S.1- Hocam! Geçen yıl kurban kestikten sonra koyunun gözünün birisi körmüş, kestikten sonra fark ettik. İçimiz rahat etmedi. Bu yıl geçen yılki kurban adına bir kurban kesecek miyiz? Önemli bulduğumuz için açıklama bekliyoruz.
C.1- Burada iki şık var.
A) Kurban kesen zenginse gözünün birisi kör, memesinin birisi kopuk veya açık bir yarası varsa o hayvan kurban olmaz. Yenisi alınıp kesilmesi lazımdı. Bu durumda siz yeniden kurban kesecektiniz, kesmemişsiniz. Yeni bir koyun alıp, onu bir fakire veya bir hayır kurumuna verebilirsiniz. Yâda parasını verebilirsiniz.
B) Kurban kesen fakirse o kestiği kurban özürlü de olsa o kurban caizdir. Fakirin ikinci kurban almasına gerek yoktur. Zaten ona kurban kesmesi vacip değildi.
S.2- Hocam! Biz kurban bayramında Konya dışına tatile çıkacağız. Orada 10 gün kalacağız. Biz kurban kesecek miyiz? Açıklar mısınız?
C.2- Kurbanın vacip olması için mukim olmak şartı var. Yalnız sizin mali durumunuz iyi, kurban size vacipken siz yer değiştiriyorsunuz. Kurban da kesmeyelim diyorsunuz. Yılda bir defa kurban keseceksiniz, onu da tatil diyerek kesmiyorsunuz. Size kurban vacip, Kurbanınızı Konya’da yapın, etrafınızla bayramlaşın. Veya gitmeden bir hayır kurumuna kurbanınızı verin. Onlar sizin adınıza vekâleten kessinler.
Bazı kardeşler Konya dışına Sivas’a, Yozgat’a veya Erzurum’a anne babasının yanına gidiyor. Orası onların 2.inci vatanı sayılır. Orada mukim olurlar. Öyleyse o kardeşler de gittikleri yerde kurban kesecekler. Kalpleri en iyi bilen Allah’tır. Ameller niyetlere bağlıdır.
S.3- Hocam! Biz 5 kişi sığır aldık. Ama içimize bir arkadaş daha alacağız. Alabilir miyiz? Kurbanımız olur mu? Açıklar mısınız?
C.3- Sığır alırken 5 kişi alıyor. Sonradan bir kişi daha ekliyorsunuz. Bu kerahetten caiz olur. Yani ilave hisse almak mekruhtur. Amma alırken bir kişi daha ilave edebiliriz diye bir niyet varsa mekruh olmaz. Kurban tamam olur. Ancak ilave alınan hisse parasını fakirlere tasadduk edin.
S.4- Hocam! Biz aile içinde kesmek üzere bir sığır aldık. Oğlum da bunun içindedir. Yalnız o oğlum kasap olarak hacca gitti. Ben bu sığırı 7 kişi adına kesebilir miyim? Kesersem bir sakıncası olur mu? Açıklar mısınız?
C.4- Siz şuna dikkat edeceksiniz. Buluğ çağında olanlardan vekâlet alacaksınız. Hacca giden oğlunuza telefon açın: “Oğlum senin adına kurban keseceğim. Bana vekâlet veriyor musun? Senin adına keseceğim kurban için ben vekilin olayım mı?” diye izin alın. O zaman 7 kişi adına kesilen kurban caiz olur, tamamdır, sahihtir.
Fakat hacdaki oğlunun senin keseceğin kurbandan haberi olmazsa vekâlet vermemişse hiç birinizin kurbanı olmaz ancak et yerine geçer. Buluğa ermeyen çocuklar için kesilirse vekâlete gerek yoktur. Zaten baba onun vekilidir. (Bu İmamı Azam, İmamı Ebu Yusuf’un görüşüdür.)
S.5- Hocam! Kurban için bir koç aldım. Hayvan çok güzeldi. Hayvan hastalandı, zayıfladı doğru dürüst yem yemiyor. Benim ne yapmam lazım? Açıklar mısınız?
C.5- Fıkıhta kaide şudur: Zengin kurban alsa, o kurban hasta olsa yenisini alır. Üzerine vacip olmadığı halde fakirin aldığı kurban hasta olursa o fakir o kurbanı keser. Kurbanı caiz olur.
Amma zengin hasta hayvanı keserse onun kestiği, kurban olmaz. Et yerine geçer. Yeniden bir daha kurban almanız lazım. (Mebsud, Serahsi)
S.6- Sayın Hocam! Kurbanlık bir koç aldım. Bir aydır besliyorum. Yalnız bayrama 2 gün var. Hayvanın ayağı takılmış ve kırılmış. Sordum kurban olur kesebilirsin dediler. Siz ne dersiniz?
C.6- Zengin bir kimsenin aldığı kurban böyle sakatlanırsa gözü kör, ayağı topal olursa yenisini alıp keser
İmamı Ebu Yusuf’a göre; bu sakatlanma 1 gün önce olursa kurban kesmek caiz olur. Amma birkaç gün önce olursa caiz olmaz.
Fakirin aldığı kurban sakatlanırsa o sakat hayvanı kurban kesmesi caizdir. Zaten ona kurban vacip değildir. (Feteva-i Hindiyye)
S.7- Hocam! Kurbanlık bir keçi aldım. 3 gün oldu, kurbana da 2 gün var. Bu keçi pislik yapıyor, ters yiyor. Bunu kurban olarak keseceğiz, caiz midir? Açıklar mısınız?
