A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkıhi sorular ve cevaplar

Fıkıhi sorular ve cevaplar

S.1) Hocam; Abimin kızı evlendi. Bir yıl evli kaldılar. Kocası Rusya’ya çalışmaya gidiyorum diye evinden ayrıldı. 5 yıldır hiç haber yok, ölümü dirimi bilinmiyor. Şimdi yeğenimi istiyorlar. Babası karşı çıkıyor ancak annesi ve kız istiyor. Yeğenimin kocasından bir haber olmadığına göre evlenebilir mi? Önemli olduğu için soruyoruz. Açıklamanızı bekliyoruz.

C.1) Bu kadının evlenebilmesi için kocasının ölüm haberinin kesinleşip gelmesi lazım veya kocasının o kadını 3 talakla boşamış olması şarttır. Aksi halde bu kadın başkası ile evlenemez. O kadının nikâhı kocasına aittir. Kocasının onu bu şekilde ihmal etmemesi lazımdır. Hatta yıllar geçse yaşlansa dahi kocadan kati ölüm haberi gelmedikçe kadın evlenemez. Evlenirse, nikâhta kıydırsalar nikâh sahih olmaz, zina yapmış olur. Çok büyük günaha girer. Bazı ulusal kanallarda evlenir diye fetva veren dinsel sapık hocalara güvenmeyin, itimat etmeyin.

S.2) Hocam; Belediye memuru resmî nikâh kıyıyor. Bu nikâh dinen nikâh akdi sayılır mı? Bu nikâhtan sonra dinî nikâh kıydırmak şart mıdır? Çok önemli olduğu için soruyoruz, size güveniyoruz.

C.2) Nikâhta;

Hanefi Mezhebine Göre; 2 şart vardır. Mehir vaciptir. Nikâhın şartlarından değildir.

A) 2 erkek veya 1 erkek 2 kadın şahidin olması şarttır, farzdır.

B) İcap ve kabul şartı; bu şartta farzdır. Kıza sorarlar: falancanın oğlu falanı kocalığa, eşliğe,

zevceliğe aldın kabul ettin mi? Kızında kabul ettim demesi farzdır. Edeceğim, ediyorum, evet diye cevap verse nikâh olmaz. Belediye memuru nikâh kıyarken şahitler var tamam, yalnız evetle kabul ediyorum dese nikâh caiz olmaz. Genelde evetle nikâh olmaz. Belediye memuru nikâh kıyarken icap ve kabul şartı yerine gelmemiş olur.

Şafii Mezhebine göre; nikâh kıyılsa da yanında kızın velisi veya vasisinin nikâhta bulunması şarttır. Bu mezhebe tabii olanların vasisi veya velisi olmadan nikâh caiz olmaz.  

S.3) Hocam; Bir yıllık yeni evli bir arkadaş, bir şeye kızıyor karısını 3 defa şart ederek boşuyor. Ancak bir hocaya gitmişler, 32 farzı sormuş bunlar da bilememiş, Hoca da 32 farzı bilmeyenin nikâhı olmaz. Sizin zaten nikâhınız yokmuş, onun için 32 farzı öğren nikâhınızı yeniden kıyalım demiş. Hocam bu nasıl bir iş açıklar mısınız?

C.3) Nikâhın 2 şartı var. Birincisi 2 erkek veya 1 erkek 2 kadın şahidin olması, ikincisi icap ve kabul şartıdır. Yani aldın kabul ettin mi?  Sorusuna cevap kati cevap vermektir. 32 farzı bilmek nikâhın şartlarından değildir. Kelim-i Şahadet getirdi mi? Müslümandır. Nikâhı kıyılır. Bunu söyleyen yanlış söylemiş böyle saçmalık olmaz. 3 talakla boşamışsa karısı boştur bir daha nikâh kıyılamaz.

S.4) Hocam; Oğlum kaldırımda yürürken bir araba çarptı ve vefat etti. Bunların çocukları var. Kan bedeli çıkıyor, alabilirler mi? Bazıları; almayın ölülerin ruhu rahatsız olur doğru değil diyorlar. Ne dersiniz?

C.4) İslam’da kasten öldüren kimseye kısas uygulanır. Varisleri kısastan vaz geçerlerse o zaman diyet verecektir. İslam’da diyet (kan) bedeli 100 devedir.

Şöyle ki;

A) 20 tane 2 yaşına girmiş dişi deve

B) 20 tane 2 yaşına girmiş erkek deve

C)20 tane 3 yaşına girmiş dişi deve

D) 20 tane 4 yaşına girmiş dişi deve

E) 20 tane 5 yaşına girmişi dişi deve

Bunların hesabı yapılır, ölenin ailesine çocuklarına verilir. Kan bedeli alabilirsiniz. (Kaynak: Kudûrî 620)

S.5) Hocam; Ulusal bir kanalda meşhur olan bir hoca Hristiyanlar da İsa ‘A.S)’a inanıyorlarsa cennete girecekler. Museviler de Ehli Kitap oldukları için cennete girecekler diyor. Bu tür adamlar Hristiyan ve Musevileri cennete aday gösteriyorlar.  Buna ne dersiniz?

