S.1) Sayın hocam Teheccüt namazı nedir ne zaman kılınır açıklar mısınız?
C.1) Teheccüt namazı gecenin 3\2 kılınan bir namazdır gece yarısı sabah namazından önce imsak kesmeden kılınan bir namazdır. Hanefi ve şafi mezheplerine göre mendup olan bir namazdır Hanefi mezhebine göre Teheccüd namazı en az 2 rekat en fazla 8 rekat kılınır. Şafi mezhebine göre en az 2 rekat fakat en çok için bir sınırlama yoktur. Peygamberimiz (SAV) her gece fasılasız Teheccüd kılmıştır. Peygamberimiz (SAV) “insan uyuduğu zaman şeytan kişinin ensesine 3 düğüm vurur sonra iyi uykular der düğümü atar; kişi uyanıp Allah’ı anarsa bir düğüm çözülür, abdest alırsa 2. Düğüm çözülür namaza durduğu zaman 3. Düğüm çözülür böylece huzurlu bir nefs ile sabahlar” (Buhari Müslüm ebu davud) Allah’a Müslüman nafile ibadetlerle yaklaşır ramazanda Kabe’de ve Ravza’da (Medine’de) ramazanın son 10 günü cemaat le 10 rekat teheccud namazı kılınır bu günde aynı kılınmaya devam ediyor.
S.2) Hocam biz ceza evinde mahkumuz Cuma namazı bize farz olur mu? Ceza evinde Cuma kılınır mı? Açıklar mısınız.
C.2) Cuma namazının kılınmasının şartlarının biri de caminin herkese açık olmasıdır. Hanefi mezhebine göre ceza evindeki mahkumlara Cuma namazı farz değildir. 1-Camiye herkes dışardan gelemez. 2-Hür değillerdir bu sebeple Cuma namazı mahkumlara farz olmaz. Şafi mezhebine göre ceza evinde yatanlardan o yerin insanlardan 40 kişi yatıyorsa o takdirde mahkumlara Cuma namazı farz olur. Hanifilerde o şartlarda şafilere uyarak hanifilerde Cuma namazı kılarlar şafi taklit ederler.
S.3) Hocam ölmüş bir kimseyi öpmek doğru mudur babamız öldü çok borcu var reddi miras yapabilir miyiz açıklar mısınız?
C.3) Biz genelde cevaplarımızı hanifi ve şafi mezheplerine göre veririz ölmüş olan bir kimseyi öpmekte bir sakınca yoktur öpülebilir yalnız ölen karısını öpemez öldükten sonra nikah düşer bu açıdan erkeğin ölen eşini öpmesi caiz değildir. Hz. Aişe (r.a) şöyle rivayet eder peygamberimiz (SAV) Medine’de ilk vefat eden muhacirlerden Osman bin Mahsun’un yüzünü açıp öpmüştür ona dua ettiğini gördüm demiştir. Nitekim peygamber (SAV) vefat ettiğinde Hz. Ebubekir odasına giriyor alnından öpüyor şöyle diye ağlıyordu anam babam sana feda olsun ey Allah’ın Rasülu hayatında güzeldi vefatında guzeldi demiştir. Aynı şekilde evli olan eşler eşleri vefat ettikten sonra öpemezler reddi mirasa gelince babanızın kul borcu varsa mevcut yasalara göre reddi miras yaptınız Allah’ın yasalarına göre reddi miras yapamazsınız borcu varsa malı da vardır malını satar borcu kapatırsınız şayet borç kapanmazsa evlatları babanın borcunu ödeyeceklerdir.
S-4) Hocam bir konuyu tartıştık sizden yardım bekliyor ölen bir erkek karısını yıkayabilir mi veya ölen kocasını karısı yıkayabilir mi açıklamanızı bekliyoruz?
C.4) Hanefi mezhebine göre kocası ölen bir kadın üç iddet bekler nikahı düşmez bunun için kadın kocasını yıkayabilir, kocasının vücuduna bakabilir yalnız kocası tarafından 3 talakla boşanmış olan bir kadın kocasını yıkayamaz onun vücuduna dokunamaz yıkacak kimse olmazsa ancak teyemmüm yaptırabilir. Şafi mezhebine göre kocası ölen bir kadın kocası tarafından boşanmamışsa kocasını yıkar aynı şekilde kocası da karısını yıkayabilir fakat imkan varsa erkeğin erkeğe kadının kadına yıkaması güzel daha faziletlidir örfe daha uygundur.
S.5) Hocam Kütahya’dayım bizim bu yörelerde ölü defnedildikten sonra 40-52. günleri tertip ediliyor. Mevlid okunuyor bunun dinde yeri var mıdır caiz midir açılar mısınız?
C.5) Burada mezheplere göre değil İslam’a göre ne ayette ne hadiste ne kıyas ne icmada böyle bir 40. 52. gece yoktur merasim yoktur bunları yapmak bidattir günahtır bu Hristiyanlardan bize geçen bir adettir.
S.6) Hocam bir yakınımız dağda ölü bulundu kolları bacakları kalmış bunun cenazesi yıkanır mı açıklar mısınız?
C.6) Hanefi mezhebine göre el kol bacak gibi organlar bulunursa bunlar yıkanmaz cenaze namazı da kılınmaz bunlar bir beze sarılarak defnedilir. Şafi mezhebine göre bir uzuvda olsa el bacak kol da olsa yıkanır cenaze namazı kılınır kabre gömülür. İnsan vücudu muhterem olduğu gibi organları da muhteremdir. (El-mebsut 2/54)
S.7) Hocam biz nişanlıyız ben kayınpederime dini nikah kıyalım diyorum razı olmuyor bizde nişanlımla geziyoruz arabayla gezmelere gidiyoruz bunun bir sakıncası var mı dır açıklar mısınız?
C.7) Dini nikah kıyılmadan nişanlı ile bir arada kalmanız dinen yasaktır. Allah (C.C) Kur’an’da şöyle buyurur “zinaya yaklaşmayın” buyruğuna dikkat etmek lazım kayınpederin dini nikaha izin vermemesi sizin öyle gezmenizi ruhsat vermez kapalı bir odada kimse yokken bir arada kalmanız zina hükmündedir.
S.8) Hocam içkili bir lokantada toplantı oluyor biz içmiyoruz bizim oraya gitmemiz doğru mudur açıklar mısınız?
C.8) Allah’a isyan olan yerde mahluka itaat olmaz içkili düğünlere içkili davetlere gitmek günahtır caiz değildir böyle yerlere gitmezseniz böyle toplantılar yapamazlar. Peygamberimiz (SAV) Allah’a ve ahiret gününe inananlar üzerinde içki bulunan sofraya oturmasın. (Tirmizi) Dinimiz içki içilen haram işlenen yerlerde bulunmayı haram kılmıştır.
S.9) Hocam yılbaşı geliyor Noel kutlamaları yapılıyor sabahlara kadar eğleniliyor bu dinen uygun mudur açıklar mısınız?
C.9) Peygamber (SAV) şöyle buyurur “Men teşebbe kavmin Felaysa minni” kim başkasına benzerse bizden değildir. Başka bir hadis “Men teşebbe bi gayri fehüve minhum” kim başkasına benzerse oda onlardandır öyle kutlama yapmak caiz değildir günahtır.
Dua ve Selamlar 19.12.2018
İletişim-Tel:0332-3524213 veya 05057721593-94
Posta:aligalipdogan@hotmail.com Ali Galip DOĞAN
Facebook: Ali Galip Doğan İrşad Vakfı Başkanı