S.1) Hocam; Benim devlet bankasında param var. Ben o bankadan kâr payımı alıp zekâtımı verdim. Bazı hocalar devlet bankasından alınan para faiz olmaz dediler. Bu konuyu açıklar mısınız?
C.1) Allah (C.C) faizin her türlüsünü haram kılmıştır. Devlet bankası da olsa faizdir haramdır. Hangi hoca buna fetva veriyorsa 4 mezhep fıkhından kaynak versin. Banka ister devlet ister özel sektör olsun, faizli sistemle para kazanıyor. Kar diyebilmek için zarar ve kara ortak olacaksın. Yapılan alış-veriş helal ve meşru olacaktır.
Sen tevbe et, verdiğin zekâtlar zekât yerine geçmez, haramdan helal işlenmez. Verdiğin o zekâtlarını iade et, yeniden ver. Devlet genelevine izin veriyor, oraya giden adam bu helaldir diyemez çünkü haramdır.
S.2) Hocam; Son zamanlarda evlenmekten kaçınıyorlar. Evlenmek dinimize göre nedir? Farz mıdır? Sünnet midir? Açıklar mısınız?
C.2) İslam’da evlilik Vacip, Sünnet ve Mubah olur.
A) Bir erkek veya kadın, şehveti ağır basıyor, zinaya gidecekse, haram işleyecekse evlenmesi Farz olur.
B) Bir erkek veya kadın eline, beline sahipse günahtan çekiniyorsa onun evlenmesi Sünnet olur.
C) Bir kimsenin cinsi gücü zayıfsa, hastaysa, yaşlıysa o vakit onun evlenmesi Müstehap olur. Şafii Mezhebine göre; bu durumda evlenmek Mubahtır.
Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Sizin en hayırlınız nikâh altında öleninizdir.” Diğer bir Hadis-i Şerif’te ise; “Üç şeyde acele ediniz. Vakti giren bir namazı kılmakta, cenazeyi defnetmekte ve evlenme çağına girenleri evlendirmekte acele ediniz.” (Tirmizi)
S.3) Hocam; Abimin kızı bir oğlana kaçtı. Yaşı 21, gizli nikâh kıymışlar. Babası annesi razı değil, bunların kıydırdığı nikâh sayılır mı? Açıklamanızı bekliyoruz.
C.3) Biz genelde cevaplarımızı Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre veriyoruz.
Hanefi Mezhebine göre; nikâhta 2 şart vardır. Mehir vaciptir.
1- Nikâhta 2 erkek şahidin bulunması,
2- İcap ve kabul şartıdır. Erkek ve kıza “Falancanın oğlu falancayı” veya “Falancanın kızı falancayı kocalığa – eşliğe aldın kabul ettin mi?” diye sorulur. O’da “kabul ettim” demesi şarttır. Böyle kıyılan nikâh tamamdır.
Şafii Mezhebine göre; Üçüncü bir şart daha vardır. O’da kızın velisinin bulunması şarttır.
Maliki ve Hambeli Mezheplerine göre de; Vasisinin olması şarttır. Vasisi olmazsa nikâh olmaz. Senin yeğenin olan kızın mezhebi Hanefi ise nikâh tamamdır. Şartları yerine gelmiştir.
S.4) Hocam; Kocam bana 2 defa sen boşsun, seni boşadım dedi. Sonra babamlar sıkıştırınca ben şaka yaptım, şaka olsun korksun diye söyledim. Bizim evlilik durumumuz ne olur? Açıklar mısınız?
C.4) Bu tür işlerde şaka olmaz. Konu ile ilgili olarak Peygamber Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur: “Üç şeyin şakası da ciddi, ciddisi de ciddidir. Bunlar; Nikâh, Talak ve ricattır. Mürteddir.” (Kaynak: Ebu Davud – Tirmizi)
2 defa söylemişse 3 akitten 2’si gitmiş 1 talak kalmıştır. O 1 talakla karı-koca olabilirsiniz. Erkekler bu tür şart etmeye çok dikkat etmelidirler. Eşinin bir günahı yokken boşamış oluyorlar.
S.5) Hocam; Biz Almanya’da kalıyoruz, Türkiye’ye izine geldik. İzin dönüşü Hristiyan olan komşumuz hasta idi, biz onun ziyaretine gittik ve giderken hediye de götürdük. Bize siz yanlış yaptınız, Hristiyan olanlara gidilmez dediler. Ne dersiniz?
C.5) Peygamber Efendimiz (S.A.V) gayri Müslimleri ziyaret etmiştir. Siz orada komşusunuz. Komşuluk hakkı da var. Siz ziyaret etmekle iyi yapmışsınız. Belki de kalbi yumuşar da İslam’a girmesine vesile olursunuz.
Fi emanillah maas Selame
Dua ve Selamlar. 10.09.2020
Ali Galip DOĞAN/İrşad Dayanışma Vakfı Başkanı
İletişim-Tel: 0 (332) 3524213 veya 0 (505) 772 15 93-94
Posta:aligalip-dogan@hotmail.com
Facebook: Ali Galip Doğan