S.1) Hocam ben baypas ameliyatı oldum, abdest alamıyorum, teyemmümü neyle yaparım, açıklarmısınız.?
C.1) Abdest almaya gücü yetmezse teyemmüm abdesti alır. Tuğla, kiremit, toprak cinsinden biriyle teyemmüm yapar. Teyemmümün iki farzı var. 1. Niyet, 2. Elleri toprağa vurup, ilk önce yüzüne sonra sağ kola, sonra sol kola mest eder. Böylece namazı kılar., Kur’anı okur, her türlü işlemi yapar.
Not; Teyemmümle ilgili ayet. Nisa 43 Maide suresi ayet.6
S.2) Hocam ayağım alçılı nasıl gusül abdesti alırım, nasıl abdest alırım? Açıklarmısınız.
C.2) Hanefi mezhebine göre, sağlık yönünden su kullanamıyorsa, alçı varsa, sargı varsa, su ıslatmak tehlikeli olursa, o zaman sargı üzerine mesh edebilirsiniz. Çözüp yıkanması zararlı olmazsa o zaman çözülüp yıkanır. Yani çözülüp yeniden sarılması uygunsa o zaman ıslatılır, sonra sarılır.
Şafi mezhebine göre, bir yerde yarası olan kırılan , alçıya alınan yer hususunda üç şey yapılması gerekir;
1-Yaralanan, kırılan azanın sağlam olan kısmı yıkanmalıdır.
2-Sargı üzerini mesh etmelidir.
3-Yaralanan veya kırılan azanın yıkanması tehlikeli ise, mesh etmelidir. Yaralı yerleri mesh ederken, diğer yerleri yıkamalıdır.
Yine şafi mezhebine göre; Yara ve kırık sargı üzerine mesh edecek kimsenin üç durumda namazını kaza etmesi vacip olur.
1-Abdestsiz cünüb iken sarılan ve çözülmesi mümkün olmayan sargılardan dolayı, namazı kaza etmek vacip olur.
2-Sargı teyemmüm azalarında (kollarda ve yüzde) olursa yine namazı kaza etmesi gerekir. Nedeni hem onun abdesti, hem onun bedeli olan teyemmüm noksandır. Onun namazı kaza etmesi vacip olur.
3-Sargı yaranın haricinde kalan, sağlam kısmı kapsıyorsa, kapatıyorsa, namazı kaza etmek gerekir.
S.3) Hocam Eskişehir’den arıyorum, sizi yutuptan takip ediyoruz. Bazı cemaat imama uyduğu halde, kendisi okuyor, neden okuyorlar? Merak ettik neden okuyorlar?
C.3) Hanefi mezhebine göre, imama uyarak cemaatle namaz kılarken besmele çeker, imama uyar, cemaat okumaz. İmam okur cemaat dinler, okumaz. Yalnız birinci oturuşta Tahiyat, sonra Tahiyat, Salli, Barik, Rabbena.
Şafi mezhebine göre, Fatiha sız namaz olmaz. Onun için şafi mezhebinde olanlar imama uydukları zaman, içlerinden Fatiha’yı okumak zorundadırlar.
Sessiz kılınan namazlarda, ise bütün kıraatleri cemaat okur. Şafilerde fatihayı okumak farzdır. Onlar şafi kardeşlerdir.
S.4) Hocam Karamandan arıyorum. Belediyede kıyılan nikah nikah yerine geçer mi açıklarmısınız?
C.4) Nikahta iki şart var. Bunlar yerine gelmezse nikah caiz olmaz.
A) Nikahta iki erkek şahit olması şarttır. İki erkek olmazsa, İki kadın bir erkek olması şarttır.
B) İkinci icap ve kabul şartı var. Allahın emri Peygamberin kavli şahitlerin huzurunda , falancanın oğlu, falancayı eşliğe, fenkıhlığa, zevceliğe aldın kabul ettin mi denir. Muhatabı kız veya oğlan aldım kabul ettim demesi şarttır. Edeceğim, ediyorum, evet denmesinde nikah caiz olmaz. Mutlaka aldım kabul ettim denecek. Belediye nikahı kıyılırken şahitler var ama, evet deniliyor bu açıdan belediye nikahı dini nikah yerine geçmez. Ama şimdi yasa gereği müftülerde nikah kıyabiliyor hem resmi hem de dini şartlar uygulanıyor bu yönden sevindirici oldu.
S.5) Hocam gusül abdesti aldıktan sonra, namaz kılmam için tekrar abdest alacakmıyım? Alacaksın dediler ne dersiniz ?
C.5) Gusül sünnete uygun olarak alınırsa tekrar abdest almaya gerek kalmaz. Aldığın gusülle hem namaz kılar, hem Kur’an okur herşeyi yaparsın.
Hanefi mezhebine göre;
Guslün farzı üçtür. Hanefi mezhebinde niyet sünnettir.
1- Ağzı bol su ile yıkamak.
