A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkıhi sorular ve cevaplar

Fıkıhi sorular ve cevaplar

S.1) Hocam; Tuvalet kâğıdı kullanıyoruz. Komşumuz hacı amca tuvalet kâğıdı kullanmak günahtır. Yarın cehennemde azap olur diyor. Ne dersiniz?

C.1) Müslümanlar ilme değer verdiği için kâğıda büyük saygı gösterirler. Kullanılması caiz olmayan yazı yazılan kâğıtlardır.

Hanefiler; Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şeriflerin yazıldığı, güzel sözlerin ve meallerin yazıldığı kâğıtla istinca, taharet yapılamaz derler. Fakat yazı yazılamayan kâğıtlarla istinca yapılmasında bir sakınca yoktur derler. (Kaynak: İbni Abidin 1/340)

Tuvalet kâğıtları adî malzemeden yapılıyor. Iskarta malzemeden yapıldığı için tuvaletlerde istinca için kâğıt kullanabilirsiniz.

Şafiiler; kâğıtlar Dini Metinler, Tefsir, Kur’an-ı Kerim, Hadis-i Şerifler yazılır. Bu ayet ve hadis yazılan kâğıtların kullanılması doğru değildir derler. Yazılı metin yazılmayan kâğıt olarak kullanılmayan kâğıtlardan istinca yapılır derler. Özet olarak tuvalet kâğıtlarına yazı yazılmadığı için tuvaletlerde taharet için kullanabilirsiniz.      

S.2) Hocam; 3 yaşında kızımız var. Oynasın diye ona oyuncak bebek aldım. Dedesi resim olan eve melek girmez günahtır, bu bebeği atın diye bağırıyor. Hocam; çocuğun bebekle oynaması günah mıdır? Açıklar mısınız?

C.2) Heykel ve resimler caiz değildir. Resim olan eve melek girmez. Hatta ulemadan haram diyenlerde vardır. Fakat çocukların oynadığı oyuncak bebekler, çamurdan, bezden, naylondan, ne olursa olsun çocukların bebekleri caizdir. Çünkü orada art bir niyet yoktur. Kızların bebekle oynaması hayata hazırlıktır. Erkeklerin silahla, bıçakla oynaması cihada hazırlık olarak görmüşlerdir.

Hz. Aişe (R.A) şöyle der: “Ben Rasülullah (S.A.V)’in yanındayken arkadaşlar, çocuklar gelirdi. Biz onlarla bebeklerle oynardık, oyuncaklarla oynardık. Rasülullah (S.A.V) bunları görür bir şey demezdi. Öyle ise çocukların bebekle, atla, deveyle, silahla, motorla oynamasında bir sakınca yoktur. (Kaynak: Müslim, 841 – Buhari; edep 81)   

S.3) Hocam; Köylerde bazı hocalar cuma geceleri camide nikâh tazeliyorlar. Böyle bir nikâh tazeleme İslam’da var mıdır? Açıklar mısınız?

C.3) İslam Dini nikâh şartlarını belirlemiştir. Nikâh eskimez pörsümez. Yani nikâh pamuk ipliği gibi bağlı olan bir şey değildir. Talak kastı ile şart etmedikçe nikâh bozulmaz. Eskimez yıpranmaz.

A) Nikâhın önemli şartlarından birisi karşılıklı rızadır. Karı kocanın birbirleri ile anlaşmasıdır.

B) Nikâh tazelemede ürîdü ifadesi kullanılıyor. Bu ben isterim demektir. Nikâhtaki icap ve kabul şartını tutmaz. Bu söz ile nikâh akdi gerçekleşmez.

C) Kadının bu nikâh tazelemeden haberi ve rızası da yoktur. Sonuç olarak camilerde yapılan bu nikâh tazelemenin İslam’da yeri yoktur. Bu yapılan iş yanlıştır. (Nurul Envar)

S.4) Hocam; Belediye memuru nikâh kıyıyor. Bundan sonra dini nikâh kıyılması şart mıdır? Nikâhta aranan şartlar nelerdir? Açıklar mısınız?

C.4) Dini bir nikâhın nasıl yapılacağını Peygamber efendimiz (S.A.V) hem tatbiki olarak göstermiş, hem de tarif buyurmuşlardır. Buhari, Müslim ve diğer Hadis kitaplarında bunlar görülür.

Nikâhta 2 şart vardır. 1- İcap ve kabul  2- Erkek şahit.

İcap ve kabul 2 erkek şahidin huzurunda falancanın oğlunu kocalığa eşliğe aldın kabul ettin mi diye sorar. Burada kabul şarttır. Kabul ediyorum, kabul edeceğim veya evetle nikâh sahih olmaz. Belediye memuru soruyor. Falan oğlu falanı eş olarak kabul ediyor musunuz? Evlenecek olan erkeğe de falan kızı filanı eş olarak kabul ediyor musunuz? Diye sorar. Taraflarda birbirlerine Evet diyerek cevap veriyorlar. İcap ve kabul şartı yerine gelmediği için nikâh caiz olmaz ve o nikâh batıl olur. Burada tarafların kabul ettim demeleri şarttır. Bu sığayı söyleyecekler.

S.5) Hocam; Nikâh kıyılırken mehir şar mıdır? Mehirsiz nikâh olmaz mı? Açıklar mısınız?  

C.5) Mehir kadına verilen değerin ifadesidir.

Hanefi Mezhebinde; Mehir vaciptir. Mehir kadının hakkıdır. Ancak nikâhın şartlarından değildir. Mehirin ölçüşü en az 10 dirhem olarak kabul edilmiştir. Gönül rızası ile mihrini kocasına verebilir. Rızasının olması lazımdır. Kocası basıyla zorla karısından mihrini alamaz. Kul hakkıdır Allah katında mesul olur. Düğünde takılan takılarda kadının hakkıdır ve kadının malıdır. O da mehirden sayılır.

S.6) Hocam; Biz 5 yıllık evliyiz, çocuğumuz olmadı. Şimdi eşim hamile, bir Ayet-i Kerim’e yazdırıp üzerinde taşısa erkek evladı olurmuş. Hangi Ayet yazılacak? Bu doğru mudur?  

C.6) Bu sözde cahiliyet kokusu vardır. Bunlar israiliyat hikâyesidir. Böyle bir Ayet yazılmaz. İslam’da cinsiyeti tayin babaya verilmiştir. Erkeklerde 23 çift kromozom vardır. Yarısı A uzunlukta yarısı ise X uzunluktadır. Kadında da 23 kromozom vardır. Onun tamamı A uzunluktadır. İzdivaç anında X le ikisi birleşirse kız olur. X le A birleşirse erkek olur. Bu bir Jinekolog ilmidir. Erkek çocuğun olması babanın kromozomlarına bağlıdır. Bu Allah (C.C)’ın bir takdiridir. Bunu böyle kabullenmek gerekir.

S.7) Hocam; Biz bir keçi bulduk. Sahibi çıkmadı. Ne yapacağız? Açıklar mısınız?

C.7) Buna fıkıh ilminde (lukata) derler. Sahibi bulunmayan bulunmuş mal demektir.

Hanefi Mezhebine göre; buluntu malın hükmü nedir?

a- Buluntu bir malı zayi olmasın diye onu alıp korumak mubahtır. Alınmadığı takdirde günah ve vebal olur.

b- O yitik malı terk edip almadığı takdirde zayi olacaksa onu korumak için almak saklamak vaciptir.

Size o keçiyi korumak vaciptir. Bulunduğumuz semtte ilan edeceksiniz. Sosyal medyadan duyuracaksınız. Camilerde, muhtarlıklarda ilan edeceksiniz. Sahibi çıkmazsa onu bir vakfa, öğrencisi olan bir yere verirsiniz. Sevabı mal sahibine olur. Ya satarsınız, parasını bir fakire veya uygun bir kuruluşa verirsiniz.

S.8) Hocam; Benim 10 yaşında bir oğlum var. Geceleri korkuyor. Tuvalete gidemiyor. Onu okutsak veya korku için bir şey yazdırıp üzerinde taşıtsak Dinî yönden bir sakıncası var mıdır? Ne dersiniz?

C.8) Korku gibi yaramazlıkta ileri giden çocuklar veya büyükler için okutmak veya bazı Ayetleri yazdırıp üzerinde taşımak caizdir. Ancak ehline okutun. Bir de size önemli tavsiyemiz 2. Çocuğa psikolojik destek alın Psikoloğa, psikiyatriye götürün.

Peygamber efendimiz (S.A.V) korkan kimselere şöyle dua etmiştir: “Gazabından, kullarının şerrinden, şeytanların vesveselerinden ve onların gelmesinden Allah’ın tam olan kelimelerine sığınıyorum.” Bir de şu duayı kim sabah akşam 3’er defa okursa Allah (C.C) onu her türlü belalardan ve musibetlerden korur.

“Bismillahillezi la yedurru maa ismihi şeyün fil ardı vela fissemai vehavessemiul âlim.” Bu tecrübe edilmiştir. İnanarak okumak gerekir.

Yalnız sihri, büyücülüğü meslek edinenlerden uzak durur.

S.9) Hocam; Vakfa hibe edilen, vakfa tapusu verilen bir mal geri alınır mı? Açıklar mısınız?

C.9) İslam Hukukunda vakfın sahih olması için şartlar vardır.

 A) Vakfın hayır için olması lazımdır. Yoksa kendi menfaatlerini temin için kurulmuşsa bu vakıf vakfetmek caiz olmaz.

B) Vakfedilen şeyin gayrimenkul olması gerekir.

Şafii ve İmamı Muhammed’e göre; vakfedilen gayrimenkul alınmaz satılmaz. Vakfeden geri alamaz caiz değildir.

Hanefi Mezhebine göre; değersizse bir getirisi yoksa daha değerli bir yerle değiştirilebilir. Daha iyisi alınabilir. Aksi takdirde vakfedilen mal geri alınmaz. O malı vermekle vakıf hükmüne geçer.  

Fi emanillah maas Selame

Dua ve Selamlar. 14.07.2020

Ali Galip DOĞAN/İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

İletişim-Tel: 0 (332) 3524213 veya 0 (505) 772 15 93-94

Posta:[email protected]                                                                            

Facebook: Ali Galip Doğan

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi