S.1) Hocam öldükten sonra ruhların dünyada tasarrufu var mıdır? Ulusal bir TV kanalında ölünce her şey biter, böyle bir tasarruf olmaz deniyor, konuyu açıklar mısınız?
C.1) Bazı ilerici aydın geçinenler ölümle her şey biter, tasarruf olmaz diye iddia ediyorlar, bunlar ruhların da son bulduğunu söylüyorlar, onlar bilmiyorlar mı ki Bedir’de Peygamberimiz (s.a.v) ölülere şöyle hitap etti “Ey Amr İbni Hişam, ey Utbe bin Rabia ey filan oğlu filan biz Rabbimizin bize vaat ettiğini hakikat olarak bulduk, sizde Rabbinizin vaat ettiğini hakikat olarak buldunuz mu diye” ölen müşriklere seslendi. Ashab ya Rasulullah onlar duyar mı anlar mı dediler. Efendimiz (s.a.v.) buyurdu ki “Benim dediklerimi siz onlardan daha iyi duyamazsınız. Onlar beni duyuyorlar ama cevap veremezler.” Peygamberimiz (s.a.v) Müslüman kabirlerine gelince şöyle selam verdi, “Es Selamüaleyküm ey ehli diyar” ruhlar ölmüş olsaydı, Peygamberimiz (s.a.v) hiç selam verirmiydi.
Bakara süresi 154. Ayette “Allah yolunda ölenlere, öldürülenlere ölüler demeyiniz. Bilakis onlar diridirler, lakin siz anlayamazsınız.” Ölenlerin tasarrufu olmazsa Allah (c.c) hiç öyle bir şey dermiydi.
Ali- İmran 169. ayette “Allah yolunda öldürülenleri sakın ölü saymayın (sanmayın) bilakis onlar diridirler. Rabları katında (yanında) onlar rızıklara mazhar olmaktadırlar.” Ayet ve hadisler öldükten sonra diri olduklarını, tasarrufu olduklarını haber veriyor.
S.2) Hocam Ulusal bir TV kanalında kürtaj yaptırmanın dinde bir sakıncası yoktur, kürtaj yaptıranlar günaha girmezler gibi haddi aşan fetvalar verildi, siz ne dersiniz?
C.2) Hanefi mezhebine göre; hamile bir kadın çocuk teşekkül etmeden bir zaruret varsa kürtaj olabilir ancak,120 günden sonra ruh üflenmesi olduktan sonra kürtaj yapmak, yaptırmak caiz olmaz haram olur.
Şafi mezhebine göre; 40-45 gün içinde anne ve babasının rızası ile zaruret olursa kürtaj olması caizdir.
Maliki mezhebine göre ise; 40 gün içinde kürtaj kerahaten caizdir. İmam Gazali’ye göre ciddi bir mazereti olmadıkça düşük yapmak, kürtaj yapmak caiz değil, haramdır.
Kur’an’da “Bi eyyi zebbin katilet” hangi günahtan dolayı öldürüldünüz diye sorulunca o sabiler baba ve annesini göstererek bunlar beni öldürdü diyecek.
S.3) Hocam kocasının izini olmadan kadın kocasının parasından, malından hediye sadaka verebilir mi, açıklar mısınız?
C.3) Peygamberimiz (s.a.v) bir hadislerinde şöyle buyurmakta, “Hiçbir kadın kocasının izni olmadan onun malından biratiye (mal) vermesi caiz değildir.” (Nesai) Kadın kocasından izinsiz bir şey vermesi helal olmaz, verecekse kocasına danışması lazım ancak, kocası şu para senin ne istersen yap harca derse o zaman caiz olur.
S.4) Hocam başörtüsü için büyük mücadele verdik, okullarından, işinden, milletvekilliğinden olanlar oldu fakat şimdi de tesettürü kaybettik. Şu başörtülü, pantolonlu gezenlere ne dersiniz? Dinde bunun yeri var mıdır? Açıklar mısınız?
C.4) Allah (c.c) Ahzab Süresi 59. ayetinde şöyle buyurur, “Ey Peygamber hanımlarına söyle, kızlarına söyle, müminlerin hanımlarına söyle baş ve boyunlarını örtmek için Cilbablarını üzerlerine alsınlar.”
Cilbab Nedir?
1.Cilbab; Bütün vücudu örten geniş entari. 2.Cilbab; entari üzerine giyilen vücut hatlarını belli etmeyen geniş elbise 3.Cilbab; Başı boynu örten geniş atkı. 4.Cilbab; Bütün vücudu, vücut hatlarını belli etmeden genişçe giyilen elbisedir.
Hanefi mezhebine göre; Eğer fitne korkusu yoksa el ve yüz dışındaki tüm vücudun genişçe kapatılmasıdır.
