S.1- Hocam, Allah (cc) dua edin kabul edeyim buyuruyor. Fakat dua ediyoruz dualarımız kabul olmuyor, ne yapmamız lazım?
C:2- Duaların kabul olması için bazı şartlar var. Bunlar:
A-Yenen lokmaya dikkat edilecek. Haram yenmeyecek.
Peygamberimiz (sav): Haramdan sakının, midesine haram lokma giren kimsenin kırk gün duası kabul olmaz. Buyuruyor. (Taberani)
Saad Bin Ebi Vakkas (ra): Ya Rasulullah; Dua edin de Allah benim duamı kabul etsin deyince Efendimiz (sav): Dikkat edin, duanın kabul olmasının iki şartı vardır: Duayı ihlâsla yapacaksın, yediğin lokma helal olacak.
B- İtikadı düzgün olmalıdır. İtikadı bozuk olanların duası kabul olmaz.
C- Dua selim ve uyanık bir kalp ile yapılmalı. Dua edenin duasının kabul olacağına inanması lazımdır. Ebu Hureyre (ra): Efendimiz (sav), sizden birinizin duası acele etmedikçe kabul edilir. İnsan acele eder de duam kabul edilmedi der.
Hz. Musa, Firavun’un kahrı için dua etti. Kardeşi Harun da âmin dedi. Duaları kırk yıl sonra kabul edildi. Dua ettim de duam kabul edilmedi demeyin
D- Dua, bela, sıkıntı ve musibet gelmeden önce yapılmalıdır. Peygamberimiz (sav) Bela ve sıkıntıya düşenler, duasının kabul olmasını istiyorsa, refah ve mutlu olduğu zamanlarda dua etmelidir. Buyurur. Tirmizi
E- Duaya hamd ve salâvatla başlanmalıdır. Peygamberimiz (sav) namazında acele eden birine: Ey musalli ecele ettin, namazdan sonra dua ederken önce Allah (cc) a layık bir şekilde hamd et sonra salât-u selam getir ve duanı et buyurdu. Tirmizi
F- Dua ederken, nedamet (pişmanlık) duymalı Tövbe istiğfarda bulunmalı ki duası kabul olunsun.
G- günah işlenmeyen bir ağızla dua edilmelidir. Bu konuda: Peygamberimiz (sav)
Çalışmadan dua eden, silahsız harbe giden gibidir. Buyurur. Deylemi
H- İsmi Azam ve Esma-il Hünsa ile dua edilmelidir. Çünkü dua bir ibadettir.
İ- Dua edecek kimse, duaya ruhen ve bedenen hazır olmalı. Yalnız, başkası için dua edenlerde bu şart aranmaz.
S:2- Hocam, Muharrem ayı ve Aşure gününde hangi günler oruç tutalım? Bu günlerde oruç tutmanın fazileti nedir. Açıklarmısınız?
C:2- Peygamberimiz (sav) Muharremin 10. günü oruç tutuyordu. Sahabeden bir grup: Ya Rasulullah, bu gün Yahudiler de oruç tutuyorlar, biz de tutuyoruz onlara ne diyelim dediler. Efendimiz (sav): Öyleyse biz onlara muhalefet edelim. Bir gün önce veya bir gün sonra ilave ederek tutalım. Buyurdular.
Aşara on demektir. Muharremin 9.-10. ve 11. günleri oruç tutmak sünnettir.
Bu günlerde oruçlu olsak çok iyi olur. Bostanül vaizin adlı eserde (s:302) Hadislerle, Muharrem ayında oruç tutmanın fazileti şöyle anlatılmıştır: Aşure günü, günahların bağışlandığı, sadaka ile Allah’a yaklaşıldığı bir gündür. Kim aşure günü oruç tutarsa Allah (cc) o kimseye On bin meleğin yaptığı tesbihatın sevap ve ecrini, on bin şehidin ecir ve sevabını verir. Efendimiz s.a.v. devamla “Aşure günü oruç tutan bir kimse için Allah c.c., 60 yıl nafile oruç tutan, 60 yıl geceleri namaz kılan, 60 yıl nafile Umre ve hac yapanların sevabını ve derecesini verir. Yine devamla oruç tutan bir kimseye 70 yıl hac ve Umre yapmış kimselerin ecir ve sevabı kadar ecir ve sevap verilir. Bu faziletler bu zenginlikler Peygamberimizin ümmetinden başka ümmetlere verilmemiştir. Nedeni Peygamberimizin ümmeti olduğumuz için ve bu ümmetin ömrü kısa olduğu için.
S3:- Hocam aşure ayında sadaka vermenin, ziyafet vermenin önemi varmıdır, açıklarmısınız?
C3:- Eser: Bustanül vaizin sayfa;203
Evet bugünlerde yedirip içirmenin; yetim başı okşamanın çok ayrı özellikleri var.
Peygamberimiz s.a.v. şöyle buyurur “Kim aşure günü bir oruçluya iftar açtırırsa, tüm Müslümanlara oruç açtırmış gibi sevap alır. Kim aç bir kimseyi doyurursa tüm İslam alemindeki açları doyurmuş gibi sevap alır. Kim bir yetimin başını okşarsa Allah c.c. o yetimin başındaki kıllar adedince ona sevap yazar. O kadar günahını affeder, Cennette ona o kadar dereceler ihsan eder.
Kim bir muhtaç insanı giydirirse Allah c.c. cennette ona hulleler giydirir. Tüm muhtaçların ihtiyaçlarını gidermiş gibi derece ve sevap alır. Bu hadisler Büstanül Vaizin diye bir eserden alınmıştır.
S4:- Hocam namazda herhangi bir yerimizi kaşısak namaz bozulur mu? Bu sene hacca gittik orada adamlar namaza durunca kaşınıp duruyor, böyle namaz bozulmaz mı, açıklarmısınız?
C4:- Hanefi ve Şafii mezheplerine göre namaz kılarken aynı rekatta bir veya iki defa arka arkaya kaşırsa namaz bozulmaz. Aynı rekatta ikiden fazla kaşırsak galati kesir olur ve namaz bozulur. Suud’ta o hata işleniyor, pek çokları defalarca kaşınıyor. Maliki ve Hanbeli mezheplerine göre inceliğini bilemediğimiz için bir şey diyemeyeceğiz. Ama doğru değil, namazda huşu lazım. Adamın namazda telefonu çalıyor alıp namazdayım deyip kapatıyor. Bu tür hareketler namazı bozar dikkat etmek lazım.
İLETİŞİM ADRESLERİM
(aligalipdogan.blogspot.com aligalipdogan@gmail.com