0 (332) 3524213 veya 0 (505) 772 15 93-94

Posta:[email protected]                                                                                 

Facebook: Ali Galip Doğan      

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi