S-1) Hocam biz arkadaşlarla tartışıyoruz, Beş vakit namazı kılıyorlar. Fakat Cuma namazına gitmiyorlar, Cuma namazı farz değil diyorlar. Bu konuya bir açıklık getirir misiniz?
C-1) Peygamberimiz (s.a.v) Hicret esnasında Kuba Köyü’nden ayrıldıktan takriben 600 metre yürüdükten sonra, Ranuna mevkinde Beni Salim Yurdu’nda ilk cumayı kıldırmıştır. Şu şekilde hutbe irad etmiştir. “Allah bu yerimde bu mevkiimde bu yılda bu yerde cumayı farz kılmıştır. Gerek benim sağlığımda gerekse benden sonra adil ve cair imam da olsa (istihfat) ederek küçümseyerek cumayı terk ederse Allah (c.c) iki yakasını bir araya getirmesin kim özürsüz üst üste üç cumayı terk ederse Allah kalbe nifak mührünü vurur” Cuma Süresi Medine’de inmiştir. 9. Ayet şöyle buyrulmaktadır. “Ey iman edenler Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman hemen Allah’ı anmaya koşun alış verişi bırakın eğer bilmiş olsaydınız bu sizin için daha hayırlıdır” diyelim ki Cuma farz değil kılanlara bir zarar var mı? ya Cuma namazı farzsa kılmayanların konumu nedir? dinleyenlerin okuyanların takdirlerine arz ediyorum.
S-2) Hocam bu yıl hacdaydık gece saat 02’de şeytan taşladık yarım saat sonra otele geldik kurbanınız kesildi dediler. İhramdan çıktık bu haccımız oldu mu açıklar mısınız?
C-2 Bayram namazından önce kesilen kurban olmaz et yerine geçer. Sıkıntınız neydi neden erkenden ihramdan çıktınız? İmam-ı Azam Hazretleri’nin görüşü taş baş traş denir yanı tertip vaciptir. Terkibi terk edene bir ceza kurbanı kesmesi vacip olur. Çok büyük hata olmuş Allah kabul etsin
S-3) Hocam Kur’an dinliyoruz Kur’an’da tilavet secdesi geçiyor kerahet vaktinde tilavet secdesini yapabilir miyiz?
C-3) a- Hanefi mezhebine göre kerahet vaktinde tilavet secdesi gelirse yapılabilir. Yapılmasında bir sakınca yoktur. b) Kerahat vakti dışında yapılan tilavet secdesini kerahat vaktinde yapmak caiz değildir. Kerahat dışında yapılır. c) İmam Şafi’ye göre kerahat vaktinde kasıtlı olmaksızın tilavet secdesi okunsa yapılabilir. Şayet kasıtlı olarak tilavet secdesi yapayım diye okursa kerahat vaktinde yapılması haram olur.
S-4) Hocam televizyondan radyodan Kur’an dinliyoruz Secde Ayeti geçiyor abdestimizde yoktur ne yapacağız kadınlarımız ay halinde dinliyor onlar ne yapacak açıklar mısınız
C-4) Hanefi mezhebine göre tilavet secdesini işiten dinleyen kimseye secde vacip olur.
a) Abdesti yoksa, abdest aldıktan sonra tilavet secdesini yapar. b) Kadınlar renkli hallerinde dinlerse onlar bunu kaza etmezler. Çünkü o haldeyken namaz kılamazlar kılınmayan namazları da kaza etmezler. c) Şafi mezhebinde ise Cünub bir kimse veya abdestsiz bir kimse dinlerse tilavet secdesi sünnet olmaz.
S-5) Hocam tilavet secdesini duyar duymaz hemen yapacak mıyız geciktirsek de olur mu?
C-5) Hanefi mezhebine namaz dışında okunan veya dinlenilen bir ayetdeki tilavet secdesi vaciptir. Belli zamanı yoktur geciktirilebilir.
S-6) Tilavet secdesi cemaatle mi yapılacak yalnız da yapılabilir mi? nasıl yapılacak tarif eder misiniz?
C-6) Cemaatle de yapılır imam namazda okurken secde ayeti gelse okumaya da devam edecekse hemen secdeye gider, Kendimiz de yaparız.
