Fıkhî Sorular Ve Cevapları

A. Galip Doğan


S.1) Hocam sekerata giren bir Müslüman ne yapmalıyız? Açıklamanızı bekliyorum.

C.1) Genelde biz cevaplarımız Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre veriyoruz.

Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre bir Müslüman hasta olunca , ölüm hali belirtileri görüldü mü? Şunlar yapılmalıdır?

1- Hasta sekerata girdiğinde, şunlar yapılmalıdır; sağ kolu üzerine yatırıp, yüzünü kıbleye döndürülmelidir. Ayaklarını da kıbleye doğru çevrilmelidir.

2- Şahadet kelimesini söylemek sünnettir. Hasta kulağına kelime i tevhid tekrar edilmelidir. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “Ölümü yaklaşan kimselere la ilahe illallah sözünü tekrar ediniz.” Müslim

Yalnız hastaya sende söyle diye baskı yapmayınız.

3- Ölümü yaklaşmış kimsenin yanında yasin suresini okuyunuz. Ölüm envareleri görülen kimse hakkında, hüsnü zanda bulununuz. Kutsi hadis ; “Ben kulumun zannı üzereyim. Vefatından sonra gözleri kapatılmalı, elleri yana konmalıdır. Çenesi çekilmeli, ayakları bağlanmalıdır. Karnı şişmemesi için üzerine ağır bir metal konmalıdır.”

S.2) Hocam ulusal kanallarda bazı etiketli proflar, hadislerle amel olmaz, sağlam hadis çok az diyorlar. Bunlar zihnimizi bulandırıyor bir açıklama yapar mısınız?

C.2) İmam-ı Azam fıkhül-ekber sayfa 451 den itibaren, meşhur mutavatır hadisi inkar eden dinden çıkar der. Vacibi inkar eden dinden çıkmaz ama meşhur mutavatır hadisleri inkar eden dinden çıkar. Ör. Peygamberimiz (S.A.V) meşhur ve mutavatır hadisi ; “ma beyne ve beyti ve mimberi ravzatül minriyazil cenneh.” Beytimle mimberim arası cennet bahçelerinden bir bahçedir. Bunu inkar eden dinden çıkar. İmam-ı Azam fıkhül-ekber.

Peygamberimiz (S.A.V) veda haccında şöyle buyurdu; “Ben size iki kaynak bırakıyorum; birisi, hablu metin olan Kur’an , diğeri benim hadislerim sözlerim.” Buyurmuştur. Peki Allan cc. Namaz kılın der. Nasıl kılacağımızı Kur’an açıklamaz biz bunu Peygamberimizden öğreniyoruz. Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “ Sallu raey tu müni kema usalliye.” Namazı bende gördüğünüz gibi kılıız. Onlar ard niyetli kökleri başka yerde bozguncular, onlara aldanmayın. Hadislerle kalkarsa, islam hıristiyanlık gibi olur. 1984 Biz İrana gittik, mollalarla hep tartıştık hadislerin çok azını kabul ediyorlar işte bütün dert oradan geliyor.

S.3) Hocam İslam sihir büyüye nasıl bakar? Nazar var mıdır? Açıklar mısınız?

C.3) Sihir, büyü Hz. Musa zamanında da vardı. Ancak İslam bunu men etti, yasakladı. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “ İstikbalden haber veren, haber alan , kahinin dediğine inanan Hz. Muhammed’e indirileni inkar etmiş olur. Sihir yapmak ve büyü yapmak , yaptırmak ondan kazanç sağlamak haramdır. Peygamber (S.A.V) e lebid adında bir yahudi büyü yaptı, Felak Nas sureleri o zaman nazil oldu. “ve min şerrin neffasati fil ukad. “ Düğümlere üfleyenlerin şerrinden Rabbime sığınırım.” Kesinlikle büyücülerin sözlerine inanmayın. Geleceği Allah’tan başkası bilemez. Ancak Allah’ın bildirdikleri bilir.

Nazara gelince;

Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur;

1- Nazar haktır, ondan Allah’a sığının.

2- Nazar haktır, dağı yerinden oynatır.

3- Nazar haktır, deveyi kazana, insanı mezara sokar.

4- Nazar haktır, ölenlerin çoğu nazardandır.

Ashab-ı kiramdan Amr bin Rabia, sehleyi yıkanırken görür çok dikkatli kıskançlıkla bakar, sehle hemen olduğu yere yıkılıverir. Sehleyi hemen Peygamber (S.A.V) huzuruna götürürler Efendimiz (S.A.V) “ Kimden şüphe ediyorsun kim baktı “ der. Sahabeler, Amr baktı derler. Bunun üzerine Peygamberimiz (S.A.V) Amr ı çağırır, azarlar, şöyle der;

“Sizden biriniz neden din kardeşini öldürüyor? Biriniz kardeşinizde beğendiği bir şeyi gördüğü zaman ona mübarek olması için dua etsin. Maşaallah, barekallah gibi sözler söylesin.”

Kalem suresi 51,52 ayetlerinde şöyle der; “ O inkar edenler zikri (Kur’an) işittikleri zaman nerdeyse gözleriyle seni devireceklerdi.” Burada da nazara dikkat çekiliyor.

S.4) Hocam cenazelerde kabirlere gidiyoruz, mezar üzerine oturuyoruz, islama göre uygun mudur?

C.4) Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre; Mecbur kalmadıkça mezar üzerine oturmak mekruhtur. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “Sizden biriniz, ateş üzerine oturup, elbisesini yakıp, ateşin vücuduna tesir etmesi, kabir üzerine oturmasından daha hayırlıdır.”

Kaynak; Müslim Ebu Davud

S.5) Hocam babam yeni vefat etti. Onu dedemin üzerine defnettik, orda görüşürler mi? Orada görüşürler mi? Ziyarete gittiğimizde onlar bizi tanır mı? görür mü? Çok merak ediyoruz, açıklar mısınız?

C.5) Ölen cesettir, ruhlar ölmez, hatta Evliya Ullahın, şehitlerin cesetleri çürümez. Onları toprak yemez, Ölüler üstüne, yakınına gömülen insanları görür bilir, konuşurlar. Bu konuda bir çok hadis var. Efendimiz şöyle buyurdu;

“Ölülerinizin kefenlerini iyi seçin, çünkü onlar kefenlerinden dolayı övünürler ve kabirlerinde bir birini ziyaret ederler.”

Başka bir hadiste şöyle buyrulur;

“Sağ olanların amelleri ölülere gösterilir. İyilik görürlerse, sevinirler ve rahatlarlar. Şayet kötülük görürlerse Allah’ım ona hidayet ver derler. Kaynak; Taberanı

S.6) Hocam sizi Konya dışından arıyorum; kocam kumar oynuyor, spor toto başka kumarlar da oynuyor oralardan para kazanıyor. Bizde bu paradan yiyoruz. Biz günaha giriyor muyuz?

C.6) Sizin bilerek o kumar parasını yemeniz caiz değildir haramdır. Başka bir yerden, helal yoldan bir gelir var mı? Varsa siz ondan yemeye çalışın. Bir lokma haram mideye girerse kırk gün ibadete manisi var. Siz dua edin, sabredin. Allah kocanızı ıslah eylesin. Helal yoldan yemeye özen gösterin.

S.7) Hocam biz arkadaşlar kağıt oynuyoruz. Yenilen bizim çayımızın, yiyeceğimizin parasını veriyorlar. Bu helal mıdır? Bizim arkadaşlar kağıt oyununa başlarken besmele çekiyorlar, biz çekme diyoruz ama bana uğur getirsin diye çekiyorum der. Açıklama yapar mısınız?

C.7 Şans oyunlarının, kağıt oyunlarının hepsi haramdır. Ondan içilen çayınız haramdır. Buna dikkat edin. Kumara başlarken besmele çekilmez, çekilmesi haramdır.

İmam-ı Azam; Fıkhül Ekber adındaki eserde bir adam harama besmele çekerse dinden çıkar, kafir olur. O zaman ebedi hayatı mahvolur. Söyleyin o arkadaşınıza kumarda kumara başlarken besmele çekmesin, hiç de doğru değil.

