S-1: Hocam! Namazda bazen kaşınıyoruz. Namazda kaşınmak namazı bozar mı? Hac’da ve Umre’de gürüyoruz. Çok kaşınıyorlar, bunların namazı olur mu? Açıklar mısınız?
C-1: Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; Bir rekâtta bir defa veya iki defa kaşınmak mekruhtur. Namazı bozmaz. Yalnız aynı rekâtta üç defa kaşınırsa buna “Galatı Kesir” denir ki namazı bozar. Yalnız elini kaldırmadan bir iki defa kaşırsa da namazı bozulmaz.
Kâbe’de ve Ravza’da imamlar dâhil çok kaşınıyorlar, hata yapıyorlar.
Maliki ve Hambeli Mezheplerine göre; Namaz bozuluyor mu? Bilmiyorum. Mezhep farkı var. Yalnız namazda huşu ve huzur lazım, ciddiyet lazım, buna dikkat etmeliyiz.
S-2: Hocam! 60 yaşında erkeğim. Prostat ameliyatı oldum. İdrar kaçağım oluyor. Namaz’da bile damladığı oluyor, ben namaz kılacak mıyım? Kılacaksam nasıl kılacağım? Açıklar mısınız?
Hanefi Mezhebine göre; Özür; bir kimsede sık sık olması ve devam etmesidir.
Özür sahibisiniz. Her namaz vakti abdest alacaksınız. O halde iken, akıntı olsa bile bez kullanıp namazı kılacaksınız. Namazdan sonra nafile namaz kılabilirsiniz. Kur’an-ı Kerim okuyabilirsiniz. Cenaze Namazı da kılabilirsiniz. Vakit çıktığı an abdestiniz bozulmuştur. Yeniden abdest alacaksınız.
Şafii Mezhebine göre; Her namaz için ayrı abdest almak gerekir. Herhangi bir namaz kıldığınız zaman bitince abdest bozulur. Kur’an-ı Kerim okumak, nafile namaz kılmak için yeniden abdest almalısınız.
Özürlü de olsanız namazı mutlaka kılacaksınız. Namazın terki yoktur.
S-3: Namazda gözlerimizden yaş geliyor, namazda ağlıyoruz. Ağlamak namazı bozar mı? Açıklar mısınız?
C-3: Hanefi Mezhebine göre; Dünyalık bir meseleden dolayı ağlamak namazı bozar. Namazın huşu ve huzuru gider.
Fakat Kur’an’daki azap ayetleri okunurken, Allah korkusundan veya cehennem ve cennet hatırlanırsa namaz bozulmaz.
Şafii Mezhebine göre; Ağlarken iki kelimede ağızdan çıkarsa namaz bozulur. Fakat kişi mecbur kalır ve sesler ikiden fazla olursa namaz bozulmaz. Kâbe’de imamların ağlaması onlara namazı bozmaz. Göz yaşarması gözden elde olmayarak gözyaşı gelmesi namazı bozmaz.
S-4: Hocam! Ben Öğle Namazının farzına İmam’a 2. Rekâtta yetiştim. Unuttum, imam selam verirken bende vermişim. Benim namazım oldu mu? Açıklar mısınız?
C-4: İmamla beraber selam verirken göğüs kıbleden dönmeden hatırlarsanız hemen kalkıp devam edin. Sehiv secdesi yapmazsınız. Namazınız tam olur. Bu görüş, Hanefi ve Şafii mezheplerine göredir. Şayet göğüs kıbleden çevrilmişse, herhangi bir konuşma olmuşsa namaz bozulur. Yeniden namazın kılınması gerekir.
S-5: Hocam! İkale ne demektir? İslam’a göre helal midir? Haram mıdır? Açıklar mısınız?
C-5: Ülkemizde Hanefi ve Şafii Mezhepleri yüzde doksan yaygın olduğu için, Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre fetvaları naklediyoruz.
Hanefi ve Şafii Mezheplerine göre; İkale satıcı ve alıcının anlaşarak rızalarına göre, aralarındaki alış-veriş akitlerini bozmalarına denir. Yani alış-verişten caymak, dönmektir. Mesela; Malı satan adama “Ben bu satış mukavelesini İkale ettim, vazgeçtim.” Derse, alıcıda “Bende bu ikaleyi kabul ettim.” Diyerek aralarında İkale ettim derler, yani anlaşma sonlandırılmış olur. Her iki taraf İkale ettiği için fesih caizdir. İkalenin caiz olması için icab ve kabul şarttır.
