Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâmın Bazı Yönlerden Karşılaştırılması (1)
Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâm birbirini takip eden dinlerdir. İnsanlar Yahudiliği değiştirmişler Hıristiyanlık gelmiş. Hıristiyanlığı değiştirmişler İslamiyet gelmiş. Fakat bu değişiklik Pavlus sayesinde Hıristiyanlıkta o kadar fazla olmuş, o derecelere varmış ki, Yahudilikle İslam’ın ortak noktaları daha fazladır. Ama allak-bullak edilen Hıristiyanlık, ana fikirler ve önemli konularda her iki dinden de uzaklaşmış, bozulmuş, tahrif edilmiş ve tanınmaz hale getirilmiştir. Maddeler halinde bazı örnekler verelim:
1- Yahudilikte günlük ibadet var, Hıristiyanlıkta haftalık ibadet var (günlük ibadet kaldırılmış), Müslümanlıkta da günlük ibadet vardır.
2- Yahudilerin haftalık tatil günü Cumartesidir. Onların inancına göre Allah Kâinatı 6 günde yaratmış, 7. gün (haşa) dinlenmiştir. Dolayısıyla Cumartesi dinlenme ve ibadet günüdür. Herkes Sinagog’a gitmek mecburiyetindedir. (1) Bu günde çalışmak, resmi işler görmek, törenler düzenlemek, hatta yemek pişirmek bile yasaktır. (2) Hıristiyanlar da Pazar günü kiliseye gitmek mecburiyetindedirler. Çünkü onlara göre Hz. İsa Çarşamba günü ihbar edilip yakalanmış, Cuma günü çarmıha gerilmiş, Cumartesi gömülmüş, Pazar günüde tekrar dirilmiştir. (3) Onun için Pazar gününün Tanrıya adanması, ibadet, tespih ve teşekkürlerle geçirilmesi gerekir. Pazar ayinleri yaklaşık 6 saat sürer. Ama Haçlılar bugün bunu da değiştirmişler, Pazar gününü bilakis içki, kumar, fuhuş, israf, eğlence, uyuşturucu partileri ve benzeri kötülüklerle geçiriyorlar. İslâm’da da Cuma namazı için camiye gitme mecburiyeti vardır, ama böyle mantıksız yasaklar yoktur.
3- Yahudilikte temizlik vardır, hatta o kadar ki, elbiselerine idrar bulaşsa, onu yıkamakla iktifa etmeyip, o bölümü kesip atacak kadar ifrata varmışlardır. Hz. Peygamber döneminde bu durumda idrar bulaşan yerleri kesip attıklarını haber veren hadisler vardır. (4)
Hıristiyanlıkta ise özünde olmamakla beraber aksi bir tutum sergilenmiş, hayatta bir defa vaftiz edilme yani vaftiz suyuna batırılma yeterli görülmüştür, hatta bir daha o kutsal suyun üstüne su dökmeme yani yıkanmama dindarlık telakki edilmiş, asırlarca Papa ve papazlar bunu tavsiye etmişler, dolayısıyla Ortaçağ’da Hıristiyan âlemi asırlarca kokuşmuştur. İslam’ın ise temizliğe ne kadar önem verdiği malum.
4- Yahudilikte ölen kişilerin yıkanması adeti vardır. Hıristiyanlıkta yoktur, yeni elbiseler giydirip, bazı kokular sürmekle iktifa ediyorlar. İslâm’da ise mevta tertemiz yıkanır ve öyle toprağa tevdi edilir.
5- Yahudilikte ibadet ederken Tallit, Tzizith, Arba, Konfth vb. isimli giysiler giyilmesi şartı, hele hele Kipa giyme mecburiyeti vardır. Hıristiyanlıkta yoktur. İslam’da mecbur değil ama, Allah’ın huzuruna temiz elbiselerle varma tavsiye edilmiştir.
