Fıkhî Sorular Ve Cevapları
S.1) Hocam benim 100 gr. Altınım vardı. Onun %2,5 (ikibuçuk) gram zekatını verdim. Bir sene sonra altınım 200 gr, yükseldi, bunun zekatını nasıl vereceğiz açıklar mısınız?
C.1) Siz 100 gr. Altının % 2,5 (yüzde ikibucuk) vermişsiniz, Allah kabul etsin iyi isabetli olmuş. Bir yıl sonra , bir yıl geçince 354 gün sonra kameri aylar 354 gün çeker. Sene ortasında inip çıkması dikkate alınmaz, sene sonunda elinizde malınız kaç gr. Altınsa tekrar %2,5 da beşte bir zekatı verilecektir.
S.2) Hocam gümüş yüzük takıyorum, yalnız yüzüğün altının bir yeşillenme olması abdeste, gusülde herhangi bir mani var mıdır?
C.2) Yeşillenme dediğiniz deri altına su işlemez o taktirde abdest abdest olmaz. Döğme yaptırıyorlar bu dinen hem yasak hem de abdestte olmaz. Bunu böyle takınca renk değiştirmesinin mescide girmesine engel olmaz. Gusüle de manisi olmaz.
S.3) Hocam merakla döğme yaptırdım cumaya falan da giderim, bunun dini yönden bir sakıncası var mıdır? Ne yapmalıyız?
C.3) Döğme yaptırmak islamda olmayan, islamın yasakladığı cahiliye döneminden kalma bir adettir. Peygamberimiz (S.A.V) konuyla ilgili olarak şöyle buyurur;
“Cildine döğme yapanlara, yaptıranlara, kaşlarını çektirenlere, süs için dişlerini düzelttirenlere, Allah’ın yarattığı şekli değiştirenlere lanet etti (lanet olsun) dedi.
Şayet yaptırılan döğme altına su geçirmezse o zatın abdesti de gusülü de olmaz. Cünüb geziyor demektir. Haşır suresi 7. Ayeti şöyle buyurr;
“Peygamberimiz (S.A.V) size neyi verdiyse onu alın. Neyi yasak ederse de ondan kaçının” buyurur.
S.4) Peruk takmanın dinen bir yasağı var mıdır? Açıklar mısınız?
C.4) Peruk insan saçından yapılmışsa hem kadın hem erkeğe haramdır. Hz.Ayşe (R.A.) nakleder;
Genç bir kız hastalandı, saçları döküldü. Yerine insan saçından yapılan bir şey takmıştır. Peruk takmıştır. Peygamber (S.A.V) e sordular; o da şöyle buyurdu;
“Allah c.c. saçlarına başka saç taktırana lanet etsin. “ diye beddua etmiştir. Peruk takmayı islam men etmiştir. Ama bir zamanlar A.B.D de ölen adama sordular peruk takabilirsiniz dediler, Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurdu; hayır saçlarına başka saç taktırana Allah c.c. lanet etmiştir” buyurdu. Buhari Müslim.
Takılan peruk u erkek takmışsa o peruk kadın saçıysa haramdır. Kadın saçından yapılmışsa erkek değdiğinde yine haram olur.
S.5) Hocam babamız ameliyata girdi. Ameliyatta öldü. Doktoru mahkemeye vereceğiz. Dinen mani var mı?
C.5) Ameliyatta doktorun ihmali varsa, doktor ehil olmadığı halde ameliyat yapmışsa suçludur. Ameliyat ta doktorun ihmali varsa, anestezi fazla verilmişse doktor suçludur. Mahkemeye gidebilirsiniz. Doktorun bir ihmali yoksa , doktor uzmansa buna rağmen hasta ölmüşse buda Allah’ın bir taktiridir. Bir şey denilmez. Bunu bilir kişiye götürün bilir kişinin vereceği sonuç doğrudur.
S.6) Hocam ben öğrenciyim. 2 kız arkadaş birbiriyle öpüşüyor. Uygunsuz yatıyor. Biz haramdır, günahtır diyoruz ama dinlemiyorlar. Bir açıklama yapar mısınız?