S-6: Hocam! Ben bir arkadaşa 1.000.-TL verdim. O bana dolar verecekti. Yalnız üzerinde dolar yokmuş 3 gün sonra verdi. Bir hoca kardeş yapılan bu iş caiz değildir, haramdır dedi. Bu konuya bir açıklık getirir misiniz?
C-6: Altın, döviz ve yabancı paraların değişimi alış-verişi peşin olması şarttır. Döviz ve altın alırken değişirken peşin almak şarttır. Peşin olmazsa sarf muamelesi caiz değildir, helal olmaz. Bundan kaçınmak lazım. Burada doların miktarı belli değildir. Yapılan muameleniz haramdır.
S-7: Hocam! Beyaz eşya alacağız, mağazalara gidiyoruz. Peşin fiyatı 110.-TL, 3 ay taksitli fiyatı 180.-TL 6 ay olursa daha da üzerine koyuyor. Bu alış-veriş helal midir? Açıklar mısınız?
C-7: Önceden listeyi gösterip peşin fiyatı belli, 3 aylık, 6 aylık taksitlerin fiyatı ise farklı gösterilir. Peşin veya veresiye fiyat farkını da kabul ederek alış-veriş yapmak caizdir. Hiçbir sakıncası yoktur.
Yalnız peşin fiyatı kabul edip anlaşılır akit yapılırsa para öderken ikinci bir pazarlık caiz değildir. Hem alıcı hem satıcı yapılan bir pazarlık üzerine ikinci pazarlık yapmak caiz değildir.
S-8: Hocam! Bir arkadaşımız namaz kılarken çok esniyor. Ah! Oh! gibi sesler de çıkarıyor. Bu sesler namazı bozar mı? Namazı bozan şeylerden bahseder misiniz?
C-8: Namazda huşu ve huzur şarttır. Namaz kılarken ister bilerek ister bilmeyerek olsun ah, oh, vah gibi sesler çıkarırsa yanındakiler de duyarsa o namaz bozulur, caiz olmaz.
Ağrı yüzünden yüksek sesle ağlamak, özürsüz olarak öksürmek, birine cevap vermek için yüksek sesle Allah ü Ekber’i söylemek, Namazda bir şey yemek içmek, yönünü kıbleden çevirmek, kendisi duyacak kadar gülmek, güldüğünü başkası duyarsa hem namazı hem de abdesti bozulur. Yellenmek, idrar kaçırmak, okuyuşta manayı değiştirecek şekilde hatalı okumak, bir rekâtta 3 defa kaşınmak namazı bozar. Namazdayken mest müddetinin bitmesi namazı bozar. Su yoktur diyerek teyemmüm yapan bir kimse namaz kılarken suyun gelmesi namazı bozar.
S-9: Hocam! Biz Azerbaycanlıyız. Biz evlenirken babam benim adıma vekâleten nikâh kıydırmış, sonra bana kızım senin nikâhını falancaya kıydırdık dedi. Şimdi de Konya’dayız, sizin nikâhınız olmamış diyorlar. Ne dersiniz?
C-9: Hanefi Mezhebine göre; Nikâhta aranan şartlar:
1- 2 erkek şahidin bulunması,
2- İcab ve kabul şartı olması, Şart yani iki erkek şahidin huzurunda falancaya seni vereceğim kabul ettin mi? Diye soracak. O da kabul ettim diyecek, o zaman vekâleten nikah kıyılır. Caiz olur.
Şahit olmadan, senin haberin olmadan nikâh geçersiz olur. Oğlan’da 2 erkek şahidin huzurunda aldım kabul ettim demesi lazım. Şahitlerinde Müslüman olması lazımdır. Siga olarak kabul edeceğim, ediyorum caiz değildir. Kabul ettim denmesi lazımdır.
Şafii Mezhebine göre; Bunların yanı sıra Velisinin de rızası olması şarttır. Siz yeniden kıydırınız.
S-10: Hocam! Biz evlatların anne baba üzerinde hakları var mıdır? Açıklar mısınız?
C10: Çocukların ebeveyn üzerinde hakları vardır.
a) Doğduğu zaman sağ kulağına Ezan, sol kulağına Kamet okuyarak güzel İslami bir isim koymak,
b) Onu çağına göre imanlı, edepli, bilgili ve kültürlü bir genç olarak yetiştirmek,
c) Çağı gelince onu İslam’a uygun ahlaklı, terbiyeli ve imanlı bir kızla veya oğlanla evlendirmek.
Bunlar babanın ve annenin görevleridir. Yapmazlarsa yarın Allah’ın katında mesuldür. 15.03.2017
İrtibat Tel : 0.332.352 42 13 • Cep : 0.505.772 15 93
e-mail : aligalip-dogan@hotmail.com
Facebook : (0) 5057721593