A. Galip Doğan

A. Galip Doğan

Fıkhî sorular ve cevapları

Fıkhî sorular ve cevapları

S.1) Hocam; Telefonumda Kur’an-ı Kerim var. Bununla wc’ye giriyoruz. Bir sakıncası var mıdır? Açıklar mısınız?

 

C.1) Telefonda Kur’an-ı Kerim bulunmasının bir sakıncası yoktur. Nasıl ki cüzdanımızda bulunan ayetlerin, duaların bir sakıncası yoksa aynı şekilde telefonda bulunan Kur’an-ı Kerim’inde dini bir sakıncası yoktur.

Yalnız yüzüğümüzde, kolyemizde Allah ismi veya bir ayet varsa onunla wc’ye girmek caiz olmaz. Wc’ye girerken yüzüğü veya kolyeyi çıkarmak icap eder.    

  

S.2) Hocam: Ben 70 yaşındayım. Kur’an-ı Kerim’i yeni Türkçe yazıdan okuyorum. Sureleri de yeni Türkçe yazıdan ezberledim. Senin namazın olmaz diyorlar. Açıklamanızı bekliyorum.

 

C.2) Türkçe Kur’an-ı Kerim çok eksiktir. Harfler yerine gelmez.

Mesela; Felak Suresini okurken; Kul eüzü birabbil felak. Min şerri ma halak. Böyle okuduğunuz zaman namaz olmaz. İstediğin kadar namaz kıl o namaz kabul olmaz.

Halak: Arapçada berber anlamına gelir. Arapçada 2 H harfi vardır. Bunların birisinin üzeri noktalı birisi ise noktasızdır. Min şerri ma halak ayetindeki H harfinin üzerinde nokta vardır ve manası (Allah) halketti, yarattı manasına gelir. Sizin Türkçe harflerle okuduğunuz zaman mana değişir, o zaman da namaz olmaz.

Fatiha Suresini okurken ayetin sonundaki velezzallin kelimesini Z harfi ile okursanız zalim, zulmeden anlamına gelir. Veleddallin Dad harfi ile şeddeli olarak okunursa o zamanda azıp sapıtan anlamına gelir ki böyle okunması şarttır.

Size tavsiyem en kısa zamanda Kur’an-ı Kerim’i işin ehli bir hocadan öğrenip okumaya çalışın. Sübhaneke’den Elemtere’ye kadar düzgün bir şekilde ezberleyin.    

    

S.3) Hocam; Konya dışından arıyorum. Ben iki evliyim. Eşimin birisi Eskişehir’de ki orada ikamet ediyorum. Diğer eşim ise İstanbul’dadır. Ben İstanbul’a gidince namazlarımı nasıl kılacağım? Mukim mi kılacağım? Yoksa seferi olarak mı kılacağım? Açıklar mısınız?

 

C.3) Seferilik; Kur’an-ı Kerim, Hadis-i Şerif ve icmada vardır. Peygamber Efendimiz (S.A.V) Bedir’e giderken Ramazan Ayı içerisinde olduğu için oruçluydu. Yolda orucunu yedi. Namazın farzlarını da 2’şer rekât kıldılar.

Hanefi Mezhebine göre; Seferilik bir azimettir. Yani farz namazı kılarken 2 rekât kılmak vaciptir.

Şafii Mezhebine göre; Seferilik ruhsattır. Farz namazları 2’şer rekâtta kılabilir, 4 rekâtta kılabilir.

            Vatan 3 kısımdır:

  1. Vatanı Aslî: Bir insanın doğup büyüdüğü, karnının doyduğu yerdir.
  2. Vatanı İkame: Bir Müslümanın vatanı aslisinden, başka bir yere 15 günden fazla kalmaya niyet ettiği yerdir.
  3. Vatanı Sükna: Bir Müslümanın vatanı aslisinden 15 günden az veya 90 km’den fazla gittiği yerdir. Burada 4 rekâtlı farz namazları 2’şer rekât kılmak vaciptir.

Siz hem Eskişehir’de hem de İstanbul’a gittiğinizde mukim olursunuz ve namazlarınızı tam kılansınız. Çünkü siz iki vatanlısınız. Yalnız yolda giderken seferisiniz farzları 2 rekât kılacaksınız.