6- Yahudilikte oruç vardır, Hıristiyanlıkta kaldırılmıştır, İslâm’da vardır.
7- Yahudilikte zekât apaçık vardır. (5) Fakat bugünkü Hıristiyanlıkta yoktur. Kaldırılmıştır. Kur’an-ı Kerim Hıristiyanlıkta da zekâtın olduğunu haber vermekte ve Hz. İsa’nın beşikte şöyle konuştuğunu bildirmektedir: “Ben şüphesiz Allah’ın kuluyum. Bana kitap verdi ve beni peygamber seçti. Nerede olursam olayım beni mübarek kıldı. Yaşadığım müddetçe namaz kılmamı, zekât vermemi ve anneme iyi davranmamı emretti.” (6) Hıristiyanlıkta da zekât malın 1/10 miktarındadır. Yani her malın onda biri zekât olarak verilecektir. (7) Ayrıca Hz. İsa: “İki gömleği olan hiç olmayana versin, yiyeceği olan da böyle yapsın.” (8) Buyurarak sadaka vermeye de teşvik etmiştir ama kaldırılmıştır. İslam’da ise zekât dinin beş temel esasından biridir.
Hak dinlerde detaylarda farklılıklar olsa da, temel kavramlarda fazla bir değişiklik olmaz. Arada Hıristiyanlık olmasına rağmen İslâmî emirler, Yahudilikle daha fazla örtüşmektedir. Bu da gösteriyor ki, Hıristiyanlığın içine insan eli girmiş, değiştirilmiş, tahrif edilmiş, hak din olmaktan çıkarılmıştır. Aynı şey Yahudilik içinde söz konusudur ama, verilen misallerde de görüldüğü üzere, bu tahrifat ve tağyirat Hıristiyanlık oranında olmamıştır (devamı var).
---------------------------------
1- Tevrât, Tekvin, 2/2-3; Çıkış, 20/8-11; Sayılar, 28/25.
2- Tevrât, Çıkış, 16/22-23; Muhammed Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, s. 66.
3- Matta bab 27-28; Markos bab 15, Luka bab 23-24.
4- Buhârî, Sahîh, 1/62; Müslim, Sahîh, 1/228.
5- Tevrât Tensiye, 26/12;
6- Meryem Sûresi, 30-31.
7- Luka 3/11; 18/22.
8- Matta 5/42.
1- Yahudilikte günlük ibadet var, Hıristiyanlıkta haftalık ibadet var (günlük ibadet kaldırılmış), Müslümanlıkta da günlük ibadet vardır.
2- Yahudilerin haftalık tatil günü Cumartesidir. Onların inancına göre Allah Kâinatı 6 günde yaratmış, 7. gün (haşa) dinlenmiştir. Dolayısıyla Cumartesi dinlenme ve ibadet günüdür. Herkes Sinagog’a gitmek mecburiyetindedir. (1) Bu günde çalışmak, resmi işler görmek, törenler düzenlemek, hatta yemek pişirmek bile yasaktır. (2) Hıristiyanlar da Pazar günü kiliseye gitmek mecburiyetindedirler. Çünkü onlara göre Hz. İsa Çarşamba günü ihbar edilip yakalanmış, Cuma günü çarmıha gerilmiş, Cumartesi gömülmüş, Pazar günüde tekrar dirilmiştir. (3) Onun için Pazar gününün Tanrıya adanması, ibadet, tespih ve teşekkürlerle geçirilmesi gerekir. Pazar ayinleri yaklaşık 6 saat sürer. Ama Haçlılar bugün bunu da değiştirmişler, Pazar gününü bilakis içki, kumar, fuhuş, israf, eğlence, uyuşturucu partileri ve benzeri kötülüklerle geçiriyorlar. İslâm’da da Cuma namazı için camiye gitme mecburiyeti vardır, ama böyle mantıksız yasaklar yoktur.
