Soru ve Cevaplar
Soru 1. Hocam, paramı korumak için arsa aldım. Ticaretini yapmıyorum. Ancak sıkışırsam satarım. Bu arsanın zekatını verecek miyim? Açıklarmısınız?
Cevap 1. Hanefi ve Şafii mezheplerine göre bir kimse ticaret yapmıyorsa, ticaret maksadıyla alış veriş yapmak niyeti yoksa zekat farz olmaz. Çünkü gayesi ticaret değildir. Zekat verilmesi de gerekmez. Yalnız emlakçılık yapanların durumu böyle değildir. Onlar ticaretle uğraştığı için zekat verecekler.
Soru 2. Zekat borçlusu olarak babam vefat etti. Onun borcunu ödememiz lazım mı? Açıklarmısınız?
Cevap 2. Mezhep imamımıza göre zekat borçlusu olan bir insan vefat ederse vasiyet etmişse mirasçılar malından zekat borcunu öderler. Vasiyet yoksa ödemeye bilirler. Şafii mezhebine göre zekat borcu olan bir Müslüman ölürse o kimseye zekat farz olduğu için bıraktığı malından vasiyet etmese de vereseleri zekat borcunu öderler. Ödemezlerse ölen kimsenin zekat borcu düşmez. Zekat borcu bıraktığı malın tamamından ödenir.
Soru 3. Meslek sahipleri avukatlar, doktorlar, muhasebeciler, veterinerler gibi esnaflar zekatlarını nasıl verecekler?
Cevap 3. Bu meslek sahipleri Hanefi ve Şafii mezheplerine göre zekat şartlarına uyan meslek sahipleri yıl dolunca zekat verirler. Yani elindeki parası 81 gram altın değerine ulaşırsa bir yıl üzerinden geçtikten sonra zekat üzerlerine farz olur.
Soru 4. Hocam camideyiz. Dışarıdan gelenler selam veriyorlar. Bu doğrumudur? Biz bu verilen selamı alacak mıyız? Açıklarmısınız?
Cevap 4. Hanefi ve Şafii mezheplerine göre Kur’an okuyan, okunan, zikir yapılan, namaz gibi ibadet yapılırken selam verilmez. Yalnız namaz kılınmıyor, vaaz edilmiyor, zikir yapılmıyorsa camide oturanlara selam verilir. Mekke, Medine’de Cuma namazı kılanlar bilirler imam hutbe okumadan önce selam verir.
Soru 5. Hocam, adetli olan bir bayan veya cünüp olan bir kimse Kur’an okuyabilir mi? Kur’an-ı ele alabilir mi? Açıklarmısınız?
Cevap 5. Adetli, cünüp olan, lahza olan bir kadının ve ya bir erkeğin Kur’an okuması haramdır. Abdullah ibni Ömer’den rivayet edilen bir hadiste Peygamber efendimiz (s.a.v) şöyle buyuruyor: Hayızlı kadın ile cünüp olan bir kimse Kur’an-ı Kerim’den hiçbir şey okumasın. (Tirmizi) Vakia suresinde Allah (cc) şöyle buyuruyor: Vela yemessühü illet mutaharun. Ona temiz olanda başkası el süremez. Böyle olunca Kur’an’ın ele alınması caiz değildir. Ancak besmele, bazı duaları dua maksadı ile okuyabilirler. Hanefi ve Şafii mezheplerine göre Kur’an-ı Kerim öğreticisi bir hoca harf-harf, hece-hece Kur’an-ı öğrete bilir. Aksi halde baştanbaşa ayeti kelimeyi okuması haramdır. O halde olan bir bayan Kur’an-ı eline alamaz, okuyamaz. Namaz kılamaz, sonra kaza etmez. Oruç tutamaz, amma sonra kaza eder. Kabe’ye, camiye giremez. Cinsel ilişkide bulunamaz.
Soru 6. Hocam, üzerinde bir ayet yazılı ve ya Kabe resmi olan seccade üzerinde namaz kılmak olur mu?
Cevap 6. Ülkemizde yaygın ve hakim olan mezheplere göre bir seccade üzerinde ayet varsa, veya Allah’ın isimleri varsa onun üzerinde oturmak veya namaz kılmak caiz değildir.
Soru 7. Hocam, evimizde ana annemden kalan yırtık Kur’an var. Bunu yakın dediler. Yakalım mı?
Cevap 7. Bu tür Kur’an-ı Kerimleri, ayetleri, hadisleri yakmayınız. Doğru olmaz, caiz de değil. En güzeli bir beze veya çoraba sarıp ayak değmeyen bir yere çukur kazıp koymak veya bir mezara gömmek lazım.
Soru 8. Hocam, 9 yaşındaki kızım ve 11 yaşındaki oğlum Kur’an okuyorlar. Buluğ çağına gelmediler. Bunların abdestsiz Kur’an okumasında bir sakınca var mı?
Cevap 8. Buluğ çağına gelmeyen çocukların abdestsiz Kur’an okuması veya ele almasında bir sakınca yoktur. Fakat öğrenme maksadı ve niyeti yoksa abdestsiz almaları caiz değildir.
Soru 9. Hocam, hatimlerde Kur’an’ın küçük surelerini okurken tekbir getiriliyor. Bu adetten mi yoksa sünnetten mi?
Cevap 9. Evet Kur’an-ı Kerim’in küçük surelerini okurken tekbir getirmek sünnettir. Ebu Bekir Sıddık (ra) Duha suresinin sonunda tekbir getirmiştir. Getirmeyi de tavsiye etmiştir. Onlar mutlak müçtehittir, onlara uymak lazım.
Soru 10. Hocam, çocuklarımız hafız olduğunda hatim yaptığında veya Duha suresine kadar ezberlediğinde bir ziyafet çekiliyor. Bu doğru mudur?
Cevap 10. Olabilir. Mustehap bir adettir. Ziyafet vermekte güzeldir. Misafir on nasiple gelir. Birini yer, dokuzunu bırakır. Hazreti Ömer Bakara suresini ezberlediğinde bir deve kesip ziyafet vermiştir. Bunlar mutlak müçtehitlerdir. Onların yaptığı İslami bir ölçü, bir delildir. İslam hukukunun iki kaynağı vardır. A) Ana Kaynak 1- Kitap, 2- Sünnet, 3- İcma-i ümmed, 4-Kıyas. B) Yan Kaynaklar
Selam ve dualar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.