C.5) Bizim Peygamberimize Kur’an-ı Kerim gönderildikten sonra bütün dinler ortadan kalkmış, bütün dinlerin hükümlerini İslam içine almıştır. Allah’a Hz. Muhammed Mustafa’ya inanmayan bir kimse Müslüman olmaz, oda cennete giremez. Hz. İsa (A.S) zamanında inanan, inancını yaşayan cennete girer, zira onlarda Müslümandır. Hz. İsa’ya ve O’nun şeriatına inanmıştır. Şu an İslam geçerlidir. İslam’a Hz. Peygamber (S.A.V)’e inanan ve iman edenler cennete girerler. Ulusal kanaldakiler Hristiyan propagandası yapıyorlar. Bunlar Müslümanları yoldan çıkarmak için yetiştirilmiş birer ajandır. Hristiyanlar cennete girecek diye Ayet-i Kerime ve Hadis-i Şerif Ehli Sünnet imamlarından bir delil bir kaynak ortaya koysunlar. Her dönemde olduğu gibi bu devirde de bunlar dinini imanını satmış şöhret ve şehvet düşkünü insanlardır.

S.6) Hocam; babam vefat etti. Biz Hacca gittik orada bulunan bir talebeye 1.500 dolar verdik. Babamın adına Hac yaptı. Bu Hac caiz olmaz, bedel olacak ve Türkiye’den gelecekti, ayrıca Hacca gelmiş olan hacıların ücret olarak yatırdığı parayı da vermesi lazımdı, o zaman Hac yapabilirdi diyorlar. Açıklar mısınız?

C.6) Hac üzerine farz olduğu halde gidemeyen birinin adına bedel hac yapılabilir, caizdir. Yalnız bedel Hac yapacak kimse önce kendi adına Hac yapmış olması şarttır. Mekke’de okuyan veya çalışan birisi ölen kimse adına ihrama girer, Haccını yapar, kurbanını keser, cemeratta şeytanlarını onun adına taşlar. Böylece vefat edenin adına vekâleten Hac yapmış olur. Hiçbir sakıncası da yoktur. Yalnız şart; o bedel Hac yapanın daha önce kendi adına Hac yapmış olması lazımdır.

S.7) Hocam; babamla yola çıkarken namaz kılar, bu ne namazı diye sorarım, yolculuk namazı der. Yolculuk namazının hükmü nedir? Açıklar mısınız?

C.7)

Hanefi Mezhebine göre; yola çıkarken veya dönünce kılınan nafile bir namazdır.

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; kılınan bu namaz menduptur. Peygamber Efendimiz (S.A.V) yolculuktan dönünce mescide gider 2 rekât namaz kılardı. Öyle ise yolculuğa çıkar manevi bir sigorta kabul edip 2 rekât yolculuk namazı kılarsak iyi olur.

S.8) Hocam; Konya dışından arıyorum. Ben eşimi seviyorum. Bir gün eşime senin gözlerin, senin sırtın aynen anama benziyor, aynen anamın sırtı ve gözleri gibi dedim. Bu konuyu bir arkadaşımla paylaştım. Arkadaşım bana sen zihar işlemişsin, keffaretini vermeden hanımına yaklaşamazsın dedi. Bu zihar nedir? Keffareti nedir? Açıklar mısınız?

C.8) Zihar: nikâhlı karısının gözlerini, ellerini, sırtını anasına benzetmesidir. Bunu yapan kimse keffaretini verinceye kadar eşine yaklaşamaz. Yaklaşması haramdır.

Ziharın Keffareti: Bir köle azat etmek. Kölesi yoksa iki ay peş peşe oruç tutmak. Oruç tutamazsa 60 fakirin doyurulmasıdır. Bunlar; eşiyle cinsel temasta bulunmadan önce yapılması şarttır. 60 fakiri iki öğün sabah akşam doyuracaktır.

S.9) Hocam; Cenaze olduğu zaman tesbih çekilmiyor. Tesbih çekilse sonra da cenaze namazı kılınsa olmaz mı? Neden terk ediliyor? Açıklar mısınız?

C.9) Cenazeyi defnetmekte acele edilmesi gerekiyor. Tesbihi kendimiz de çekeriz. Cenaze namazı kılmak farzı kifayedir. Bu sebeple tesbih çekilmiyor. Cenaze namazı gecikmesin diye terk ediliyor.

Fi emanillah maas Selame

Dua ve Selamlar. 02.01.2020

Ali Galip DOĞAN/rşad Vakfı Başkanı

İletişim-Tel:0332-3524213 veya 0505-7721593-94

Posta:[email protected]

Facebook: Ali Galip Doğan

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi