Fıkıhı soru ve cevapları
S.1) Sakal tıraşı olurken besmele çekecek miyiz? Çekersek günah olur mu?
C.1) İçki, kumar zina gibi kesin haram olanlara besmele çekmek haramdır. Çekilirse küfre girer yani kâfir olur ama sakal tıraşı olmak ihtilaflıdır bazılar haram, bazıları mekruh demişler, çeken küfre girmez, en doğrusu besmele çekmemektir.
S.2) Sakal bırakmak sünnet midir? Hanımdan izin alınması gerekirmiş deniliyor, açıklar mısınız?
C.2) Sakal bırakmak sünnettir bu sözün aslı yoktur, asılsız bir sözdür. Namazın sünnetlerini kılarken hanımdan izin almıyorsak, sakal bırakmak için de izin almaya gerek yoktur. Bir kimsenin zevcesi razı olmasa da sakal bırakacaktır. Bütün peygamberler sakallıdır.
S.3) Bir arkadaşa misafir olduk, çatal kaşıklar gümüşten, bıçaklar altın kaplama olduğunu gördük, açıklar mısınız?
C.3) Altın ve gümüşten çatal, kaşık ve bıçak kaplatmak ve kullanmak ittifakla haramdır. Bunda bir sakınca yok neden haram olsun diyen birisi dinden çıkar. Ümmu Seleme (Ra.) annemizin rivayet ettiği bir hadiste şöyle buyurulur, “Gümüş kab’tan su içen ancak karnına su doldurur” (Buhari, Müslim hadisi) Peygamber (sav) bir hadisinde şöyle buyurur “Altın ve gümüş kab’tan yiyen ve içen kimse karnına ancak ateş doldurur.” (Müslim) Bunların bir takım zararları vardır. Takva sahibi bir mümin bunları kullanmaz, kullanan büyük günah işlemiş olur.
S.4) Devlet 65 yaş maaşı veriyor, bu maaşı alanların geliri de tarlası da var yine alıyorlar. Bu konuyu açıklar mısınız?
C.4) Devlet vatandaşına yardım eder, maaş verebilir, yalnız bu maaş ihtiyaç sahibi kimselere verilir, tarlası ve çeşitli geliri var ancak alıyorlar ise istismar ediyorlar, bu doğru değildir. Bu maaş düşkünlere kimsesizlere verilen bir maaştır kul hakkı vardır helal da olmaz. Örnek; Mesut Uysal’ın gazilik maaşını almayıp iade etmesi gibi olmalıdır.
S.5) Hocam ben bir tarikata bağlıyım, zevk alamıyorum tarikat değiştirebilir miyim? Açıklar mısınız?
C.5) Tarikat din değil mezhep değil, şayet feyiz alamıyor, Şeyhte İslam’a uymayan hareketler olursa o zaman tarikat değiştirilebilir bir sakıncası yoktur.
S.6) Hocam biz Belçika’da kalıyoruz bir çiftliğe gittik, adam Hristiyan güvercin besliyor, güvercinleri bir markete veriyormuş hayvanların kafasını kopartıp atıyor. Müslümanlar da marketten o satılan güvercinlerden alıp yiyorlar. Bu hayvanları yemek caiz midir?
C.6) Eti yenen kuş cinsinden olan hayvanların boynunu koparmak caiz değildir. Hayvana eziyet dinimizce yasaklanmıştır o tür kafası kopartılarak öldürülen hayvanların eti yenmez haramdır. Onların boyunlarını öyle burkarak koparmak vahşettir. Bunlar bunu niçin yapıyor, keserse hayvanın kirli kanı akacak belki de yüz gram kan zayii olacak onun için boyunlarını koparıyorlar bunlar Avrupalı medeni ya “Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar” (Merhum M.Akif ERSOY) Keskin kesici aletle kesilmesi şarttır.
S.7) Hocam biz Urfa’ya Ashab-ı Keyf’e gittik içimizde ilahiyat öğrencileri de vardı, onlar bize cemaatle öğle ile ikindiyi cem ederek kıldırdılar, hepimiz Hanifi mezhebine tabiyiz, cemi takdim yapmamızda bir sakınca var mı namazımız oldu mu açıklar mısınız?
C.7) Hanefi mezhebinde cemi takdim yalnız Araf’a günü Arafat’ta olur, öğle ile ikindi birleştirilir, Müzdelife’ye akşam namazından önce gidilir, orada ilk önce akşam namazı kılınır. Arkadan bir kamet daha getirilir, yatsı namazı kılınır, bu sadece Arafat’ta Müzdelife’de olur, başka yerde cemi takdim caiz olmaz. Şafi mezhebine göre; cemi takdim caizdir. Kılabilirler ama Hanefi mezhebinde olanlar cem-i takdim yapamazlar.
S.8) Hocam sabah namazına camiye gittim, imam ikinci rekâtı kıldırıyordu, selam verdi kalkıp bir rekât daha kıldım. Farzdan sonra kılamadığım sabah namazının sünnetini kılacak mıyım, açıklar mısınız?
C.8) Sabah namazının farzı kılındıktan sonra sünnet kılınmaz caiz de olmaz. Sünnetin kazası da olmaz. Ancak güneş doğmasına zaman varsa sadece farzların kazası kılınabilir.
S.9) Hocam Almanya’dan amcamın cenazesi geldi yıkanmıştır diye burada yıkanmadı namazı kılınıp defnedildi, oğulları geldi babamızın cenazesi yıkanmadı dediler, mezarı açmak istediler, belediye izin vermedi çıkarılıp yıkanması gerekir mi? Yıkanmadığı için şüphe içindeler bu konuya açıklık getirir misiniz?
C.9) Ölüleri kabirlerinden çıkarmak caiz değil, sadece zorunlu hallerde hâkim kararıyla otopsi için kabir açılabilir, yıkanmamış da olsa artık açılması caiz olmaz.
S.10) Hocam babaannem vefat etti, yıkanmamıştı yanında Kur’an okuyorduk bir hoca geldi okutmadı okunursa ne olur? Açıklar mısınız?
C.10) Cenaze yıkanmadan yanında Kur’an okumak mekruhtur. Cenaze cünüp olabilir İslam’ın inceliğinden dolayı okunmuyor.
Selam ve dualar.
Ali Galip DOĞAN
İrşad dayanışma Vakfı Başkanı
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.