C.7- Pislik yiyen bir hayvan kurban olmaz. Onun eti de yenmez. Keçi ve koyun pislik yerse o hayvan tecrit edilerek bir yere bağlanarak, onun pislik yemesi önlenecek. 10 gün bu keçi veya koyun karantinaya alınır. 10 gün sonra kesilirse kurban olur, eti de yenir.
Şayet pislik yiyen sığır, manda ise bu hayvanlar 20 gün ayrı yerde beslenir. Pislik yemesi önlenir. 20 gün sonra kurban olur, eti de yenir.
Pislik yiyen deve ise 40 gün tecrit edilir. 40 gün sonra kurban olur eti de yenir.
Tavuk veya kazlar ise 3 gün tecrit edilir. Eti o zaman yenir. (Mebsud, Feteva-i Hindiyye)
S.8- Hocam! Kurbanlık sığır aldık. Kapağı atmıştı gördük. Ancak uzman veteriner hekim gördü. Bu 2 yaşına girmemiş bunun dişleri çekilmiş dedi. Ne yapacağız? Yaşları ne olmalıdır? Açıklar mısınız?
C.8- Siz kapağa aldanmayın. Uzmanların görüşü; dengeli beslenirse erken de kapak atar. Dengesizse geçte atabilir diyorlar.
Hanefi Mezhebine göre; Sığır ve mandalarda 2 yaşından gün almayan hayvan kurban olmaz. 23 ay 20 günlük olursa da kurban olmaz.
En iyisi siz onu kasaba satın ve yenisini alın. Kurbanlık alırken güvendiğiniz, emin olduğunuz insanlardan alın.
Develerde; yaş sınırı, 5 yaşını doldurmuş olacak, 5 yaşına girmeyen deve kurban olmaz.
Koyun ve keçilerde; 1 yaşını dolduracak, ancak koyunlar temiz olur ve 7.inci ayına basarsa kurban olur.
Şafilerde; 2 yaştır.
S.9- Hocam! Kurban kesmenin vakti ne zamandır? Geçen yıl Hac’taydık saat 04’te kurbanınız kesildi ihramdan çıkın dediler. Biz de ihramdan çıktık. Bizim kurbanın durumu nedir? Açıklar mısınız?
C.9-
Hanefi Mezhebine göre; Kurbanın kesme vakti 1.inci Bayram Günü Bayram Namazı kılındıktan sonra başlar, 3.üncü Bayram günü akşam sona erer. Kurban Bayramı Namazı kılınan yerlerde Bayram Namazından önce kesilen kurban yerine geçmez. Ancak et yerine geçer.
Nitekim Sahabeden birisi Peygamber Efendimiz (S.A.V)’e gelerek “Ya Rasülallah! Ben Bayram Namazından önce kurbanımı kestim” dediler.
Efendimiz (S.A.V) “Bayram Namazından önce kesilen kurban, kurban olmaz. Et yerine geçer. Sen ehline et yediriyorsun” buyurdular.
Sizin o saatte kesilen kurbanınız olmaz. Et yerine geçer. Siz Umreye, Hacca gidenlerle para gönderin. Sizin adınıza kurban kesip dağıtmaları iyi olur.
Şafii Mezhebine göre; Kurban kesmek Sünnettir. 1.inci Bayram Günü Bayram Namazından sonra başlar. 4. Gün akşamı sona erer.
Hanefi Mezhebine göre; gece kurban kesmek mekruhtur. Kesilirse kerahetle caiz olur.
Şafii Mezhebinde ise; gecede kurban kesilebilir caizdir.
S.10- Hocam! Ulusal bir kanalda tartıştılar. Kurban kesmek vacip değildir, böyle bir hüküm yoktur dediler. Siz ne dersiniz?
C.10- Kevser Suresinde “Fe salli li Rabbike venhar” geçer.
İmamı Azam; Venhar: Deveyi boğazlama anlamını taşır. Fe salli ile irtibatlıdır. Öyle ise; kurban vaciptir der.
İmamı Şafi ise; Venhar: Eli göğüs üzerine koyma olarak fetva verir. Öyle ise kurban kesmek sünnettir der.
Kurban ayetle işaret ediliyor. Sünnette meşhurdur. Efendimiz (S.A.V) kendi eliyle kurban kesmiş. İcma ile de sabittir. O ulusal kanallarda tartışanlar, bu dini bozmak, yozlaştırmak için yapıyorlar. Her kuşun eti yenmez. Her söylenenle de amel olmaz. Çok dikkatli olun.
Kurban Kimlere Vaciptir:
- Müslüman olanlara,
- Hür olanlara,
- Mukim olanlara,
- Dinen zengin olanlara,
- Buluğ çağına erenlere
- Akıllı olanlara
Not:
- İmamı Azam ile İmamı Ebu Yusuf; eğer çocuk veya deli zengin ise vasisi onun malından kurban kesecektir der.
- İmamı Muhammed ise; buluğa ermeyene akıllı olmayana kurban vacip olmaz der.
Selam ve dua ile Allah (C.C)’a Emanet olunuz. 30 Ağustos 2017 Perşembe
İletişim: GSM.0. 505.772 15 93