S.1- Hocam! Ulusal bir kanalda sık sık kaza namazı olan bir Müslüman sünnet namazı kılamaz. Caiz değildir. Sünnet namazların yerine kaza namazı kılsınlar deniyor. Hocam namaz borcumuz var, şimdi biz sünnet namazları kılmayacak mıyız? Açıklar mısınız?
C.1-
Hanefi Mezhebine göre; Kaza Namazı olan birisi sünnetleri kılacaktır terk etmeyecektir. Bunun yanı sıra kuşluk, Duha Evvabin, Teravih ve Teheccüt Namazlarına da kılar. Amma Nafile Namazlar yerine kaza namazı kılması daha faziletlidir, daha güzeldir. Kaza Namazı borcu olan sünnetleri terk edemez. Bilhassa müekked sünnetleri kılmalıdır. (İbni Abidin, Mebsud)
Şafii Mezhebine göre; Kaza Namazı borcu olan bir kimse sünnet yerine kaza namazlarını kılar. Sünnetleri terk eder. Yemek, iş ve uyku dışındaki vakitlerini Kaza Namazı kılarak değerlendirir.
S.2- Hocam! Namaz kılarken 3 defa hata yaptım. İlk Tahiyyatta Salli’yi okumuşum, sure okurken yanıldım, hangisini okuyacağımı bilemedim. Kaç rekât kıldım tereddüt ettim. Kaç defa sehiv secdesi yapacağım? Açıklar mısınız?
C.2- Sehiv Secdesi yapmak vaciptir.
Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre; birden fazla yanılma olsa, bir defa sehiv secdesi yapmak yeterlidir. İki defa sehiv secdesi yapmaya gerek yoktur.
Hanefi Mezhebine göre; Tahiyyatı okur, sağa selam verir sola yarım selam verir. İki defa secde yapar. İmam ise sadece sağa selam verir iki secde yapar.
Şafii Mezhebinde; Tahiyyat, Salli ve Barik duaları okunur, sağa selam verir iki secde yapar. Tekrar Tahiyyatı, Salli ve Bariği okumaz direk selam verir.
S.3- Hocam! Cemaatle namaz kılmak için kaç kişinin olması lazım. Biz bazen hanımla ufak çocukla cemaat oluyoruz. Cemaat sevabı alıyor muyuz? Açıklar mısınız?
C.3- Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; Cuma Namazı dışında diğer namazları kılarken bir kişiyle cemaat olunur. İmam’a uyan bir kişi bile cemaat sevabı alır.
Cuma Namazına gelince;
Hanefi Mezhebinde; imamdan başka üç kişi olursa cemaat olur Cuma Namazı kılınır. Öğle Namazı kılınmaz.
Şafi Mezhebinde; Cuma Namazının kılınabilmesi için en az kırk kişinin bulunması şarttır. Diğer namazlarda İmam’a uyan bir kadın bir erkek olursa, erkek imamın arkasında kadın ise onun arkasında durur.
S.4- Hocam! Hacca gidiyoruz, ihramı nerede giyeceğiz? Nasıl niyet edeceğiz? İhramlı iken yasak olanlar var mı, nelerdir? Açıklarsanız seviniriz. Dualarınızı bekleriz.
C.4- Haccın Farzı Üçtür.
1- İhram giymek.
2- Arafat’ta Vakfeye durmak.
3- Kâbe’yi tavaf etmek.
İhram: Rida (Vücudun üst kısmına sarılan dikişsiz havlu)
İzar (Vücudun alt kısmına sarılan dikişsiz havlu) Ama Hac’da farzdır şarttır.
Direk olarak Mekke’ye gidilecekse; Konya, Ankara, İstanbul havaalanında ihram giyilir, sıkıca bağlanır. İki rekât namaz kılınır. Temettü Haccına niyet edilecekse Umre’ye niyet edilir.
Kıran Haccına niyet edilecekse Umre ve Hacca niyet edilir. İfrat Haccına niyet olacaksa sadece Hacca niyet edilir. Telbiye (Lebbeyk) okunur. İhram yasakları başlar.
İhramlıya Yasak Olanlar:
- Erkeklerin üzerinde atlet, külot, takke hiçbir şey olmaz. Sadece ihram olur. Giyilirse yer yer fitre veya kurban cezası gerekir.
- Koku sürmek, kokulu sabun kullanmak yasaktır. Deterjan yasaktır.
- Tıraş olmak yasaktır.
- Haram bölgesinde yeşil yaprak koparmak yasaktır.
- Eşiyle cinsel ilişkide bulunmak yasaktır.
- Tırnak kesmek. Kıl koparmak yasaktır.
S.5- Hocam! Bir arkadaş Hacca gitmek için bankadan kredi çekti. Biz çekme haramdır demişsek te ben fetvasını aldım. Devlet bankalarından çekilen alınan kredi haram değildir dedi. Haram para ile Hacca gidilir mi? A bankasından alınan haramda B bankasından alınan helal olur mu? Açıklar mısınız?
C.5- Bankacılık nedir? Bankalar üretim yapmaz. Para alır para satar. Bu işlemi yapan ister şahıs, ister özel banka isterse kamu bankası olsun faiz haramdır. Kimse Allah’ın haram kıldığına helal diyemez. Feto mensuplarına bir kadeh rakı içebilir siniz. Kendinizi kamufle etmek için zinaya mecbur olursanız zevk almayın zina yapabilir siniz. Faizi ekonomik olarak alabilirsiniz demiş. Mensupları da bu fetvalara uymuşlar. Hiçbir kimse Allah’ın haram kıldığı bir şeye helal diyemez. Derse dinden çıkar. Merahta tırnak içerisinde bir ibare var. “Dar’ül harpte riba olmaz.” Diye. Cımbızla onu alıp bugünkü ortama uyduruyorlar. Bir kere bu vatan dar’ül harp değildir. Dar’ül cihat olabilir.