Yapılışı: Ayağa kalkılır niyet ettim Allah rızası için tilavet secdesine denir direk secdeye gidilir. Üç defa secdeye gidilir üç defa Subhane rabbiyelala denilir. Sonra ayağa kalkarak selam vermeden ğufranake Rabbena ve ileykel masir denir.
Şafiye göre: Oturmuş olduğu halde niyet eder tekbir alır secde yapar selam vererek bitirir. Şafiye göre tilavet secdesinde niyet tekbir selam şarttır namaz için gerekli olan tilavet secdesi için şarttır.
S-7) Hocam ben 23 yaşında üniversite erkek öğrenciyim. Kayın pederim zengin bana altın yüzük almış ben takmak istemedim ama onlar ısrar etti takıyorum dinen bir sakıncası var mıdır açıklar mısınız?
C-7) Ehli -sünnet uleması mezhepleri erkeklerin altın yüzük takmasını ipekli giyilmesini erkeklere haram kılmıştır. Kadınlarsa takabilirler bir sakıncası yoktur. Hz Ali’nin rivayet ettiği bir hadiste Efendimiz şöyle buyurmuştur. “Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına helal erkeklerine haramdır” bir gün Peygamber Efendimiz (sav) birinin elinde bir altın yüzük gördü. Şöyle buyurdu “sizden her hangi biriniz bir kor parçasını alıp onu eline koyabilir mi” Müslim hadisi.
S-8) Hocam ben hastayım haram olan şeyleri YERSEN geçer deniyor ne dersiniz?
C-8) Hanefi ve Şafi imamlarının ekserisi haram olan şeylerden tedavi olmaz caiz değil derler. Şöyle derler içki bira her müskir haramdır. Haram olan şeylerle tedavi de haramdır. Hem kuzum başka ilaç kalmadı mı ki haram yiyerek içerek tedavi olmaya çalışırsın. Haram olanlardan kaçının.
S-9) Hocam başkalarının sakalını kazıyoruz bu doğru mudur açıklar mısınız?
C-9) Müslüman bir kimsenin kendi sakalını kazıması haram olduğu gibi başkalarının sakalını kazımakta haramdır İslam fıkhında şöyle bir kaide vardır harama vesile olmakta haramdır.
Dua ve Selamlar. 24.11.2011
C-1) Peygamberimiz (s.a.v) Hicret esnasında Kuba Köyü’nden ayrıldıktan takriben 600 metre yürüdükten sonra, Ranuna mevkinde Beni Salim Yurdu’nda ilk cumayı kıldırmıştır. Şu şekilde hutbe irad etmiştir. “Allah bu yerimde bu mevkiimde bu yılda bu yerde cumayı farz kılmıştır. Gerek benim sağlığımda gerekse benden sonra adil ve cair imam da olsa (istihfat) ederek küçümseyerek cumayı terk ederse Allah (c.c) iki yakasını bir araya getirmesin kim özürsüz üst üste üç cumayı terk ederse Allah kalbe nifak mührünü vurur” Cuma Süresi Medine’de inmiştir. 9. Ayet şöyle buyrulmaktadır. “Ey iman edenler Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman hemen Allah’ı anmaya koşun alış verişi bırakın eğer bilmiş olsaydınız bu sizin için daha hayırlıdır” diyelim ki Cuma farz değil kılanlara bir zarar var mı? ya Cuma namazı farzsa kılmayanların konumu nedir? dinleyenlerin okuyanların takdirlerine arz ediyorum.
S-2) Hocam bu yıl hacdaydık gece saat 02’de şeytan taşladık yarım saat sonra otele geldik kurbanınız kesildi dediler. İhramdan çıktık bu haccımız oldu mu açıklar mısınız?
C-2 Bayram namazından önce kesilen kurban olmaz et yerine geçer. Sıkıntınız neydi neden erkenden ihramdan çıktınız? İmam-ı Azam Hazretleri’nin görüşü taş baş traş denir yanı tertip vaciptir. Terkibi terk edene bir ceza kurbanı kesmesi vacip olur. Çok büyük hata olmuş Allah kabul etsin
S-3) Hocam Kur’an dinliyoruz Kur’an’da tilavet secdesi geçiyor kerahet vaktinde tilavet secdesini yapabilir miyiz?
