Sadık Küçükhemek

Sadık Küçükhemek

Töre Cinayeti Kürt Sorunu mu?

Töre Cinayeti Kürt Sorunu mu?

Ertuğrul Özkök, “Kürtler üstün bir ırk mı” isimli yazısında özet olarak şöyle diyor: "Töre cinayeti Kürt sorunudur…" Ben ısrarlıyım. "Töre cinayetleri Kürt sorunudur ama aynı zamanda Türkiye’nin sorunudur…”

Münih Üniversitesi öğretim üyesi Dr. Aydın Fındıkçı’nın teşhisi şu: "Araştırmalar açıkça gösteriyor ki, töre cinayetleri Kürt kültürünün bir parçası ve yazılı olmayan yasasıdır" (1).

...

Bu sözler vahye aykırı olduğu gibi bilime de aykırıdır. Bu cümlelerde buram buram ırkçılık kokuyor. Kürtler ayrı bir millet midir? Dinleri, kültürleri ayrı mı? Türk milleti veya “Türk halkı” denince Kürtler girmiyor mu?

Kürt kavmi de Türk kavmi gibi Müslüman’dır. Asırlar boyunca birlikte yaşadık. İstiklâl harbini birlikte yaptık.

Kürt kültürü, Türk, Arap ve diğer Müslüman kavimlerin kültürünün aynısıdır; çünkü Müslüman olan kavimlerin kültürü aynı kültürdür.

İklimin farklı oluşundan dolayı veya köylerde, kasabalarda ve varoş semtlerde yaşamakla medeniyetin nimetlerinden mahrum olmanın sonucu töre denilen gelenek ve görenek farklılıkları olur. Bu normal bir şeydir.

Hazarileşen / medenileşen yani şehirleşen Kürt’ün, Türk’ün, Arap’ın ve diğer Müslüman kavimlerin gelenek ve göreneklerinde fazla bir farklılık yoktur.

İslam ülkelerini gezenler ve hacca gidenler bunun farkındadır. Türk’ü, Kürt’ü Arap’ı ve diğer Müslüman kavimler aynı duyguları taşırlar. Dünyada olup biten hâdiselere aynı teşhisi koyarlar.

Yahudi ve Hıristiyan olan kavimler de böyledir. Alman Başbakanı şöyle demişti: Bizim köklerimiz Yahudiliğe ve Hıristiyanlığa dayanmaktadır.

Onların solcusunun kökleri de söz konusu dinlere dayanmaktadır. Bizim sağcıların ve solcuların kökleri ise ulusçuluğa dayanmaktadır. Ulusçuluğun kökü ise Batı kültürüne dayanmaktadır.

Müslüman olan kavimlerin kültürü vahye dayanır. Kürt, Türk Arap kültüründen bahsedenler, İslam’dan önce ecdadımızın kültürünü benimseyenlerdir.

Ecdadımız Müslüman olmadan önce birçok dine girmiş çıkmış, en son dini Şamanizm idi. İşte ecdadımızın Müslüman olmadan önceki kültürü bu dinlere dayanmaktadır.

Ecdadımız, İslam dinine girdikten sonra İslam ile yoğrulduğundan dolayı İslam kültürüne Türk kültürü de denilmiştir. Avrupalılar, dün Türk kültürü denince İslam kültürünü anlamaktaydı; bugün de böyle anlamaktadır. Fransa ve Almanya’nın Türkiye’nin AB’ye girmesine karşı çıkmasının sebebi budur.

Ulusalcılar, kimliğimizi inkâr edip İslamiyet’ten önceki ecdadımızın kültürüne sahip çıksalar da Batı, Türkiye halkını Müslüman görmektedir. Çünkü Türkiye ulusçulardan ibaret değildir. Ulusalcılık Türkiye halkına sonradan tebelleş olmuş arızî bir hastalıktır.

Töre cinayetlerine gelince, Doğuda töre cinayetlerinin işlenmesinin sebebi, Kürtlerin İslam kültürü ile modernizm arasında, yani vahiyle batı kültürü arasında, sıkışmış olmalarıdır.

İslam hukuku, töre cinayetlerinden en önemlisi olan kan davasını “… Her kim bir canı kurtarırsa bütün insanlığı kurtarmış gibi olur…”(2) ayetine göre çözüme bağlamıştır.

Şöyle ki: Bir kimse haksız yere birini öldürürse katili maktulün mirasçılarına teslim eder, onlar isterse diyet alırlar, isterse affederler, isterse idam ederlerdi. Affedenler söz konusu ayeti kerimeye göre bütün insanlığı kurtarmış gibi olurdu.

Halife Hz. Ömer (R.anh) Efendimiz, Kudüs’ü fethettiği zaman haksız yere bir Müslüman bir Hıristiyan’ı öldürmüş, devlet katili yakalamış, maktulün mirasçılarına teslim etmiştir. Onlar da idam etmiştir.

Namus cinayetini de İslam hukuku çözüme bağlamıştır. Evli veya bekâr bir kimse zina ettiği zaman nasıl bir işlem yapılacağı İslam hukukunda açıkça belirtilmiştir. (3).

Tanzimat’tan sonra devlet batılılaşma adına İslam hukukunu askıya aldığı için doğu, bu meselelerin ve diğer meselelerin çözümünü töre adı altında kendisi halletmeğe çalışıyor. Mesele bundan ibarettir.

Batı bölgemizde, doğu bölgemiz kadar olamasa da bu meselelerden ve miras meselesinden dolayı çok kan akmaktadır. Birçok ocak sönmektedir. Doğuda olduğu gibi töre altında olmadığı için pek dikkat çekmemektedir.

Ulusalcıların bu meselelerin vahye göre çözülmesi işlerine gelmediği için bilime de aykırı olsa böyle konuşurlar.

-------------

Kaynaklar:

1.                             Hürriyet gazetesi, 16 Mayıs 2009

2.                             Mâide:32

3.                             Bkz. Nur: 2,4, 6. Yedi Hadis İmamının İttifak Ettiği Hadisler, Hudûd Bölümü.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Sadık Küçükhemek Arşivi