S.8) Hocam Aksaray’dan arıyorum. Biz köydeyiz, koyunlarımız var. Bir koyun öleceği an, hanım ay hali olduğu halde koyunu kesmiş, cami hocası bu kesilen yenmez dedi ama biz de yedik, yanlış mı yaptık? Günah mı işledik? Açıklar mısınız?

C.8) Kim demiş kadının o halde iken kestiği yenmez diye. Böyle bir fetva yoktur. Kadına namaz, oruç, zekat, hac farz değil mi? Öyleyse o da mesul olduğuna kestiği de yenir. Örf olarak kadınlar ince ruhlu olduğu için, erkekler keser. Kadın da insandır, Müslümandır, kestiği de yenir.

S.9) Hocam abdest aldıktan sonra şeytanın üflediğini hissediyorum. Sanki yellenme oluyor gibi oluyorum, abdestim bozuluyor mu? Açıklar mısınız?

C9) Ses duyulmadıkça, bir koku gelmedikçe abdest bozulmaz. Siz şüphelenmeyin, şüpheli oldukça dürüst namaz kılamazsınız. Abdest tamamdır.

S.10) Kalben işlenen ameller, organların işlediği amellerden daha faziletli midir? Açıklar mısınız?

C.10) İman amel, hem kalp ve hem de dille, olmalıdır. Bir insan dille şehadet getirse ama kalbi onaylamazsa iman etmiş olamaz. Münafık olur. Kalb tasdik eder de dille söylemezse bu da iman etmiş sayılmaz.

Hucurat suresi 14. Ayette şöyle denir;

“Bedeviler dedi ki,; İman ettik. “De ki ; Siz iman etmediniz. Ancak islamı Müslüman veya teslim olduk deyin. İman henüz kalplerinize girmiş değil. Kalple yapılan zikir ve ibadetle gösteriş olmaz. “

Hac suresi 32. Ayetinde şöyle der;

“İşte böyle kim Allah’ın şiarlarını yüceltirse, şüphesiz bu kalblerin takvasındadır.” Burda kalbin fazileti görülmektedir. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurdu ; Göğsünü işaret ederek;

Fıkhî Sorular Ve Cevapları


S.1) Hocam sekerata giren bir Müslüman ne yapmalıyız? Açıklamanızı bekliyorum.

C.1) Genelde biz cevaplarımız Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre veriyoruz.

Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre bir Müslüman hasta olunca , ölüm hali belirtileri görüldü mü? Şunlar yapılmalıdır?

1- Hasta sekerata girdiğinde, şunlar yapılmalıdır; sağ kolu üzerine yatırıp, yüzünü kıbleye döndürülmelidir. Ayaklarını da kıbleye doğru çevrilmelidir.

2- Şahadet kelimesini söylemek sünnettir. Hasta kulağına kelime i tevhid tekrar edilmelidir. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “Ölümü yaklaşan kimselere la ilahe illallah sözünü tekrar ediniz.” Müslim

Yalnız hastaya sende söyle diye baskı yapmayınız.

3- Ölümü yaklaşmış kimsenin yanında yasin suresini okuyunuz. Ölüm envareleri görülen kimse hakkında, hüsnü zanda bulununuz. Kutsi hadis ; “Ben kulumun zannı üzereyim. Vefatından sonra gözleri kapatılmalı, elleri yana konmalıdır. Çenesi çekilmeli, ayakları bağlanmalıdır. Karnı şişmemesi için üzerine ağır bir metal konmalıdır.”

S.2) Hocam ulusal kanallarda bazı etiketli proflar, hadislerle amel olmaz, sağlam hadis çok az diyorlar. Bunlar zihnimizi bulandırıyor bir açıklama yapar mısınız?

C.2) İmam-ı Azam fıkhül-ekber sayfa 451 den itibaren, meşhur mutavatır hadisi inkar eden dinden çıkar der. Vacibi inkar eden dinden çıkmaz ama meşhur mutavatır hadisleri inkar eden dinden çıkar. Ör. Peygamberimiz (S.A.V) meşhur ve mutavatır hadisi ; “ma beyne ve beyti ve mimberi ravzatül minriyazil cenneh.” Beytimle mimberim arası cennet bahçelerinden bir bahçedir. Bunu inkar eden dinden çıkar. İmam-ı Azam fıkhül-ekber.