C-3) a- Hanefi mezhebine göre kerahet vaktinde tilavet secdesi gelirse yapılabilir. Yapılmasında bir sakınca yoktur. b) Kerahat vakti dışında yapılan tilavet secdesini kerahat vaktinde yapmak caiz değildir. Kerahat dışında yapılır. c) İmam Şafi’ye göre kerahat vaktinde kasıtlı olmaksızın tilavet secdesi okunsa yapılabilir. Şayet kasıtlı olarak tilavet secdesi yapayım diye okursa kerahat vaktinde yapılması haram olur.
S-4) Hocam televizyondan radyodan Kur’an dinliyoruz Secde Ayeti geçiyor abdestimizde yoktur ne yapacağız kadınlarımız ay halinde dinliyor onlar ne yapacak açıklar mısınız
C-4) Hanefi mezhebine göre tilavet secdesini işiten dinleyen kimseye secde vacip olur.
a) Abdesti yoksa, abdest aldıktan sonra tilavet secdesini yapar. b) Kadınlar renkli hallerinde dinlerse onlar bunu kaza etmezler. Çünkü o haldeyken namaz kılamazlar kılınmayan namazları da kaza etmezler. c) Şafi mezhebinde ise Cünub bir kimse veya abdestsiz bir kimse dinlerse tilavet secdesi sünnet olmaz.
S-5) Hocam tilavet secdesini duyar duymaz hemen yapacak mıyız geciktirsek de olur mu?
C-5) Hanefi mezhebine namaz dışında okunan veya dinlenilen bir ayetdeki tilavet secdesi vaciptir. Belli zamanı yoktur geciktirilebilir.
S-6) Tilavet secdesi cemaatle mi yapılacak yalnız da yapılabilir mi? nasıl yapılacak tarif eder misiniz?
C-6) Cemaatle de yapılır imam namazda okurken secde ayeti gelse okumaya da devam edecekse hemen secdeye gider, Kendimiz de yaparız.
Yapılışı: Ayağa kalkılır niyet ettim Allah rızası için tilavet secdesine denir direk secdeye gidilir. Üç defa secdeye gidilir üç defa Subhane rabbiyelala denilir. Sonra ayağa kalkarak selam vermeden ğufranake Rabbena ve ileykel masir denir.
Şafiye göre: Oturmuş olduğu halde niyet eder tekbir alır secde yapar selam vererek bitirir. Şafiye göre tilavet secdesinde niyet tekbir selam şarttır namaz için gerekli olan tilavet secdesi için şarttır.
S-7) Hocam ben 23 yaşında üniversite erkek öğrenciyim. Kayın pederim zengin bana altın yüzük almış ben takmak istemedim ama onlar ısrar etti takıyorum dinen bir sakıncası var mıdır açıklar mısınız?
C-7) Ehli -sünnet uleması mezhepleri erkeklerin altın yüzük takmasını ipekli giyilmesini erkeklere haram kılmıştır. Kadınlarsa takabilirler bir sakıncası yoktur. Hz Ali’nin rivayet ettiği bir hadiste Efendimiz şöyle buyurmuştur. “Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına helal erkeklerine haramdır” bir gün Peygamber Efendimiz (sav) birinin elinde bir altın yüzük gördü. Şöyle buyurdu “sizden her hangi biriniz bir kor parçasını alıp onu eline koyabilir mi” Müslim hadisi.
S-8) Hocam ben hastayım haram olan şeyleri YERSEN geçer deniyor ne dersiniz?
C-8) Hanefi ve Şafi imamlarının ekserisi haram olan şeylerden tedavi olmaz caiz değil derler. Şöyle derler içki bira her müskir haramdır. Haram olan şeylerle tedavi de haramdır. Hem kuzum başka ilaç kalmadı mı ki haram yiyerek içerek tedavi olmaya çalışırsın. Haram olanlardan kaçının.
S-9) Hocam başkalarının sakalını kazıyoruz bu doğru mudur açıklar mısınız?
C-9) Müslüman bir kimsenin kendi sakalını kazıması haram olduğu gibi başkalarının sakalını kazımakta haramdır İslam fıkhında şöyle bir kaide vardır harama vesile olmakta haramdır.
Dua ve Selamlar. 24.11.2011