Fıkıhi sorular ve cevaplar

A. Galip Doğan

S.1) Hocam; Umre ’den dönerken Akşam Namazını uçakta kılmak zorunda kaldık. Yanımızdaki bir Hacı Efendi kıbleye dönmezseniz namazınız olmaz, kıbleye döneceksiniz dediler. Amma kıbleye nasıl döneceğiz, dönsek nasıl kılacağız. Açıklar mısınız? 

C.1) Fıkıh kitaplarımızda, motorlu taşıtlar yokken mecbur olunca hayvan üzerinde namazın nasıl kılınacağını tarif etmişler. Hayvan üzerinde rükûda hafif eğilip rükûu, secdede biraz daha fazla eğilip secdeyi yaparak hayvan üzerinde namaz kılınır. 

Trende, otobüste, uçakta hareket halindeyken oturulan yerde ayakkabılar çıkarılarak namaz kılınır. Mümkünse yüz kıbleye çevrilir, değilse oturduğu yerde ima ile hafif rükû ve secde ederek namaz kılınır. Kıbleye dönmek şart olmaz. Çünkü buna imkân yoktur. Gemide ise ayakta kıbleye dönerek namaz kılınır. Namaz kılarken geminin kıbleden dönmesi namaza mani olmaz.   

S.2) Hocam; Son günlerde TOKİ’nin yaptığı evlerde %49 faiz var. Buradan ev almak faiz olmaz, faiz değildir diye fetva verildi. Başka şirkete faiz olur amma TOKİ’ye haram olmaz deniyor. Ne dersiniz? 

C.2) Allah (C.C) faizin her türünü haram kılmıştır. Kimden gelirse gelsin, oranı ne olursa olsun faiz 

haramdır. Çünkü faiz yerse Allah ve Resulüne harp açmış gibidir. Peygamber Efendimiz (S.A.V) 

Veda Haccında şöyle buyurdu: “Faizi kaldırdım. Ayağımın altına aldım. İlk kaldırdığım faiz 

amcam Abbas’ın faizidir. Faiz otuz küsur çeşittir. En hafifi anasını Kâbe’ye götüren bir 

kimsenin anası ile zina etmesi gibidir.

Zaruret: Adam dağda kalmış yiyecek bir şey yok. Amma bir yabancı bir hayvanın etini yemek 

zorunda kalırsa, ölmeyecek kadar bir miktar yemek helal olur. Amma evde, araçta böyle zaruret 

yoktur. TOKİ evlerini alırken kullanılan kredi faizlidir haramdır.

S.3) Hocam; Süt bankası kurulmuş, annenin sütü yoksa veya sütü yetmiyorsa, parayla süt alıp çocuklarına içiriyorlarmış. Bu doğru mudur? Açıklar mısınız?

C.3) 

Hanefi Mezhebine göre; Süt emme yaşı 30 aydır. 30 ay içerisinde bir çocuk az da olsa bir kadının sütünü emerse artık onun sütannesi olur. Kadının çocukları o çocuğun sütkardeşleri olur. Bunlar evlenemezler. Bu çok tehlikeli sinsi bir projedir. Ailenin bozulması demektir. Kimin sütü olduğu belli olmayan süt çocuğa verilirse bunlar ileride evlenebilirler. Amma bu sütü emen çocuk bilmiyorsa ya da süt emdiği kadının çocuğu birbiri ile evlenirse haram olur. Avrupa bizi bozmak aile değerlerini bozmak istiyor. Kesinlikle bu tür yerlerden süt alıp çocuğa içirmek hiç de doğru değildir. Evlenmeleri de haramdır. Süt Bankası 1982 yılında Hacettepe Hastanesinde kurulmuştur.      

S.4) Hocam; Umredeydik yeni döndük. İhramlı iken şampuanla yıkandım. Benim Umrem oldu mu? Ne dersiniz?