Şafiye göre; El ve yüz dahil kadının tüm vücudu avrettir. Bu tesettürün dinen caiz olması için bazı şartlar var, şöyle ki ;
a-Elbise vücut hatlarını belli etmeyecek, geniş olacak. b-Dikkat çekici renkli ve aşırı süslü olmayacak, c-Vücut hatlarını belli etmeyecek, bugün bu pantolon rezaleti gençliği sarmış, orta yaşlıları da kavurmuştur.
Dualarımız da kabul edilmiyor. Kur’an’da Allah (c.c) şöyle buyuruyor, “Etuhliküne bime süfeheu minna” “içimizdeki beyinsizler yüzünden bizleri helak eder misin Allah’ım”
S.5) Hocam evlenirken kocam mehir olarak 400 gram altın verdiler, şimdi ise kayınbabam benden altınları almak istiyor, vermiyorum. Bu konuda itaatsizlik etmiş oluyor muyum, günaha giriyor muyum? Açıklar mısınız?
C.5) Mehir kadının hakkıdır, nikâhta, mehir de vaciptir. Ne kayınbaba ne de koca zorla mihri alamaz, alırlarsa mesul olurlar. Kadın kendi rızası ile verirse olur, değilse helal olmaz. Caiz olmaz. Kul hakkıdır, alan Allah katında mesul olur. Şayet kocanız becerikli ise ticarete döker, çalıştırırsa elinizde durmaktansa kendi rızanızla verirseniz olur.
S.6) Hocam Kosova’da öğle vakti bir camide cemaatle namaz kılındı, bizim guruptan bir gurup ikindi namazını da cem edip kıldılar, biz onlara uymadık, cem yapılabilir mi? açıklar mısınız?
C.6) Hanefi mezhebinde sadece Hac’da Zilhiccenin 8. gününü 9. gününü Arafat’ta olan hacılar Cem-i takdim yaparlar, öğle ile ikindi namazı birleştirilir, akşamla yatsı arası Müzdelife’de ilk önce akşam sonra yatsı namazı kılınır, diğer yerlerde takdim, tehir olamaz. Şafi mezhebinde, cemi takdim tehir olabilir, yolcular Hanefiyse vay o imamın haline derim.
S.7) Hocam 1 Nisan’da umreye gideceğiz, ilk önce Medine’ye gidiyoruz. Ne tavsiye edersiniz?
C.7) Allah (c.c) kabul buyursun, ne güzel iki cihanın sultanı karşılayacak, Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurur, “Men zerani kabri vece betlehü şefati” Benim kabrimi ziyaret edene şefaatim vacip olur. “Kim benim kabrimi vefatımdan sonra ziyaretler yaparsa beni sağlığımda ziyaret etmiş gibi olur.” Siz beş vakti Ravza’da kılın otelde namaz kılmayın günleriniz sayılı orası kazanç yeri orda kazanma yollarını arayın, bir de elinize, dilinize, gönlünüze hakim olun, Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurur, “Bana selam verenin selamını alırım, ruhum bana iade edilir” Efendimizi her gün ziyaret edelim, Selatüsselam okuyalım.
S.8) Hocam dua ederken başımızı yukarıya kaldırmak şart mı? Elleri dua ederken nasıl açarız, açıklar mısınız?
C.8) Peygamberimiz (s.a.v) şöyle buyurur, “kalpleri bir kısmı diğerlerinden daha fazla koruyucu olan kaplar gibidir.” “Ey insanlar Allah (c.c) den bir dilekte bulunduğunuzda icap edileceğine, dileğinizin kabul edileceğine kesin olarak inanarak onu dileyininiz. Şüphesiz ki Allah bir kulun şuursuz gafil bir kalple yaptığı duasını kabul etmez.” (Ahmed bin Hanbel) başka bir hadiste şöyle buyururlar, “Bir takım kimseler namazda dua ederken gözlerini yukarı kaldırmaktan vazgeçerler yahut Allah (c.c) o kulların gözlerini almış olur” (Müslüm-Nesai) Bu hadislerden de anlaşıldığı üzere duada elleri göğüs hizasına kadar kaldırırız, gözleri semaya çeviririz.
S.9) Hocam biz Ramazan başında umreye gidiyoruz, Konya’dan Mekke’ye gideceğiz, Ne yapacağız? İhramlıyken neler yasaktır. Açıklar mısınız?
C.9) Hava alanında ihramları giyeceksiniz, umre niyetini yapacaksınız. Bundan sonra ihram yasakları başlar, şunlardır; 1-koku, kokulu sabun kullanmayacaksınız. 2-İç çamaşır, çorap giyilmeyecek. 3-Kıl koparmak, ot koparmak vs. yasaktır. 4-Tırnak kesmek yasaktır. 5-Kokulu mendil kullanmak, kokulu deterjan kullanmak yasaktır.
Selam ve dualar. 24 MAYIS 2016
Ali Galip DOĞAN/İrşad Vakfı Başkanı