Fıkhi sorular ve cevaplar
S.1) Hocam; vücut hatlarını belli eden vücudun rengini gösterecek şekilde ince ve dar olan bir elbiseyle namaz olur mu? Bu tür giyinme tesettür yerine geçer mi? Açıklar mısınız?
C.1) Şafi ve Hanefi mezheplerine göre ince şeffaf vücut hatlarını belli eden bir giysiyle namaz kılınmaz, caiz değildir. Kadınların ince başörtüsü ile namaz kılmaları caiz olmaz. Vücut hatlarını belli eden, tenini belli eden bir elbise giymek haramdır. Nedeni başka görenlerin şehvetini körükler, bu tür giysiler tesettüre uygun değildir, kaçınmak lazımdır.
S.2) Takkesiz, sarıksız başı açık namaz kılmak caiz midir? Açıklar mısınız?
C.2) Şafi ve Hanefi mezheplerine göre erkeklerin başlarını örtmesi şart olmadığından başı açık namaz kılmak caiz olmakla beraber mekruhtur. Takke giyilmesi eftaldir. Sarık ve takke ile başı örtmek sünnettir. Sahabe efendilerimiz takke ve sarıkla başlarını örterlerdi.
S.3) Hocam; üzerinde ayet yazılı olan seccade üzerinde namaz kılmak caiz midir? Açıklar mısınız?
C.3) Şafi ve Hanefi mezheplerine göre bir seccade üzerinde ayet varsa yere sermek, basmak ve kullanmak caiz değildir. Ayrıca Allah (cc)’ın ismi yazılı olan bir şey üzerine oturmak ve namaz kılmak da caiz olmaz, dikkat etmek lazım.
S.4) Hocam; Bir camide yatsı namazı kıldık, hocanın okuduğu sürede secde ayeti vardı, secde ayetini okuduğu halde tilavet secdesi yapmadı, süreyi okumaya devam etti. Namazdan sonra hocaya hatırlattık, hoca secde yapılmaz, namaz kılıyoruz dedi ne dersiniz açıklar mısınız?
C.4) Şafi ve Hanefi mezheplerine göre İmamın okuduğu sürede secde ayeti varsa okumaya devam ederse hemen tilavet secdesini yapar, Secde ayeti Kur’an’dandır. Şayet secde ayetinden sonra okumaya devam etmeyecek ise rükûa, secdeye varır, tilavet secdesi de yapılmış olur. Ancak imam orda hata etmiş, nefsine kapılmış olabilir nefisle mücadele çok önemlidir.
S.5) Ramazanda umredeydik, görevli bir hoca efendi sakal bırakmamızı söyledi, bir arkadaş itiraz etti, Hanımın gönlü olmadan sakal koyamazsın, hanımlara danışın dedi. Konuyu açıklar mısınız?
C.5) Bu sözlerin dinle bir alakası yok, evet hanımında erkek üzerinde hakkı vardır, ancak sakal bırakmak Allah ve Resulünün hakkıdır. Bunlardan daha üstün bir hak yoktur. Namazın sünnetlerini kılarken hanımdan izin alır mısınız, bunlar cahil özrüdür.
S.6) Hocam; Ramazan umresindeydik, hanımın renkli hali olduğu halde umre yaptırıldı, Kâbe tavaf ettirildi. Ne dersiniz cevaplandırır mısınız?
C.6) Kadının renkli halinde Kâbe’ye girmesi, camiye girmesi haramdır. Siz hem haram işlemişsiniz. Hem de cezayı hak etmişsiniz. Size bir koyun kurban kesmek vacip olmuştur. Siz bu ceza kurbanını Mekke’de kestirmeniz lazım. Umreye giden veya hacca giden birine 125 dolar para verin sizin adınıza orada harem bölgesinde kurban kesilsin, kesilmesi şarttır.
S.7) Hocam; Ramazan umresine gittik, ihramlıydım çok terlemiştim, banyoya girdim duş jeli ile banyo yaptım. Görevli hocaya sordum, bayan olduğun için sana bir şey gerekmez dedi. Bu konuya açıklık getirir misiniz?
C.7) Hanefi mezhebine göre bir uzvun dörtte birine koku sürülmüşse ceza olarak bir koyun kurban edeceksiniz. Erkek için de kadın içinde bu böyledir. (Fetavi Hindiye-İbni Abidin ve Mebsud hac bahisleri)
S.8) Hocam; İlahiyat öğrencisiyim. Babam sık sık tavla oynuyor, günah olduğunu babama hatırlatıyor, söylüyorum. İslam yasaklamış, günahtır diyorum, siz ne dersiniz açıklar mısınız?
C.8) Tavla oynamak ittifakla haramdır. Zamanın boşa harcanması, yasak olanla meşgul olunması günahtır. Peygamberimiz (sav) şöyle buyurmuştur “Tavla oynayan kimse elini domuz kanına bulaştırmış gibidir.” (Müslim) diğer bir hadiste ise “Tavla oynayan Allah ve Rasulü’ne asi olmuş olur” Kaynak (Ebu Davut, İbni Mace, Bayhaki)
S.9) Hocam; Evlatların anne ve baba üzerinde hakları var mıdır? Nelerdir açıklar mısınız?
C.9) A-Çocuk doğduğu zaman ona güzel bir isim vermek, isim bir kimliktir. Kıyamet günü İslam’a uygun isim vermediğinden dolayı ana ve babasından evlat şikâyetçi olacaktır. Örneğin çocuğuna isim Mercedes, Viyana E5 gibi isimler veriyorlar, Allah ve ahiret gününe inanan birisi böyle bir isim veremez. Bu bir kültür emperyalizmidir. Bu doğru değildir.
B-Çağına göre inançlı, bilgili, edepli ve hayalı yetiştirmek.
C-Evlenme çağına gelenin; inançlı, imanlı, edepli biriyle evlendirilmesi. Bu üç hak ebeveyn üzerindedir.
Dua ve Selamlar.13.06.2019
İletişim-Tel:0332-3524213 veya 0505-7721593-94
Posta:[email protected]
Facebook: Ali Galip Doğan
Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.