A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkihi Soru ve Cevaplar

Fıkihi Soru ve Cevaplar

S–1 Hocam yeni hacdan döndük, Veda tavafını yapmadık. Bize bir şey olmaz dediler. Şimdi de senin haccın olmamış diyorlar, ne dersiniz?
C–1- Hacdan sonra Mekke’den ayrılmadan veda tavafı yapmak Hanefi mezhebine göre vacibdir. Veda tavafını yapmayanlar vacibi terk ettiğinden ceza kurbanı (bir koyun) kesmeniz gerekir. Bu kurbanın kesim yeri de Mekke (harem bölgesidir.) Başka bir yerde kesilmesi caiz değildir.
S–2 Hocam; biz bu yıl hacdaydık, Müzdelifeden taş topladık, gece saat 2'de şeytan taşladık. Başımızdaki hoca efendi: Müzdelifeden gecelemeye gerek yok, içinden geçtik bu yeterli dedi. Bize bir şey lazım gelir mi? Kalmamız gerekirmiydi?
C–2 Amelde Ehli-Sünnet Mezhepleri 4'dür. Aralarında içtihat farkı vardır. Hepsi de hakdır, doğrudur. Ancak biz içlerinden birini taklit edebiliriz.
Hanefi Mezhebine göre Müzdelife vakfesi vacibdir. Bu vakfenin vakti; ikinci fecirde başlar, güneş doğunca sona erer. Bu zaman dilimi dışında vakfe yapan vakfe yapmamış gibidir. Vacibi (mazereti olmadan) terk edenler ceza kurbanı (koyun veya keçi )kesmek zorundadır. Sizin yapmanız gereken; Harem bölgesinde bir kurban kesmektir.
S–3 Hocam; bu yıl hacda saat 2'de şeytan taşladık. Sabah namazında da kurbanımız kesilmişti. Biz de ihramdan çıktık. Evimize ziyarete gelenler; haccınız olmamış diyorlar siz ne dersiniz?
C–3 Haccın farzı 3'tür. a) İhrama girmek b) Arafat'ta vakfe yapmak c) Kabe'yi tavaf etmek.
Bu üç farz yerine getirildi mi hac tamamdır. Müzdelife vakfesini terk ettiğiniz için bir ceza kurbanı kesmeniz gerekir. Bayram namazı kılınan yerlerde kurbanlar bayram namazından sonra kesilir. Bayram namazından önce kesildiği için kurbanınız da olmamış. Sizin Harem bölgesinde iki tane ceza kurbanı kesmeniz lazım.
S–4 Hocam Kabe'de cenaze gördüm yüzü açıktı, sebebini açıklar mısınız?
C–4 İhramlı iken ölenler ihramı ile gömülür ihramı kefen sayılır. Bu sebepte yüzü açık bırakılır. Böyle defnedilir.
S–5 Hocam Kâbe’ye kadın erkek karışık cenazeler geliyor, imam hepsinin cenazesini birden kıldırıyor. Tek tek kılınsa daha iyi olmaz mı? Böylesi caiz mi açıklar mısınız?
C–5 Evet, hüccac tavaf yapıyor, 10 tane cenazeyi ayrı ayrı kıldırılsa uzun zaman alır. Zaruret halinde toplu olarak kıldırmakta bir sakınca yoktur. Müsterih olun siz oraya tabiisiniz.
S–6 Para ile mezar kazmak veya kazdırmak caiz midir, açıklarmısınız?
C–6 Mezar kazmak dini bir vecibedir, zarurettir. Elbette mezar kazanlar para alabilirler. Köy yerlerinde köylü toplanıp kazıyorlar. Çok güzel bir şeydir. Ama şehirlerde bu mümkün olmuyor. Ondan dolayı bu işi yapanlara para vermek caizdir.
S–7 Hocam biz yurt dışında Avrupa’da çalışıyoruz. Hastanede bir oğlumuz ölü doğdu. Sorduk soruşturduk, yıkamadan, kefenlemeden ve cenaze namazını kılmadan Hıristiyan mezarlığına gömdük. Bizim yaptığımız işlem doğru mudur?Biz de bir huzursuzluk var ne olur bize bir açıklık getirir misiniz?
C–7 Prematüre olarak doğan düşük çocuğa kefen sarılmaz ve namazda kılınmaz. Yalnız tam günlü doğan, doğarken ölen bir çocuk yıkanır, kefenlenir, ama namazı kılınmaz. İslam hukukunda ölü doğan bir çocuğun hükmü şahsiyeti yoktur. Ama namazı kılınırdı. Yalnız Müslüman bir kimse veya çocuk Hıristiyan mezarlığına konamaz, konması vebaldir, caiz değildir.
