Diyanet: Başkasının Markasını İzinsiz Kullanmak Kul Hakkını İhlaldir

Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, emek ve gayret sarf ederek toplum nezdinde itibar gören bir markanın, izinsiz olarak başkaları tarafından kullanılmasının kul hakkı ihlaline ve müşterilerinin aldatılmasına sebep olacağından...

Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, emek ve gayret sarf ederek toplum nezdinde itibar gören bir markanın, izinsiz olarak başkaları tarafından kullanılmasının kul hakkı ihlaline ve müşterilerinin aldatılmasına sebep olacağından dolayı caiz olmadığına hükmetti.

Sanal alemden vatandaşların sorularını cevaplandıran Din İşleri Yüksek Kurulu, "Başkasına ait bir 'marka'yı izinsiz kullanmak, bunun ticaretini yapmak, para kazanmak dinen caiz olur mu?" sorusunu değerlendirdi. Başkasının emeğini gasp anlamına gelecek her iş, tutum ve davranışın kul hakkı sorumluğunu gerektirdiğine dikkat çeken Din İşleri Yüksek Kurulu açıklamasında, "Bu sorumluluk ise söz konusu hak sahibine iade edilmedikçe veya helallik alınmadıkça ortadan kalkmaz. İslam emeğe büyük önem verir, haksız kazanca karşı çıkar. Kur’an-ı Kerim’de 'İnsan için ancak çalıştığı vardır.' (Necm, 53/39) buyrulur. Hz. Peygamber de (sas) emeğin hakkının verilmesini değişik hadisleriyle ifade etmişlerdir. Bunlardan birinde 'Hiçbir kimse, elinin emeği ile kazandığını yemekten daha hayırlı bir kazanç yememiştir. Allah’ın Peygamberi Davud da kendi elinin emeğini yerdi.' (Buhari, Büyu’, 15) buyurmuşlardır. Bu itibarla, emek ve gayret sarf ederek toplum nezdinde itibar gören bir firmanın kendi markasının izinsiz olarak başkaları tarafından kullanılması kul hakkı ihlaline ve müşterilerinin aldatılmasına sebep olacağından dolayı İslam ahlakıyla bağdaşmamaktadır. Ayrıca bu yolla haksız kazanç sağlamak da dinen caiz değildir." denildi.

'BANKA KREDİSİ ALMAYA ARACILIK EDEN KİŞİNİN KOMİSYON ALMASI HELAL OLUR MU?'

Banka kredisi almaya aracılık eden kişinin komisyon alıp alamayacağı yönündeki soruyu da cevaplandıran Yüksek Kurul, "Kişi veya firmanın bankadan alacağı faizli krediye aracılık edilmesi karşılığında komisyon adı altında ücret alınması helal olmaz. Çünkü Hz. Peygamber (sas), faiz alan ve verenin yanı sıra yazmak, şahit olmak ve vekil olmak suretiyle faiz işlemine yardımcı olan herkesi sorumlu tutmuştur. Eğer kredi faizsizse ve aracı olan kişi, bu işlemleri takip edip sonuçlandırmak için ücretle tutulmuşsa verdiği emeğin ve yaptığı hizmetin karşılığı olarak ücret alabilir." açıklamasında bulundu. CİHAN

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

Türkiye Haberleri