Gayri meşru bir kazançla hacca gitmek;
Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; tahrimen mekruhtur. Harama yakındır. Feto’nun içtihadı gibi özel bankadan faiz alırsan haramdır, ziraat bankası yani devlet bankasından alırsan helaldir diye bir kaide yoktur, haram oğlu haramdır.
S.6- Sayın Hocam! Geçen yıl hac ’ta son gün yorgunluktan şeytan taşlamaya gidemedik. Bir şey olmaz gitmeyin dediler. Biz de gitmedik. Siz ceza işlemişsiniz, günah işlemişsiniz dediler. Ne yapmamız lazım? Merakla açıklamanızı bekliyoruz.
C.6-
İmamı Azam Hazretlerine göre; şeytan taşlamak vaciptir. Birini de terk etsen ceza olarak bir kurban kesmeniz vacip olmuştur. Üç gün şeytan taşlanacak.
Şafii Mezhebine göre de; şeytan taşlamanın hepsini terk etmek veya bir gününü terk etmekten dolayı bir koyun kurban etmek vacip olur.
Size bir kurban kesmek vacip olmuş. O kurbanın kesim yeri Mekke haram bölgesidir. Buralarda kesersen et yerine geçer. O vacip kurbanın kesim yeri Mekke haram bölgesi idi.
S.7- Hocam! Geçen sene hac ’tan sonra Veda Tavafı yapmadan döndük, senin Haccın olmamış diyorlar. Ne dersiniz? Açıklar mısınız?
C.7-
Hanefi Mezhebine göre; Veda tavafı vaciptir. Veda tavafını terk eden ceza olarak bir koyun kurban etmesi vacip olur.
İmamı Azam’a göre; farz olan ziyaret tavafını yaptıktan sonra tavaf yapılmışsa o da ziyaret tavafı yerine geçer. Ziyaret tavafından sonra ayrılmak zorunda değildir.
Şafi Mezhebine göre; Veda tavafı Mekke’den çıkışta en son yaparak Mekke’den ayrılmak gerekir. Hemen ayrılmayıp birkaç gün daha kalınacak olursa Veda tavafını yeniden yapar.
Umre:
Umreye gidenlere, umre yapanlara veda tavafı yoktur. Veda tavafı yapılmaz. Amma Kâbe ile vedalaşırlar.
S.8- Hocam! Kurban kesmek sünnet midir? Vacip midir? Kimler kurban keser? Açıklar mısınız?
C.8- Kurban: Allah ile yaklaşmak, Allah’ın rızasını kazanmak için belli günler belli hayvanların boğazlanmasına denir. Kesilen kurbana UHDİYYE denir.
Hanefi Mezhebine göre; kurban kesmek vaciptir. Mali durumu yerinde olan her mükellef için vaciptir.
Şafii Mezhebine göre; kurban kesmek sünnettir. Aile içinden biri kesti mi diğerlerinin kesmesine gerek yoktur.
Kimler Kurban kesecek:
- Müslüman olanlara kurban kesmek vaciptir. Müslüman olmayanlara vacip olmaz.
- Hür olanlara vacip olur. Ceza evinde olanlara vacip olmaz.
- Mukim olanlara vaciptir. Yolcu olanlara vacip olmaz.
- Fıtır sadakası vacip olanlara Kurban da vacip olur.
- Buluğ çağına erenlere kurban vacip olur.
- Akıllı olanlara kurban vacip olur.
İmamı Azam ve İmamı Ebu Yusuf’a göre; buluğ çağına ermesi ve akıllı olması şart değildir.
Eğer dinen zenginse o’nun velisi veya vasisi o’nun adına kurban keser.
İmamı Muhammed’e göre; akıl ve buluğ çağına ermiş olması şarttır. Buna göre buluğ çağına gelmeyene, akli dengesi yerinde olmayana onların mallarından kurban kesmeleri vacip olmaz.
S.9- Hocam! Kurban kaç kişi adına kesilir? Hangi hayvanlardan kesilir. Kurbanda niyet şart mıdır? Açıklar mısınız?
C.9- Kurban koyun ve keçiden olur. Keçinin bir yaşını doldurması lazımdır. Koyunun yedinci ayından gün almış annesi gibi görkemli temizse kurban olur.
Sığır ve mandalardan; bunlar iki yaşından gün almış olmaları şarttır. İki yaşını doldurmayan kurban olmaz.
Develer; bunların beş yaşından gün almış olmaları şarttır.
Koyun keçi bir kişi adına kesilir. Sığır, manda ve deve bir ila yedi kişi arasında kesilir.
Niyet şarttır. Hepsinin niyetinin kurban olması şarttır. İçlerinden birinin niyeti kurban değil de et almak için girse hepsinin Kurbanı olmaz.
S.10- Hocam! Bir koyun aldık, memesinin birisi kör olmuş. Bundan kurban olur mu? Cevap verirseniz memnun oluruz.
C.10- Koyunlarda iki meme vardır. Bunlardan birisi olmazsa özürlü sayılır kurban olmaz. Sığırlarda dört meme vardır. İkisi kör olsa ikisi sağlam olsa yarı yarıya olduğu için kurban olur. Gözünün biri kör olan, hasta, deli olan boynuzları kırık olanlardan kurban olmaz.
Selam ve dua ile Allah (C.C)’a Emanet olunuz. 09 Ağustos 2017 Perşembe
İletişim: GSM.0. 505.772 15 93 / aligalip-dogan@hotmail.com