S–8 Hocam ben memurum bana kurban, zekât düşer mi açıklar mısınız?
C–8 Şayet sizin 81gr altın veya o kıymette gümüş varsa üzerinden 1 yıl geçmişse onun zekâtını verecek, kurbanı da keseceksiniz. Zekâtta üzerinden 1 sene geçmesi aranır. Fakat kurbanda aranmaz. Bayram günleri içinde zengin olsanız kurban keseceksiniz, Hanefi mezhebinde kurban kesmek vacibdir.
S–9 Hocam benim param var, çalıştıramıyorum. Bir arkadaş arsa alıp satıyor. Ona verdim ayda bana % 2 kazanç gibi bir payı veriyor. Ben de bu parayla hayır, hasenat yapıyorum. Bu para faiz midir, açıklar mısınız?
C–9 Evet sizin yaptığınız, aldığınız fazlalık faizdir, haramdır. Ancak kar ve zarar ortaklığı işi bir mahsuru yoktur. Siz zarara karışmıyorsunuz aylık paranın kazancını aldığınızı söylüyorsunuz. O para faizdir, haramdır.
S–10 Hocam ben bir komşuya 1000 TL borç para verdim. Şimdi de ödeyemiyor. Ben alacağımı zekâtıma mahsub etsem (saysam) olur mu? Açıklar mısınız?
C–10 Hayır sayamazsınız. Niyet şarttır, siz verirken ona karşı hasen (ödünç) vermişsiniz. Şimdi ise ödemiyorum demiş, siz alamadığınız parayı zekât sayamazsınız. Yalnız o alacağın kadar meblağı, adama zekât verirsiniz. Oda aldıktan sonra size geriye borcunuzu ödeyebilir. Bu yolla zekâtınızı verip, alacağınızı da almış olursunuz.
S–11 Zina nedir? Manevi yıkıntıları, maddi etkileri nelerdir. Açıklar mısınız?
C–11 Zina dinen nikâhı olmayan nikâh akdi yapılmaz bir kadınla erkeğin birleşmesidir. Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyrulur “zinaya yaklaşmayınız, çünkü o kötü çok çirkin, bir şey ve yoldur” (İsra Suresi 32)
Peygamberimiz (S.A.V) de şöyle buyurur. Bir zani (zina yapan) mümin olduğu halde zina yapamaz. (Buhari Müslim) Zinanın 6 afeti vardır.
a) Dünyadaki afetleri:
1- Rızkı daraltır, bereketi kalkar.
2- Hayırlardan mahrum kalır.
3- İnsanların nefretini kazanır, yüzündeki imanın nuru silinir.
b) Ahretteki afetleri:
1- Allah'ın gazabı zaninin üzerine olur.
2- Çok çetin hesaplaşma olur.
3- Allah (c.c) tarafından büyük ateş (Harı Kübra) denilen cehenneme atılır.
Örneğin: Bağda su satan sakiye bir kadın zina teklif eder. 50 yaşındaki su satan adam bunu kabul eder. Günlerden pazartesidir. Çarşamba buluşmak üzere sözleşirler. Evine gelse ki karısı yara bere içinde. Sıkıştırır kadın anlatır. Falancanın kocası seni sordu. İçeriye daldı bana tecavüz etti. Çarşamba günü tekrar geleceğim dedi. Adam yaptığına bin pişman olur. Meğer zina yaptığı kadının kocası da buraya gelmiş.
Şu meşhur söz vardır. Men Dakka dukka. Men zade ziyade. Çalma kapının çalarlar kapını. Zanilik düşünen kişi Ben bu işi yaparsam bana da yaparlar diyerek vazgeçmelidir.
S–12 Hocam ben Hanefiyim. Kocam Şafi Konya'dayız Şafiye göre mi hareket edeceğim, Hanifiye göre mi? kocam benim gibi uygula diyor mezhep değiştirebilir miyim? Açıklar mısınız?
C–12 Siz Hanefisiniz ekseriyet de Hanefidir, öğrendiğiniz ameli bilgiler de Hanefiye göredir. Öyleyse siz mezhebinize devam ediniz. Yoksa Şafii mezhebini taklit edeceğim derseniz. Daima şafiler gibi hareket etmek zorundasınız. Uygun buldum Hanefiyi yahut uygun buldum Şafii’yi olamaz mezhep değiştirmek için bir merasimde gerek yoktur Ama bizler bir mezhebi tatbik etmek zorundayız. 4 mezhebe göre hareket edemeyiz.
Selam ve Dua ile 08.11.2012
A.Galip DOĞAN / İrşad Vakfı Başkanı

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi