S.1) Hocam otobüsle yolcululuk yapıyoruz haliyle uyukluyoruz abdestimiz bozulur mu? Açıklar mısınız?
C.1) İmam-ı Azam’a göre otururken bir yere dayanırsa, uyursa abdesti bozulur. Otobüste yol düzgün olursa kendinden emin olursa abdest bozulmaz. Ancak yol bozuk olursa çok hareket ederse bozulur. Netice böyle evde, camide, otobüste yaslanarak uyunursa her halde abdest alınmalıdır.
Şafii mezhebine göre otobüste ve sağlam otururda kendinden emin olursa abdesti bozulmaz.
S.2) Hocam; şimdiki lavabolarda WC içinde abdest alınır mı? Dua okunur mu? Açıklar mısınız?
C.2) Hanefi ve Şafii mezheplerine göre başka abdest alınacak yer yoksa kerahaten caizdir.
Buralar pislik barındırdıklarından mekruh olur. Pis mekanlarda Kur’an okumak veya dua etmekte doğru değildir.
S.3) Abdestli iken gözyaşı abdesti bozar mı veya ağlamak bozarmış diye duyduk. Açıklar mısınız?
C.3) Gözde bir hastalık yoksa gözden çıkan gözyaşı abdesti bozmaz. Hanefi mezhebine göre cerahatten gözyaşı olursa hastalıktan dolayı abdest bozulur.
Şafi mezhebine göre gözyaşı abdesti bozmaz. Allah için ağlanırsa yine gözyaşı abdesti bozmaz.
S.4) Hocam; Bende cilt hastalığı var doktor iki ay vücuduna su dokundurma dedi ellerimi ıslak mendille siliyorum bu durumda namazı nasıl kılarım bu konuda çok muzdaripim açıklar mısınız?
C.4) İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed’e göre her hangi ciddi bir hastalık veya ciddi bir yaradan dolayı (Ağır ameliyat, baypas vs. gibi) su kullanmak zararlı olursa hastalık artacak, yara azacak ise teyemmüm yaparak namazlarını kılarsın her namaz vakti teyemmüm yapman gerekir. Şafiye göre teyemmümle namazlarını kılarlar.
S.5) Hocam; Ben hastayım Hacca gidemiyorum yerime bedel gönderebilir miyim? Bedel hacca gidecek insanlar da ne gibi şartlar aranır. Açıklar mısınız?
C.5) Hanefi ve Şafiye göre Hac hem mali hem de bedeni bir ibadettir. Hacca gidip gelmeye gücü yetmiyorsa bedel gönderebilir. Acizlik ve zaruret karşısında bedel tutulabilir.
Şafiye göre bedel göndermek için iki şartı vardır. 1.Güçsüzlük 2.Kötürümlük olup Hac farizasını yerine getirmeye bedenen gücü yetmiyorsa vasiyet eder, bedel hac yaptırır. Hac için vekil tayin edilen bir kimsede aranan şartlar şunlardır; a) Daha önce haccetmesi b) Güvenilir birisi olması c) Kazancının meşru olması.
S.6) Hocam; Ben dul bir kadınım Hacca yazıldım çıktı, sen yalnız gidemezsin bir Nikah kıydırman lazım diyorlar ne dersiniz?
C.6) Hanefi mezhebine göre yanında kocası veya mahremi olmayan birinin Haccetmesi tahrimen mekruhtur. 90 Km.den fazla yerlere mahremsiz gidemezler. Şafiye göre kadının yanında kocası veya mahremi yoksa yanında güvenilir üç veya daha fazla kadın varsa o takdirde Hacca gidip gelebilir. Buna göre Hanefi olan birisi Şafii mezhebine niyet ederek Hacca gidebilir.
Nikaha gelince Efendimiz (S.A.S) şöyle buyurur “Sizlerin en hayırlısı nikah altında ölendir.” Yalnız buradaki nikap ciddi nikahtır yoksa yola gidip geleyim sonra boşanırız gibi bir şeyin akıldan geçmemesi lazım. Aksi halde nikah sahih olmaz.
Peygamberimiz (S.A.S) bedelle ilgili olarak şöyle buyurur. “Akrabasına veya uygun olana kim bir bedel verirse o şahıs Arafat’a gidip gelinceye kadar her adımı başına yedi yüz harem sevabı yazılır. Öyleyse 700*100 bin=70 Milyon adımı başına sevabına nail olur. Ne büyük ticaret ne güzel bir kazanç hac yapana bedel gönderene bu büyük sevap yazılır. Gönderen Hac borçlusu olmaz.
S.7) Hocam; Hacdan, umreden gelenlere ziyarete gidiyoruz. Zem zem ikram ediliyor ayakta mı veya oturarak mı içeceğiz. Açıklar mısınız?
C.7) Zem zem veya abdest suyunu ayakta veya oturarak içebilirsiniz. Serbestsiniz bunlardan başka içecekleri ayakta içmek tenzihen mekruhtur.
S.8) Hacca gittiğimizde Müzdelife’de duracak mıyız, geçecek miyiz durursak ne zaman duracağız durmasak ne olur açıklar mısınız?
C.8) Hanefi mezhebine göre Müzdelife’de vakfe yapmak vaciptir. Vakfenin vakti ise imsakla başlar güneş doğuncaya kadar devam eder. Bundan önce veya sonra özürsüz Müzdelife vakası terk edilirse ceza olarak bir koyun kurban edilir.
Kaynak; Fetvayı Hindiye-İrşadi sarı İrfan YÜCEL’İN Hac Rehberi ve Ö.N.Bilmen Fıkıhi İstilahı Kamusiye
S.9) Hocam bu sabah radyonun birinde dinledim. “Ay hali olan bir kadın Ayet- el Kürsi, İhlas, Fatiha okuyabilir.” dediler ne dersiniz?
C.9) O renkli halinde kadın şunları yapamaz.
a) Namaz kılamaz, bunu kaza etmesi gerekmez, kaza etmez.
b) Oruç tutamaz kaza eder.
c) Kur’an okuyamaz.
d) Kur’an-ı eline alamaz
e) Camilere giremez.
f) Kâbeyi tavaf edemez.
g) Cinsel temasta bulunamaz.
S.10) Hocam eşimle aramız iyi gitmiyor, üç çocuğumuz var sizde büyü var diyorlar Ne dersiniz?
C.10) Gece yarısı kalkın iki Rekat Teheccüd Namazı, iki Rekatta hacet namazı kılın,sonra şunları okuyun;
1- Üç Fatiha hiç nefes almadan tuz veya şeker üzerine okuyun.
2- Yedi Ayetel kürsi okuyun
3- Yetmişbir Vedduha
4- Otuzüç İhlas
5- Üç Felak, üç Nas olmak üzere 33 adet Salâvatı şerife okuyun, okuduğunuz, tuz veya şekeri yiyin İnşallah şifa bulursunuz.
Dua ve Selamlar
C.1) İmam-ı Azam’a göre otururken bir yere dayanırsa, uyursa abdesti bozulur. Otobüste yol düzgün olursa kendinden emin olursa abdest bozulmaz. Ancak yol bozuk olursa çok hareket ederse bozulur. Netice böyle evde, camide, otobüste yaslanarak uyunursa her halde abdest alınmalıdır.
Şafii mezhebine göre otobüste ve sağlam otururda kendinden emin olursa abdesti bozulmaz.
S.2) Hocam; şimdiki lavabolarda WC içinde abdest alınır mı? Dua okunur mu? Açıklar mısınız?
C.2) Hanefi ve Şafii mezheplerine göre başka abdest alınacak yer yoksa kerahaten caizdir.
Buralar pislik barındırdıklarından mekruh olur. Pis mekanlarda Kur’an okumak veya dua etmekte doğru değildir.
S.3) Abdestli iken gözyaşı abdesti bozar mı veya ağlamak bozarmış diye duyduk. Açıklar mısınız?
C.3) Gözde bir hastalık yoksa gözden çıkan gözyaşı abdesti bozmaz. Hanefi mezhebine göre cerahatten gözyaşı olursa hastalıktan dolayı abdest bozulur.
Şafi mezhebine göre gözyaşı abdesti bozmaz. Allah için ağlanırsa yine gözyaşı abdesti bozmaz.
S.4) Hocam; Bende cilt hastalığı var doktor iki ay vücuduna su dokundurma dedi ellerimi ıslak mendille siliyorum bu durumda namazı nasıl kılarım bu konuda çok muzdaripim açıklar mısınız?
C.4) İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed’e göre her hangi ciddi bir hastalık veya ciddi bir yaradan dolayı (Ağır ameliyat, baypas vs. gibi) su kullanmak zararlı olursa hastalık artacak, yara azacak ise teyemmüm yaparak namazlarını kılarsın her namaz vakti teyemmüm yapman gerekir. Şafiye göre teyemmümle namazlarını kılarlar.
S.5) Hocam; Ben hastayım Hacca gidemiyorum yerime bedel gönderebilir miyim? Bedel hacca gidecek insanlar da ne gibi şartlar aranır. Açıklar mısınız?