 

S.4) Hocam; Bu yıl Allah (C.C) nasip etti, eşimle beraber Hacca gittik. Bir grup cemaat Mekke ve Medine’deki imamların arkasında namaz kılmadılar. Kendi grubuyla cemaat oldular. Niçin böyle yapıyorsunuz diye sorunca, buranın imamları Vahabi Mezhebine tabi, onun için bizim hocalarımız bunların arkasında namaz olmaz dediler. Aklımız karıştı onun için açıklamanızı bekliyoruz.

 

C.4) Bunların yaptığı hiç doğru değildir. İlmi bir kaynağı yoktur. Kaldı ki imamların mezhebi Maliki Mezhebidir. Yani Ehli Sünnet mezhebindedirler. Bunların arkasında neden namaz kılınmasın.

Ancak Vahhabiye görüşünü benimsemiş olabilirler. Bu cemaatin Kâbe’de namaz kılmayanların doğru yolda Kur’an ve Sünnet üzerine olduğunu kim söyleyebilir. Sünnetin üzerinde olduğunu kim söyleyebilir.     

     

S.5) Hocam; Biz bu yıl Hacca gittik. Ben ihramlı iken içimde kilotu unutmuşum. Tavaf ve Say ibadetlerini bitirdikten sonra 15-16 saat sonra fark ettim. Oradakiler senin Haccın olmadı dediler. Ne dersiniz?

 

C.5) Hanefi Mezhebine göre; siz kilotu 12 saatten fazla giymiş ve gezmişseniz ceza olarak bir kurban keseceksiniz. 12 saatten aşağı olursa sadaka vermek icap ederdi. Sizin ki 12 saatten fazla olduğu için bir koyun kurban edeceksiniz. Kurbanı kesme yeri de Mekke’de Harem Bölgesidir. Siz bir gidenle kurban parasını gönderip, sizin adınıza vekâleten kurbanı kesip fakirlere dağıtsınlar

 

S.6) Hocam; Konya dışından arıyorum. Sizi Facebook’tan YouTube’den takip ediyorum. Biz bağcılık yapıyoruz. Bir cins üzümde çok veriyor. Bunu da biz şarap fabrikasına veriyoruz. Ben babama bu haramdır fabrikaya vermeyelim diyorum ancak beni dinlemiyorlar. Açıklar mısınız?

 

C.6) Peygamber Efendimiz (S.A.V) “Allah (C.C) şu 10 kişiye lanet eder” buyurmaktadır. İçki ile lanet edilenler şunlardır:

  1. İçki içene
  2. İçki satana
  3. İçki için üzümün şarap olması için satana
  4. İçkiyi taşıyana
  5. İçki için aracılık edene
  6. Getirene
  7. Götürene
  8. İşçi olarak çalışanlara
  9. Sermayeyi içkiye verene
  10. Aracılık edenlere Allah lanet eder.

İmamı Azam’a göre; şarap yapılmak üzere yetiştirilen üzüm ve arpadan yapılan şaraptan, Müslümanlar içmiyorsa bir Hristiyan’a satmak caizdir helaldir der.

İmamı Şafii’ye göre; İmamı Azam’ın dediğinin tersini söyler.

İmamı Ebu Yusuf’a göre; yetiştirilen üzüm ve arpa her ne surette olursa olsun şarap fabrikasına vermek caiz değildir, haramdır der.

Sen iyi yapıyorsun. Babanı uyarmaya devam et. Bir kaide vardır: Allah’a isyan olan yerde mahlûka itaat olmaz.  

    

S.7) Hocam; Biz seferiydik. Cuma Namazını kılamadık. Sonra cemaatle Öğle Namazını kıldık. Bize bu yaptığınız yanlıştır. Öğle Namazını cemaatle kılamazsınız dediler. Bu konuyu açıklar mısınız?

 

C.7) Cuma Namazını kılamayanlar Cuma Namazını cemaatle kılmaları Tahrimen Mekruhtur.

Hanefi Mezhebine göre; seferi ve hasta olanlar, Cuma Namazını kılamayanlar, cemaatle Öğle Namazını kılmaları caiz olmaz. Tahrimen Mekruhtur. Yalnız kılarlar.

