Nevzat Laleli

Nevzat Laleli

İsyan Değil İtaattayız

İsyan Değil İtaattayız

Milli Gençlik yazı serisi

İnsanlar ve özellikle gençliğimiz iki hal üzerinde bulunurlar. Bunlar itaat ve isyan halleridir. İtaat, milli değerlerimiz içinde kendisine üst kabul ettiği bir insanın verdiği görevleri bedeli para harcamak, zaman sarf etmek, yorgun düşmek, esir olmak veya ölmek de olsa onu yerine getirmeye çalışmaktır.
İnançlarımız bu hal üzere ölen bir insanlara şehit, hayatta kalan insanlara da gazi unvanını vermektedir.

“Sivil hayatımızda askerlikte olduğu gibi bir başımız mı olacak? Biz ona mı itaat edeceğiz?” diye soru aklınızdan geçebilir. Evet, bundan daha tabii ne olabilir?
Ceddimiz, Osmanlılar böyle bir yapıya sahiptiler. Selçuklular da böyleydi. Bütün insanlığın kıyamete kendisine kadar örnek alacağı Asr-ı saadet de böyleydi.
Sivil hayatta askerlikte ki gibi bir yapıya sahip olduğumuz zamanlar, sosyal bünyemiz düşmanlarımıza karşı caydırıcıydı ve düşmana her zaman korku salardık. Düşman hiçbir zaman bizi gafil ve dağınık olarak yakalayamazdı.
Bize niçin, “Siz asker milletsiniz” denmektedir? Bu sözü askerlikte subaylar çok çok kullanırlar. Ne demektir, asker millet?” Hiç düşündük mü?
Mehmet Akif Ersoy ise bir şiirinde, “Toplu vurdukça yürekler onu top sindiremez” demektedir. Ne demektir yüreklerin toplu vurması?
Bu ifadeler milletimizin sivil hayatında bile askerlikteki yapısını (komutana bağlı olmayı ve ona itaat etmeyi) aynen muhafaza ettiğini göstermektedir.
Ama şimdi tarif etmeye çalıştığım o yapı maalesef sivil hayatta sağlanamamakta, her kafadan bir ses çıkmaktadır. Atalarımızın dediği gibi artık, “Horozu çok olan yerde sabah tez olmaktadır.”
Ve bizler, “asker millet olma yapısını değiştirerek, askere giden millet yapısına dönüşmüş bulunmaktayız” Hâlbuki her milletin çocuğu askere gidebilir. Ama “asker millet” yapısı bambaşka bir yapıdır.
ALAH VE RESULÜ BUYURUYOR
Allah-ı Zül celal hazretleri Kur’an-ı Keriminde, “Ey iman edenler. Allaha, Resulüne ve sizden olan ulul’emr sahiplerine (başkanlara) itaat edin. Nisa 59” buyurmaktadır.
Bu ayette emir, iman edin olarak gelmemekte, itaat edin olarak gelmektedir. Kaldı ki ayet, iman enlere hitap etmekte onları, imanın üstünde bir derecesi olan itaat derecesine çağırmaktadır.
Peygamberimiz Hazret-i Muhammed (s.a.v) de bir hadis-i Şeriflerinde; “Kim bana itaat ederse Allah’a itaat etmiş olur. Kim bana isyan ederse Allah’a isyan etmiş olur. Kim emirine itaat ederse bana itaat etmiş olur. Kim emirine (başkanına) isyan ederse bana isyan etmiş olur. Emirler sizin için birer kalkandır. Onunla düşmana hücum edilir onunla düşmandan korunulur” buyurmaktadır.
İsyan, ise önce davet edildiği toplantılarda zamanında hazır bulunmamakla başlar. Sonra verilen görevlere bahaneler uydurarak yapmamakla devam eder. İsyanın son pozisyonu, dün itaat edeceğim diye söz verdiği amirine, (başkanına) bu gün etrafına topladığı bir takım kimselerle karşı organizasyonlar kurmak ve ona karşı mücadeleye girişmektir.
Bir üçüncü tarif tarafsız olma iddiasıdır.
Ancak tarafsız olmak ise bir başka isyan hareketidir. Çünkü tarafsızların boşalttığı yerleri, isyankârlar dolduracaktır. Her ikisi de teşkilatı zayıflatmak anlamına gelir.
SAVAŞAN İKİ ORDU
Bir kayanın tepesinde, savaşmak ta olan iki orduyu seyrederek;
“Ya rabbi bu ordudan hangisi hakka bağlıysa onu galip getir “ diye dua edemeyiz. Biz mükellef insanlarız ve hakkı tutan orduyu bulmaya mecburuz.
İkinci şık; hakka tabi olan orduyu tespit ederek,
“Ya Rabbi Hakka bağlı şu orduyu galip kıl” diye de dua edemeyiz.
Bizler de Hakkın uğruna çalışanların yanında yer almaya mecburuz. Hem öyle bir katılışla katılmalıyız ki koşarken birkaç kere yüzün koyu düşmeli ama tekrar kalkarak mücadeleye bir an önce iştirak etmeliyiz. Çünkü bizler de mükellef insanlarız.
Önce itaatkar iyi bir teşkilat mensubu olmak gerekir.
Şems-i Tebrizi ile Mevlana hazretleri dergâhta zikrederken bazı köylüler gelirler ve zikri çok beğenirler. Derler ki; “Bize birkaç şeyh gönderseniz de onlar bize de böyle zikri öğretseler.”
Mevlana hazretleri çıraklardan birkaç kişiyi görevlendirir ve Şems’e dönerek der ki;
“İyi ki adam bizden şeyh istedi. Eğer mürit isteseydi bu işe ya sen gidecektin ya da ben” deyiverdi.
Bu ifadelerden çıkan netice şudur. Milli Gençlik, önce iyi bir teşkilat elemanı olmayı istemelidir. Yoksa her kes iyi bir başkan olmaya heveslenirse ortada teşkilat mensubu olabilecek kimse bulunmaz.
Zaten iyi bir teşkilat mensubu, iyi bir başkan olmaya namzet bir insan demektir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Nevzat Laleli Arşivi