Fıkhî Sorular ve Cevapları
S.1) Hocam Almanya dan arıyoruz sizi yutuptan takip ediyoruz. Biz burada bir camii satın aldık, Gayri müslim bir alman camiye yardım edecek. Biz ihtilafa düştük camiye bunun için yardım alabilir miyiz, açıklar mısınız?
C.1) İnsanların son durumunun nasıl olacağını biz bilemeyiz. Belki de onun bu yardımı onun hidayetine vesile olabilir. Olsun inşallah. Ehli kitabın yardımları alınabilir. Sonra sizin caminizde wc, şadırvan, abdest alma yerleri yok mu oralara da harcayabilirsiniz. Yardımı alın , makbuzunu kesin, yakınen ilgilenin Allah hidayet nasip etsin diye cemaatiniz dua etsin. Kur’an da şöyle buyrulur, “menahyaha ve men a’hyannase cem’a” Bir insanı diriltmek hidayete kavuşturmaya vesile olmak, dünya ve içindekilerden daha hayırlıdır.
S.2) Hocam bir arkadaş dükkanını sattı bankaya faize yatırdı. Bunun ikramı kabul edilir mi? Çayı çorbası içilir mi? Açıklarnısınız.
C.2) Biz genelde cevaplarımızı Hanefi ve şafi mezheplerine göre veriyoruz. Hanefi ve şafi mezheplerine göre bu adamın başka helal varlığı varsa onun ikramı kabul edilir. Ama çoğunluğu haramdan geliyorsa onun ikramı kabul edilmez. Bu durumda ikram ettiği şeyin haramdansa onun ikramına gidilmez. Bilhassa evin aracını satıp faiz belasına bulaşanların çayı dahi içilmez.
İmam-ı azam R.A Harama besmele çekilmez Ör; Zina yapan bir adam zina yaparken besmele çekerse dinden çıkar. Kafir olur. Kumar oynarken, içki içerken, faiz yerken besmele çekerse iman gider. Zavallı insanlara acıyoruz göz göre göre Allah’ın haram kıldığını kendimize helal sayıyoruz. Kumar oynarken , içki içerken, faizde buna dahil dinden çıkar. Der.
Kaynak; Fikhül ekber.
S.3) Hocam bir hoca paranın değerini koruması için vade farkı uygulamak haram olmaz diyor ne dersiniz?
C.3) Vade farkı uygulamak helal olmaz. Caiz değildir. Vade farkı enflasyondan dolayı oluyor. Avrupada enflasyon yok denecek kadar kadardır. Ancak çözüm yolunu günümüz alimleri tavsiye ediyorlar. Diyelim ki 30 temmuz senet çek alacağın var adam ödemedi, senedin günü gelince borçlu çağrılır ne zaman ödeyeceği sorulur, altın, gümüş, demir, yabancı paralardan balans yapılır yeniden sözleşme olur, o gün için alacağınız yabancı paraya, altına, gümüşe çevrilebilir çözümü budur.
S.4) Hocam esnafız nakit para bulamıyoruz, Galericilerden 500 bin Tl.ye araba alıyoruz, Tabi vadeli alıyoruz. Aynı yere peşin 400 bin Tl.ye veriyoruz. İslam a göre bu alışveriş helal midir? Uygun mudur açıklar mısınız ?
C.4) Bu alışveriş üçkağıtçı işi 500 bin Tl araba alıp hiç kullanmadan aynı yere zararına peşin satmak caiz değildir. Haramdır. Alanda satanda haram işlemiş olur. Maalesef toplumumuz öyle bozuldu ki at izi it izine karışmış.
İmam-ı şafi R.A şöyle der; “Haram lokma evvela acı, ağır gelir ama yendikten sonra alışır haram, helal tanımaz hale gelir.” Onun için cennet ucuz, cehennem lüzumsuz değilmiş dikkat etmek lazım.
S.5) Hocam ben 10 yıldır bir işyerinde çalışıyorum. Oradan çıkardılar yaşım 45 bana işsizlik parası veriliyor. Ben bunu alabilir miyim? Alırsam helal olur mu? Açıklar mısınız..