C.5) Hanefi ve Şafiye göre Hac hem mali hem de bedeni bir ibadettir. Hacca gidip gelmeye gücü yetmiyorsa bedel gönderebilir. Acizlik ve zaruret karşısında bedel tutulabilir.
Şafiye göre bedel göndermek için iki şartı vardır. 1.Güçsüzlük 2.Kötürümlük olup Hac farizasını yerine getirmeye bedenen gücü yetmiyorsa vasiyet eder, bedel hac yaptırır. Hac için vekil tayin edilen bir kimsede aranan şartlar şunlardır; a) Daha önce haccetmesi b) Güvenilir birisi olması c) Kazancının meşru olması.
S.6) Hocam; Ben dul bir kadınım Hacca yazıldım çıktı, sen yalnız gidemezsin bir Nikah kıydırman lazım diyorlar ne dersiniz?
C.6) Hanefi mezhebine göre yanında kocası veya mahremi olmayan birinin Haccetmesi tahrimen mekruhtur. 90 Km.den fazla yerlere mahremsiz gidemezler. Şafiye göre kadının yanında kocası veya mahremi yoksa yanında güvenilir üç veya daha fazla kadın varsa o takdirde Hacca gidip gelebilir. Buna göre Hanefi olan birisi Şafii mezhebine niyet ederek Hacca gidebilir.
Nikaha gelince Efendimiz (S.A.S) şöyle buyurur “Sizlerin en hayırlısı nikah altında ölendir.” Yalnız buradaki nikap ciddi nikahtır yoksa yola gidip geleyim sonra boşanırız gibi bir şeyin akıldan geçmemesi lazım. Aksi halde nikah sahih olmaz.
Peygamberimiz (S.A.S) bedelle ilgili olarak şöyle buyurur. “Akrabasına veya uygun olana kim bir bedel verirse o şahıs Arafat’a gidip gelinceye kadar her adımı başına yedi yüz harem sevabı yazılır. Öyleyse 700*100 bin=70 Milyon adımı başına sevabına nail olur. Ne büyük ticaret ne güzel bir kazanç hac yapana bedel gönderene bu büyük sevap yazılır. Gönderen Hac borçlusu olmaz.
S.7) Hocam; Hacdan, umreden gelenlere ziyarete gidiyoruz. Zem zem ikram ediliyor ayakta mı veya oturarak mı içeceğiz. Açıklar mısınız?
C.7) Zem zem veya abdest suyunu ayakta veya oturarak içebilirsiniz. Serbestsiniz bunlardan başka içecekleri ayakta içmek tenzihen mekruhtur.
S.8) Hacca gittiğimizde Müzdelife’de duracak mıyız, geçecek miyiz durursak ne zaman duracağız durmasak ne olur açıklar mısınız?
C.8) Hanefi mezhebine göre Müzdelife’de vakfe yapmak vaciptir. Vakfenin vakti ise imsakla başlar güneş doğuncaya kadar devam eder. Bundan önce veya sonra özürsüz Müzdelife vakası terk edilirse ceza olarak bir koyun kurban edilir.
Kaynak; Fetvayı Hindiye-İrşadi sarı İrfan YÜCEL’İN Hac Rehberi ve Ö.N.Bilmen Fıkıhi İstilahı Kamusiye
S.9) Hocam bu sabah radyonun birinde dinledim. “Ay hali olan bir kadın Ayet- el Kürsi, İhlas, Fatiha okuyabilir.” dediler ne dersiniz?
C.9) O renkli halinde kadın şunları yapamaz.
a) Namaz kılamaz, bunu kaza etmesi gerekmez, kaza etmez.
b) Oruç tutamaz kaza eder.
c) Kur’an okuyamaz.
d) Kur’an-ı eline alamaz
e) Camilere giremez.
f) Kâbeyi tavaf edemez.
g) Cinsel temasta bulunamaz.
S.10) Hocam eşimle aramız iyi gitmiyor, üç çocuğumuz var sizde büyü var diyorlar Ne dersiniz?
C.10) Gece yarısı kalkın iki Rekat Teheccüd Namazı, iki Rekatta hacet namazı kılın,sonra şunları okuyun;
1- Üç Fatiha hiç nefes almadan tuz veya şeker üzerine okuyun.
2- Yedi Ayetel kürsi okuyun
3- Yetmişbir Vedduha
4- Otuzüç İhlas
5- Üç Felak, üç Nas olmak üzere 33 adet Salâvatı şerife okuyun, okuduğunuz, tuz veya şekeri yiyin İnşallah şifa bulursunuz.
Dua ve Selamlar