2- Buruna bol su çekip, genize kadar kadar götürmek.
3- Bütün vücudu kuru yer kalmadan yıkamak.
Şafi mezhebine göre,
Guslün farzı üçtür.
1- Gusül için niyet etmek. Niyet farzdır.
2- Avret mahalini güzelce yıkamak.
3- Bütün vücudu bir kuru yer bırakmadan yıkamak. Şafilerde burun için yıkamak, ağzı yıkamak farz değil. Sünnettir. Hanefilerde niyet farz değil sünnettir.
S.6) Cünüp iken yemek yenir mi? Neler yapılamaz açıklarmısınız?
C.6) Ağzını yıkarsanız veya abdest alırsanız yiyebilirsiniz. O da yemek zorunda olduğunuz zaman.
Cünüpken yenmesi, yapılması yasak olan haram olalar:
Hanefi ve şafi mezheplerine göre gusül icap ettiği zaman, yıkanmadan yapılması haram olan şeyler ;
a- Namaz kılmak haramdır. Gusül yapması şart olan kadın veya erkek hiçbir namaz kılamaz, tilavet secdesi yapamaz.
b- Kur’an ı Kerim’i ele alamaz, Kur’an ı Kerim’i okuyamaz. Ancak duaları dua niyetiyle okuyabilir.
c- Camiye giremez.
d- Kabe’ye giremez, Kabe’yi tavaf edemez.
Not: Hacca kadın cünüb tavaf ederse, ceza olarak bir deve kurban eder. Ümrede cünüb tavaf ererse bir koyun kesmek şart olur.
Kaynak: Darrül Muhtar , Fetevai Hindiye
S.7) Hocam çok ince giyiyorlar, dar pantolon, vücut hatları belli, bununla namaz olur mu? Açıklar mısınız?
C.7) Biz genelde cevaplarımızı Hanefi ve Şafi mezhebine göre veriyoruz. Hanefi ve Şafi mezheplerine göre; vücut hatlarını belli eden ince elbise ile namaz kılmak caiz olmaz. O kılınan namaz , namaz olmaz. Kadının ince baş örtüsü ile saçı görünüyorsa namaz kılması caiz olmaz. Hatta vücudun beyazlığını gösteren ince şeffaf örtü giysi ile sokağa çıkmak haram olur, caiz olmaz. Ama günümüzde dar giymek, ince giymek moda oldu. Bayanlar öyle dar pantolon giyiyorlar ki bütün vücut hatları belli, Haram işliyorlar, zinaya teşvik ediyorlar.
S.8) Hocam bir genç ulusal kanalda benim alacağım kızı Allah bilir mi diye sordu. Hoca Allah senin alacağın kızı bilmez dedi. Bunu bir açıklar mısınız?
C.8) Allah (cc) nin ilim sıfatı, Allah’ın ilmi sonsuz, sınırsız ve sorunsuzdur. Allah (cc) ilmi ezelde olmuş, olacak, gelmiş gelecek, herşeyin bilgisine vakıftır. Bildiği için yazar yazdığı gibi günü gelince ortaya çıkar. Allah (cc) senin alacağın kızı bilmez demek, Allah’ın ilim sıfatını inkar etmek demek olur. Allah (cc) herşeyi bilir görür ona göre yaratır.
S.9) Hocam bir sosyal medyada kadere iman yoktur deniyor. Açıklar mısınız?
C.9) Kader; Allah’ın ilmi ezelde bildiği, yazdığı, çizdiği , planladığı olaylara kader denir.
Kaza ise; Yazılan, çizilen, plan proğramı yapılan olayların günü gelince ortaya çıkmasına kaza denir. İmam-ı Gazali kaderi ambara, devaya benzetmiş, Kazayı ise günü gelince o ambardan ihtiyaç olanın alınmasına benzetmiştir. Kazayı kileye ölçüye benzetmiştir. Kaderi inkar eden dinden çıkar.
S.10) Hocam Karaman’dan arıyoruz. Biz aramızda tartışıyoruz. Bir hukukçu arkadaş İslam’da da adaletsizlik var, Mirasta erkek iki kız neden bir alıyor, neden eşit almıyor, burda haksızlık var diyor açıklama yapmanızı bekliyoruz.
C.10) Nisa suresinde, erkek iki, kız bir hisse alır der.
Şöyle açıklayalım; Ahmed adında baba var. Onun hasan adında bir oğlu, Ayşe adında bir kızı var. Baba öldü üç milyar parası kaldı. Bunun iki milyarını erkek Hasan alır, bir milyarını kızı Ayşe alır. Erkek iki hisse aldı evlendiği kadın da babasından bir hisse aldı 2+1 =3 hisse eder. Ayşe bir hisse aldı evlendiği Ali de iki hisse aldı 2+1=3 hisse eder eşitlik bozulmamış. Kaldı ki erkeğin anne babaya bakma mecburiyeti var kadının böyle bir sorumluluğu yok.