Peygamberimiz (S.A.V) veda haccında şöyle buyurdu; “Ben size iki kaynak bırakıyorum; birisi, hablu metin olan Kur’an , diğeri benim hadislerim sözlerim.” Buyurmuştur. Peki Allan cc. Namaz kılın der. Nasıl kılacağımızı Kur’an açıklamaz biz bunu Peygamberimizden öğreniyoruz. Efendimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “ Sallu raey tu müni kema usalliye.” Namazı bende gördüğünüz gibi kılıız. Onlar ard niyetli kökleri başka yerde bozguncular, onlara aldanmayın. Hadislerle kalkarsa, islam hıristiyanlık gibi olur. 1984 Biz İrana gittik, mollalarla hep tartıştık hadislerin çok azını kabul ediyorlar işte bütün dert oradan geliyor.

S.3) Hocam İslam sihir büyüye nasıl bakar? Nazar var mıdır? Açıklar mısınız?

C.3) Sihir, büyü Hz. Musa zamanında da vardı. Ancak İslam bunu men etti, yasakladı. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “ İstikbalden haber veren, haber alan , kahinin dediğine inanan Hz. Muhammed’e indirileni inkar etmiş olur. Sihir yapmak ve büyü yapmak , yaptırmak ondan kazanç sağlamak haramdır. Peygamber (S.A.V) e lebid adında bir yahudi büyü yaptı, Felak Nas sureleri o zaman nazil oldu. “ve min şerrin neffasati fil ukad. “ Düğümlere üfleyenlerin şerrinden Rabbime sığınırım.” Kesinlikle büyücülerin sözlerine inanmayın. Geleceği Allah’tan başkası bilemez. Ancak Allah’ın bildirdikleri bilir.

Nazara gelince;

Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur;

1- Nazar haktır, ondan Allah’a sığının.

2- Nazar haktır, dağı yerinden oynatır.

3- Nazar haktır, deveyi kazana, insanı mezara sokar.

4- Nazar haktır, ölenlerin çoğu nazardandır.

Ashab-ı kiramdan Amr bin Rabia, sehleyi yıkanırken görür çok dikkatli kıskançlıkla bakar, sehle hemen olduğu yere yıkılıverir. Sehleyi hemen Peygamber (S.A.V) huzuruna götürürler Efendimiz (S.A.V) “ Kimden şüphe ediyorsun kim baktı “ der. Sahabeler, Amr baktı derler. Bunun üzerine Peygamberimiz (S.A.V) Amr ı çağırır, azarlar, şöyle der;

“Sizden biriniz neden din kardeşini öldürüyor? Biriniz kardeşinizde beğendiği bir şeyi gördüğü zaman ona mübarek olması için dua etsin. Maşaallah, barekallah gibi sözler söylesin.”

Kalem suresi 51,52 ayetlerinde şöyle der; “ O inkar edenler zikri (Kur’an) işittikleri zaman nerdeyse gözleriyle seni devireceklerdi.” Burada da nazara dikkat çekiliyor.

S.4) Hocam cenazelerde kabirlere gidiyoruz, mezar üzerine oturuyoruz, islama göre uygun mudur?

C.4) Hanefi ve Şafi Mezheplerine göre; Mecbur kalmadıkça mezar üzerine oturmak mekruhtur. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurur; “Sizden biriniz, ateş üzerine oturup, elbisesini yakıp, ateşin vücuduna tesir etmesi, kabir üzerine oturmasından daha hayırlıdır.”

Kaynak; Müslim Ebu Davud

S.5) Hocam babam yeni vefat etti. Onu dedemin üzerine defnettik, orda görüşürler mi? Orada görüşürler mi? Ziyarete gittiğimizde onlar bizi tanır mı? görür mü? Çok merak ediyoruz, açıklar mısınız?

C.5) Ölen cesettir, ruhlar ölmez, hatta Evliya Ullahın, şehitlerin cesetleri çürümez. Onları toprak yemez, Ölüler üstüne, yakınına gömülen insanları görür bilir, konuşurlar. Bu konuda bir çok hadis var. Efendimiz şöyle buyurdu;

“Ölülerinizin kefenlerini iyi seçin, çünkü onlar kefenlerinden dolayı övünürler ve kabirlerinde bir birini ziyaret ederler.”