C.6) Lezbiyenlik, kadın kadına ilişki kurması, kadın kadına sevişmesi Tahrimen mekruhtur. Harama yakın olan bir yasaklamadır. Kur’an-ı kerim Bakara suresi 223.ncü Ayet
“Kadınlarınız sizin evlat yetiştiren tarlalarınızdır. O halde tarlalarınıza dilediğiniz gibi girin, gerilin.” İlişkiniz erkekle kadının nikahıyla helal olur.
S.7) Hocam biz kızla anlaşıyorduk, seviyorduk ailesi vermedi. Bende kaçırdım. Yalnız kalınca ben müstakbel karıma ben seni eşliğe, zevceliğe aldım kabul ettik diye üç defa dedim. Kaçırdığım sevgilim de aynısını söyledi. Kendi kendimize nikah kıydık. Günahtan kurtulmak için yaptık. Bu nikahımız oldu mu? Acilen sizden açıklama bekliyoruz.
C.7) Nikahın iki şartı , iki farzı vardır. Hanefi mezhebinin görüşü budur.
1. Nikahta erkek ve kadın sorulan sorulara ben eş olarak, zevce olarak, koca olarak aldım kabul ettim demesi şarttır. Ediyorum derse nikah nikah olmaz. Edeceğim derse de nikah olmaz.
2. Şartı, iki erkek veya bir erkek, iki kadın şahit olması lazım. Şahitsiz nikah nikah olmaz. Şahitsiz nikah caiz olmaz. Siz ilişkiye böyle yapıp girmişseniz zina yapıp haram işlemişsiniz. En kısa yoldan iki erkek şahidli aldım kabul ettim diyerek tekrar kıydınız.
Şafi Mezhebine göre;
1-Aldım kabul ettim denecek,
2-İki erkek şahid olacak,
3-Kızının velisinin olması şarttır. Resmi nikahınızı da en kısa sürede mutlaka kıydırmalısınız.
S.8) Hocam Eskişehir’den arıyorum. Sizi yutup tan takip ediyoruz, Ben iki şahidin huzurunda bir bayana ben seni eşliğe, aileliğe, aldım kabul ettim. Sen beni eşliğe zevceliğe aldım kabul ettim dedik. Bu nikahımız oldu mu? Artık bu benim helalim oldu mu?
C.8) Hanefi Mezhebine göre iki şahit huzurunda aldım kabul ettim , bayanda üç defa aldım kabul ettim dedi mi nikah ahdini yerine getirmiş olur. nikah tamamdır. Yalnız bunun şakası sarhoşluğu olmaz. Nikah geçerlidir.
Şafi Mezhebine göre ; Nikah kıyılırken bayanın vasisinin olması şarttır. Babası, Annesi, dedesi gibi birinin olması şarttır.
S.9) Hocam karım mahkemede benden boşandı. Ben boşanmadım. Şimdi de evlenecekmiş. Bu kadın evlenebilir mi? Açıklar mısınız?
C.9) Mahkemenin boşadığı üç talaktan biri gider. İki talakla senin eşindir. Boşanmış olmaz. Sen üç talakla boşamadıkça o kadın evlenemez. Evlenirse zina yapar. Doğan çocuklarda gayri meşru olurlar.
S.10) Hocam Umreden yeni döndük. Tavaf yaparken ezan okundu. Biz de namaza durduk ama önümüzde, sağımızda bayanlar vardı. Bizim namazımız oldu mu? Açıklar mısınız?
C10) Biz genelde cevaplarımızı Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre veririz. Hanefi Mezhebine göre
Önümüzde sağımızda solumuzda kadın varsa namaz kabul olmaz. Orada siz şafi mezhebine göre niyet edeceksiniz. O zaman namazınız tamamdır. Şafilerde tavafa girdiklerinde kadına dokunuyorlar. Abdestleri bozulur. onların da Hanefi Mezhebine göre niyet edip öyle tavaf yapılır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.