Şafii Mezhebine göre; Bir özür nedeni ile Cuma Namazını kılamayanlar, Cumadan sonra cemaat sevabı almak için Öğle Namazının farzını cemaatle kılabilirler caizdir. (Kaynak: Felhül Kadir – Durrül Muhtar)

 

S.8) Hocam; Özürsüz olarak 3 Cuma Namazı kılmayan erkeğin nikâhı düşer mi? Açıklar mısınız?

 

C.8) Fıkıh ilmine göre; nikâhın düşmesi için bazı şartlar vardır.

  1. Erkek hanımını 3 talakla boşarsa
  2. Mürtet olursa (Dinden çıkarsa)
  3. Cuma Namazının farziyetini inkâr ederse, kısaca helale haram harama da helal derse dinden çıkar ve nikâhı düşer.

3 defa Cuma Namazını kılmayanın nikâhına zarar gelmez.

Yalnız Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Kim özürsüz olarak 3 Cuma Namazını terk ederse Allah (C.C) onun kalbini mühürler

Kalp mühürlendikten sonra işleri rast gitmez. Buna çok dikkat etmek lazımdır.

 

S.9) Hocam; İstanbul’dan arıyoruz. Sizi Facebook’tan YouTube’den takip ediyoruz. Biz bir fabrikada çalışıyoruz. Fabrikanın sahibi Yahudi, Cuma Namazına izin vermediği için Cuma Namazını kılamıyoruz. Ne yapmamız lazım? Açıklar mısınız?

 

C.9) Siz şartlarınızı söyleyin. Cuma Namazına gittiğiniz saat kadar diğer günlerde mesai yapın. Yani Cuma saatindeki boşluğu doldurun. Cuma Namazını kılın. Buna rağmen Cuma Namazını kılmaya izin vermiyorsa başka bir yerde iş bulun. İş bulma imkânınız olduğu halde orada çalışmanız Hanefi Mezhebinin görüşüne göre; Cuma Namazına gitmeye izin verilmeyen, muhtaç olmadığı halde çalışmak Haramdır çalışamaz.

Araştırın, daha uygun bir yer bulup ayrılın. Cuma Namazına mani oluyorsa, orada kalmanıza gerek yoktur. Yeni bir iş bulun ve çalışın.

 

S.10) Hocam; Biz fakültede öğrenciyiz. Bazı kız arkadaşlarımız renkli halde oldukları halde namazlarını kılıyor, Kur’an-ı Kerim’i okuyor. O halde iken yasak diye bir şey yok diyorlar. Açıklama Yapar mısınız?

 

C.10) Hz. Aişe (R. Anha) Validemiz şöyle buyurur: “Biz o halde iken namaz kılmazdık ve kılmadığımız namazları da kaza etmezdik. Biz o halde iken oruç tutmazdık. Peygamber Efendimiz (S.A.V) namaz kıldırmaz oruç ta tutturmazdı. Kur’an-ı Kerim okumaz, Kur’an Ayetlerini elimize almazdık. Biz Umre ’ye gittik. Efendimiz (S.A.V) beni Kâbe’ye sokmadı. Temizlendikten sonra kardeşim Abdurrahman ile birlikte Tenim Bölgesine gittik. Orada ben İhrama ve Umre ‘ye niyet ettim. Sonra Kâbe’ye gelip tavaf ettim. Say ettim. Umre yaptım. Biz o halde iken cinsel temasta bulunmazdık.

            Lohusa ve Ay Hali olanlara şunlar yasaktır:

  1. Namaz kılamazlar. Namaz kılınması haramdır.
  2. Oruç tutamazlar. Ancak temizlendikten sonra tutamadığı günler sayısınca kaza ederler.
  3. Kur’an-ı Kerim’i veya bir Ayet-i Kerime dahi olsa el süremezler.
  4. Cami ve mescitlere giremezler.
  5. Cinsel temasta bulunamazlar. Çünkü Haramdır. Harama helal diyen dinden çıkar.

Peygamber Efendimiz bir Hadis-i Şeriflerinde şöyle buyurur: “İnnel mescide la yehillü li haizin vela cünübün=Şüphesiz ki mescide girmek ay hali ve cünüp olana haramdır

(Kaynak: İbni Mace-Taberani-Ümmü Seleme) 

Ali Galip DOĞAN

İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı

Fi emanillah maas Selame

21.10.2022

[email protected]

İrtibat Tel: 0.332.352 42 13

GSM: 0.505.772 15 93 – 94

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
A. Galip Doğan Arşivi