C.5) Günümüzün güvenilir alimleri sosyal güvence kapsamında devlet bir yasa ile işsizlik parası veriyor. Bu sosyal devletin faizsiz verdiği bir fondur. Buna göre işsizlik sigorta fonundan veriyor. Alabilirsiniz.
S.6) Hocam Selçuklu Bosnada bir evim var. Kiraya verdim. Ama orada içki içiliyor, fuhuş yapılıyormuş. Ben ne yapabilirim. Bende mesul muyum? Açıklar mısınız.
C.6) Siz kiraya verirken sözleşmede şart koydunuz mu? Yani bu evde içki içilmeyecek, kadın kız ayağı olmayacak, kumar oynanmayacak diye şart koydunuz mu? Böyle şartlı verdin de sonra senin haberin olmadan yapılıyorsa, dini açıdan mesul değilsin. Bu şartlar yoksa sen de o günahlara ortak oluyorsun demektir. Şartlar varsa savcılığa müracaat edersin, ani baskın yapılıp o zaman evden çıkartırsın.
S.7) Hocam altın, gümüş kap , çatal, kaşık satıyorum. Bir hoca efendi bunu satmak caiz olmaz dediler hocam açıklar mısınız?
C.7) Altın tabak , altın çatal, kaşık gibi şeyleri kullanmak haramdır. Yalnız Hanefi mezhebine göre kullanmamak şartıyla evde bulundurmakta bir sakınca yoktur. Ticaretini de yapabilirsin.
Şafi ve Hambeli mezhebine göre; Altın ve gümüşten yapılmış kap, çatal, kaşık vs. gibi şeyleri evde bulundurmak caiz olmadığı gibi onun ticaretini yapmakta caiz değildir. Haramdır. İpeğin ticaretini yapmakta islami açıdan bir sakıncası bir günahı yoktur.
Kaynak; ibn-i abidin , mezakibi ertea
S.8) Hocam eşim sezeryanla doğum yaptı. Nifas hali olur mu? Kaç gün bekler? Açıklarmısınız.
C.8) Zorunlu olmadıkça sezeryanla çocuk aldırmayın. Sezeryanla almak zorunluluğu varsa o zaman alınır. Karnından kan gelir de rahimden gelmezse bir iki gün bekler yıkanır namazını kılar. Yalnız rahimden kan gelirse lohosalık başlamış demektir. Kanın kesilmesine bağlı son günü 40 gün sürer. Kırk gün sonra yıkanır. İbadetlerine devam eder. Ay hali on gündür. Lohosalık dönemi kırk gündür. Daha erken kesilirse, kesildiğinden emin olun, 40 günü veya 10, günü beklemez, yıkanır. İbadetlerine devam eder.
S.9) Hocam Eskişehirden sizi sosyal medyadan takip ediyorum. Ulusal kanalda kabir azabı yoktur dedi açıklar mısınız?
C.9) Kabir azabı vardır. İlgili ayet ve hadis vardır. Tevatur derecesinde konu illgili hadisler vardır. Peygamberimiz (S.A.S) şöyle buyurmuştur;
“Kabir cennet bahçelerinden bir bahçedir. Yetmiş zirag genişler Allahın emrini dinlemeyenler için cehennem çukurlarından bir çukurdur. Her ölü ister bir kabre defnedilsin. İster denizde ister bir yerde ölsün kabir sıkacak”
İbn-i Abidin Tirmizi şöyle der;
“Kabir azabını ve ademoğullarının tekrar dirilmesini inkar eden kime kafir olur.” Fetevai Hindiye
S.10) Hocam Karaman dan arıyoruz. Cuma namazı kılarken cami çok kalabalık , önümüzdeki insanın sırtına secde edebilir miyiz.? Açıklarmısınız.
C.10) Hanefi ve Şafi mezheplerine göre secde farzdır. Secde edilen yer 22-23 cm.dir. fazla olmamalıdır. Eğer ondan fazla olursa secde olmaz. Mecbur kalınca öndeki insanın arkasına secde edebilir. Üzerine başka bir namaz kılıyorsa o zaman da secde edebilir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.