C.4) İhram yasaklarından birisi de koku sürmektir. Siz ihramlı iken kokulu şampuanla yıkanmışsınız. Ceza olarak siz bir kurban keseceksiniz. Kurbanın kesilme yeri Mekke’deki Harem Bölgesidir. O kurban burada kesilmez. Umreye veya Hacca giden birisi ile kurban parası vereceksiniz. O kurban Mekke’de Harem Bölgesinde kesilecektir.

S.5) Hocam; Nişanlandıktan sonra kız ve oğlan serbestçe geziyor dolaşıyorlar. Uzak yerlere seyahate çıkıyorlar. Bu doru mudur? Bunu yapanlar kötü örnekte oluyorlar. Bu hususta bir uyarı yapar mısınız?

C.5) Nişan bir akit değildir. Bir evlilik sözü vermekten ibarettir. Evlilikle ilgili hükümler ortaya çıkmaz. 

Kur’an-ı Kerim’de İsra Suresinin 32. Ayet-i Kerimesinde şöyle buyurulur: “Zinaya yaklaşmayın. O çirkin bir iştir, kötü bir yoldur. O cürmün sebeplerinden uzak durun.

Bu Avrupa’nın bir modasıdır. Bizde de bozulma hızla yayılıyor. Kesinlikle nişanlılar bir odada yalnız kalamaz, baş başa geziye çıkamaz, uzun yolculuk yapamazlar.

Örnek; Nesreddin Hoca’nın komşusu oğlunu evlendirmiş fakat evlendikten 6 ay sonra doğum olmuş. Hoca eline bir defter kalem almış, yeni doğan çocuğun eline vermiş. “Yaz yavrum! Başına gelenleri” demiş. Ev sahipleri “ Ya hu hocam sen kafayı üşüttün mü? Bu çocuk yazmayı ne bilir” deyince hoca hemen yüklenmiş. “Yazar o çocuk akıllıdır. 9 aylık yolu 6 ayda aldı” diye hicvetmiştir.   

S.6) Hocam; Nikâh kıyılırken nikâhın şartları var mıdır? Açıklar mısınız? 

C.6) Nikâhta 2 şart vardır.

1) 2 erkek şahidin olması.

2) Erkek ve Kız aileliğe, zevceliğe, eşliğe aldım kabul ettim diye şahitlik edecektir.

S.7) Hocam; Bir yakınım içki içmiş, sarhoşken karısını boşamış. Bu boşanma caiz midir? Açıklar mısınız?

C.7) 

Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; zorla içki içirilmişse zorlandığı için boşarsa o zaman karısı boş olmaz. Amma keyfi içmiş de sarhoş olmuşsa her surette olursa olsun onun boşaması boşamadır. Karısını boşamış olur. Zira içki içmek keyfidir, İslam Hukukuna göre cezası da vardır.    

S.8) Hocam; İstanbul’da erkeklerle erkekler sevişsin diye dernek kurmuşlar. Bu dernek sayesinde alenen biz oğlancıyız diye dernek kurdular resmi yürüyüş yapıyorlar. Halk bunlara göz yumuyor. Ne dersiniz? 

C.8) Bu işe kardeşler Lut (A.S)’ın kavminin helaki bundan olmadı mı? Meydana gelen depremler sel felaketleri, İstanbul depremi, Elazığ depremi vs. gibi ihtarlar var bazı yerlerde Allah ihtar ediyor.

S.9) Hocam; benim hiç gelirim yok, kocamdan boşandım. 150 gr. Altınım var Ben zekât alabilir miyim? Zekât borçlusu muyum? Açıklar mısınız?

C.9)

Hanefi Mezhebine göre; 81 gr altını olan varsa o dinen zengin sayılır. O kimse zekât verecektir. Kaldı ki sizin 150 gr. Altınınız var. Bu nasıldır? Kendi malınız mıdır? Siz zengin sayılırsınız. Zekât vereceksiniz. 

Ali Galip DOĞAN

İrşad Vakfı Başkanı

Fi emanillah maas Selame

Dua ve Selamlar. 06.02.2020

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.