3- Yahudilikte temizlik vardır, hatta o kadar ki, elbiselerine idrar bulaşsa, onu yıkamakla iktifa etmeyip, o bölümü kesip atacak kadar ifrata varmışlardır. Hz. Peygamber döneminde bu durumda idrar bulaşan yerleri kesip attıklarını haber veren hadisler vardır. (4)
Hıristiyanlıkta ise özünde olmamakla beraber aksi bir tutum sergilenmiş, hayatta bir defa vaftiz edilme yani vaftiz suyuna batırılma yeterli görülmüştür, hatta bir daha o kutsal suyun üstüne su dökmeme yani yıkanmama dindarlık telakki edilmiş, asırlarca Papa ve papazlar bunu tavsiye etmişler, dolayısıyla Ortaçağ’da Hıristiyan âlemi asırlarca kokuşmuştur. İslam’ın ise temizliğe ne kadar önem verdiği malum.
4- Yahudilikte ölen kişilerin yıkanması adeti vardır. Hıristiyanlıkta yoktur, yeni elbiseler giydirip, bazı kokular sürmekle iktifa ediyorlar. İslâm’da ise mevta tertemiz yıkanır ve öyle toprağa tevdi edilir.
5- Yahudilikte ibadet ederken Tallit, Tzizith, Arba, Konfth vb. isimli giysiler giyilmesi şartı, hele hele Kipa giyme mecburiyeti vardır. Hıristiyanlıkta yoktur. İslam’da mecbur değil ama, Allah’ın huzuruna temiz elbiselerle varma tavsiye edilmiştir.
6- Yahudilikte oruç vardır, Hıristiyanlıkta kaldırılmıştır, İslâm’da vardır.
7- Yahudilikte zekât apaçık vardır. (5) Fakat bugünkü Hıristiyanlıkta yoktur. Kaldırılmıştır. Kur’an-ı Kerim Hıristiyanlıkta da zekâtın olduğunu haber vermekte ve Hz. İsa’nın beşikte şöyle konuştuğunu bildirmektedir: “Ben şüphesiz Allah’ın kuluyum. Bana kitap verdi ve beni peygamber seçti. Nerede olursam olayım beni mübarek kıldı. Yaşadığım müddetçe namaz kılmamı, zekât vermemi ve anneme iyi davranmamı emretti.” (6) Hıristiyanlıkta da zekât malın 1/10 miktarındadır. Yani her malın onda biri zekât olarak verilecektir. (7) Ayrıca Hz. İsa: “İki gömleği olan hiç olmayana versin, yiyeceği olan da böyle yapsın.” (8) Buyurarak sadaka vermeye de teşvik etmiştir ama kaldırılmıştır. İslam’da ise zekât dinin beş temel esasından biridir.
Hak dinlerde detaylarda farklılıklar olsa da, temel kavramlarda fazla bir değişiklik olmaz. Arada Hıristiyanlık olmasına rağmen İslâmî emirler, Yahudilikle daha fazla örtüşmektedir. Bu da gösteriyor ki, Hıristiyanlığın içine insan eli girmiş, değiştirilmiş, tahrif edilmiş, hak din olmaktan çıkarılmıştır. Aynı şey Yahudilik içinde söz konusudur ama, verilen misallerde de görüldüğü üzere, bu tahrifat ve tağyirat Hıristiyanlık oranında olmamıştır (devamı var).
---------------------------------
1- Tevrât, Tekvin, 2/2-3; Çıkış, 20/8-11; Sayılar, 28/25.
2- Tevrât, Çıkış, 16/22-23; Muhammed Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, s. 66.
3- Matta bab 27-28; Markos bab 15, Luka bab 23-24.
4- Buhârî, Sahîh, 1/62; Müslim, Sahîh, 1/228.
5- Tevrât Tensiye, 26/12;
6- Meryem Sûresi, 30-31.
7- Luka 3/11; 18/22.
8- Matta 5/42.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.