Başka bir hadiste şöyle buyrulur;

“Sağ olanların amelleri ölülere gösterilir. İyilik görürlerse, sevinirler ve rahatlarlar. Şayet kötülük görürlerse Allah’ım ona hidayet ver derler. Kaynak; Taberanı

S.6) Hocam sizi Konya dışından arıyorum; kocam kumar oynuyor, spor toto başka kumarlar da oynuyor oralardan para kazanıyor. Bizde bu paradan yiyoruz. Biz günaha giriyor muyuz?

C.6) Sizin bilerek o kumar parasını yemeniz caiz değildir haramdır. Başka bir yerden, helal yoldan bir gelir var mı? Varsa siz ondan yemeye çalışın. Bir lokma haram mideye girerse kırk gün ibadete manisi var. Siz dua edin, sabredin. Allah kocanızı ıslah eylesin. Helal yoldan yemeye özen gösterin.

S.7) Hocam biz arkadaşlar kağıt oynuyoruz. Yenilen bizim çayımızın, yiyeceğimizin parasını veriyorlar. Bu helal mıdır? Bizim arkadaşlar kağıt oyununa başlarken besmele çekiyorlar, biz çekme diyoruz ama bana uğur getirsin diye çekiyorum der. Açıklama yapar mısınız?

C.7 Şans oyunlarının, kağıt oyunlarının hepsi haramdır. Ondan içilen çayınız haramdır. Buna dikkat edin. Kumara başlarken besmele çekilmez, çekilmesi haramdır.

İmam-ı Azam; Fıkhül Ekber adındaki eserde bir adam harama besmele çekerse dinden çıkar, kafir olur. O zaman ebedi hayatı mahvolur. Söyleyin o arkadaşınıza kumarda kumara başlarken besmele çekmesin, hiç de doğru değil.

S.8) Hocam Aksaray’dan arıyorum. Biz köydeyiz, koyunlarımız var. Bir koyun öleceği an, hanım ay hali olduğu halde koyunu kesmiş, cami hocası bu kesilen yenmez dedi ama biz de yedik, yanlış mı yaptık? Günah mı işledik? Açıklar mısınız?

C.8) Kim demiş kadının o halde iken kestiği yenmez diye. Böyle bir fetva yoktur. Kadına namaz, oruç, zekat, hac farz değil mi? Öyleyse o da mesul olduğuna kestiği de yenir. Örf olarak kadınlar ince ruhlu olduğu için, erkekler keser. Kadın da insandır, Müslümandır, kestiği de yenir.

S.9) Hocam abdest aldıktan sonra şeytanın üflediğini hissediyorum. Sanki yellenme oluyor gibi oluyorum, abdestim bozuluyor mu? Açıklar mısınız?

C9) Ses duyulmadıkça, bir koku gelmedikçe abdest bozulmaz. Siz şüphelenmeyin, şüpheli oldukça dürüst namaz kılamazsınız. Abdest tamamdır.

S.10) Kalben işlenen ameller, organların işlediği amellerden daha faziletli midir? Açıklar mısınız?

C.10) İman amel, hem kalp ve hem de dille, olmalıdır. Bir insan dille şehadet getirse ama kalbi onaylamazsa iman etmiş olamaz. Münafık olur. Kalb tasdik eder de dille söylemezse bu da iman etmiş sayılmaz.

Hucurat suresi 14. Ayette şöyle denir;

“Bedeviler dedi ki,; İman ettik. “De ki ; Siz iman etmediniz. Ancak islamı Müslüman veya teslim olduk deyin. İman henüz kalplerinize girmiş değil. Kalple yapılan zikir ve ibadetle gösteriş olmaz. “

Hac suresi 32. Ayetinde şöyle der;

“İşte böyle kim Allah’ın şiarlarını yüceltirse, şüphesiz bu kalblerin takvasındadır.” Burda kalbin fazileti görülmektedir. Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurdu ; Göğsünü işaret ederek;

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.